Te koop

Friday, May 24, 2024

Wat een bui (kan doen) ...

Afgelopen zaterdagmiddag werden we compleet overvallen door een wolkbreuk. Natuurlijk had ik al wel gezien dat de lucht betrok en rekende ik op wat neerslag, maar niet in deze mate.

Ik was aan het stofzuigen en daarom had ik er ook te laat erg in om het zonnescherm omhoog te halen. Maar het bleef niet bij wat gespetter ...


DH was even tevoren nog op de fiets naar de supermarkt gereden...
Het begon steeds harder te regenen en ik hoorde de donder rommelen.


In no time was het schemerig en was het één waterzee op de weg. Automobilisten stonden stil op de parkeerstrook aan de overkant van de weg.


Ik liep naar de keuken en inmiddels begon het te hagelen. Alle foto's zijn natuurlijk vanachter het glas gemaakt.


Het terras stond blank; dat hebben we nog nooit gehad. Het water kon niet snel weg want de bodem was natuurlijk al behoorlijk verzadigd van alle regen in voorgaande weken.
In een half uur tijd is er ruim 12 cm water gevallen. Ik kon het zien in de afwasteil waar de zaaibakjes in stonden.


De rhododendron had het zwaar te verduren en alle bloemen zijn eruit gehageld.

Liet ik een week geleden nog hier zien hoe mooi alles groeide en bloeide, nu moet ik andere plaatjes delen...


Ik had zonnebloemen gezaaid, maar de helft is doorzeefd en geknakt, de viooltjes staan er bedroefd bij, de tomatenplant is beschadigd evenals de courgette ...
Ik baal er echt een beetje van.

Maar dit alles is natuurlijk maar een luxeprobleem, want ik hoef er niet van te leven.
De tuinders en de boeren hebben het veel zwaarder!
Is het je opgevallen dat je bijna geen koeien buiten ziet lopen?
De weilanden in onze omgeving liggen best laag en het is allemaal veen. De koeien zouden alles kapot lopen en wegzakken met hun poten.

Het is te hopen dat het snel wat droger wordt en het land de kans krijgt om wat op te drogen!



24 comments:

  1. Het is bar en boos met het weer.
    En van mij mag je best even klagen hoor, ook al "hoef je er niet van te leven"

    ReplyDelete
  2. Jemig wat was het heftig bij jou zeg. En natuurlijk baal je er van. Wat een verschillen ook in dit kleine land. Bij ons regende het hard. Meer niet

    ReplyDelete
  3. En er komt nog meer aan lees ik nu net. Zo jammer van je tuin als het zo tekeer gaat. Ik hoop ook op wat droger weer

    ReplyDelete
  4. Wat een hoop water in één keer! Hier viel het mee. Hopelijk trekken de plantjes weer snel bij.

    ReplyDelete
  5. Er valt ook wel heel veel regen, daar zullen we ook weer mee om moeten leren gaan vrees ik. Hopelijk knapt alles nog een beetje op als de zon weer gaat schijnen, voor de boeren is dit een ramp en voor onze portemonnee straks ook denk ik.

    ReplyDelete
  6. Het is vaak hollen of stilstaan. Jammer dat alles kapot regent.

    ReplyDelete
  7. Oh jeetje, dat moet dan heel heftig zijn geweest, wat zonde van alle planten!

    ReplyDelete
  8. Wat jammer van je tuin. Maar ik dacht eigenlijk als eerste: is je man heelhuids thuisgekomen ? Het is bar en boos met het weer. Er komen zoveel blogs langs met verzopen tuinen en vernielde planten. Zo jammer. En voor de boeren en tuinders is het helemaal vreselijk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hij was precies in de supermarkt toen de bui het hevigst was. En daarna heeft ie gewacht tot het een beetje voorbij was...😉

      Delete
  9. Dat was een flinke bui, jammer van al je plantjes. Hopelijk valt er nog wat te redden.

    ReplyDelete
  10. Wat jammer van je plantjes! Ik weet dat in jullie regio het waterpeil kunstmatig op een peil wordt gehouden dat goed is voor de veehouders. Zelfs als dat betekent dat huizen verzakken (zoals ons eerste huis daar). Krijgen ze het nu niet voor elkaar om het peil voldoende te laten zakken?

    ReplyDelete
  11. Ja, het is vreselijk!! Wat je schrijft, wij hoeven er niet van te leven, maar toch, het tuinieren is vanaf januari/februari alleen maar problemen oplossen. Eerst de bladeren(die hadden we in de tuin laten liggen als mulch) door de regen veel te nat en de vaste planten gingen rotten en de bloembollen kwamen geel boven de grond. Toen de (ik noem het maar frutsels) van de bomen :( toen de slakken die mijn eerste zaaisels op aten. Gelukkig heb ik een kas, maar wat buiten de kast staat, staat er maar zielig bij en groeit niet als andere jaren. Elke ochtend en avond een rondje slakken vangen. We houden vol, maar het valt niet mee en voor vandaag en morgen weer veel regen voorspeld. Maar er zijn mensen waar het nog slechter bij is, op Instagram zag ik een moestuin die helemaal onder water stond :( Groetjes Anita

    ReplyDelete
  12. Vreselijk dit weer, en alle schade in je tuin, erg jammer. Hier ging het ook flink te keer, en ik had ook alle screens en luifel naar beneden.
    Helaas , het is niet anders, maar toch balen!

    ReplyDelete
  13. En door al die regen is er ook nog een slakkenplaag... Ja, niet best, zulke buien en erg jammer van je mooie planten. Ik snap het best dat je daar van baalt.

    ReplyDelete
  14. Wat is dat balen hè Elizabeth, als alles in je tuin vernield wordt door het weer.
    Inderdaad voor boeren die er van moeten leven heel wat erger, voor ons is het gewoon heel jammer.
    Hier was het ook zulk noodweer, van alles lag plat, maar gedeeltelijk is het na het drogen weer overeind gekomen. Wat beschadigd is komt niet goed, maar misschien groeit alles toch weer verder.
    Wel mooie foto's hoor :-)

    ReplyDelete
  15. Onvoorstelbaar
    Bij ons de afgelopen tijd alles bij elkaar nog geen twee cm gevallen.
    Het regende net weer heel eventjes.

    ReplyDelete
  16. De natuur is hard. Het is niet eerlijk verdeeld, wij hebben wel regen gehad, ook hoosbuien, maar niet zoals sommige delen van het land. Gelukkig dat je man veilig in de winkel was. We hebben het nog niet gehad met de regen. Hopelijk komt het nog goed voor de boeren. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  17. Wat is dit erg, al je planten vernield, zo droevig. Wij hebben dit vorig jaar nog meegemaakt en ik begrijp hoe je je voelt. Mijn zusje zit op een camping in Ruoms, een uur zuidelijker van ons en zij appte dat ze weer zware regen en hagel hadden. Voortent stond weer onder water, Ik vind het zo erg voor haar, heb haar deze week al een dag hier uitgenodigd en lekker gekookt voor die twee.

    ReplyDelete
  18. Och Elizabeth, wat een ellende en wat jammer dat er zoveel in stuk geslagen.
    Dat is letterlijk flink balen zeg. Het spookt al een behoorlijke tijd zo hier en daar.
    En et rare is dat wij in de buurt van Sneek nog nauwelijks noodweer hebben
    gehad. In het midden en zuiden heel veel water overlast en wij hier een zeer
    zonnige dagen, onbegrijpelijk eigenlijk. Hoop zo als het weer rustig is en de
    zon er een beetje bij komt kijken dat je toch alles weer een beetje bij ziet komen.
    Duim voor want dit is helemaal niet leuk!!!

    ReplyDelete
  19. Oh.... zo erg hebben wij het niet gehad. Wel wat hagel even in een korte bui, maar wat jammer van je plantjes! Snap dat je er van baalt.

    ReplyDelete
  20. Ja,zo’n harde regen en hagel kan veel schade aanrichten,weet er alles van,hier in het zuiden van het land waren de verschillen in het weer groot met het noorden vergeleken,dochter en schoonzoon verbleven met Pinksteren in Almen en zaten in de ochtend in de zon te ontbijten op terras van hotel en hier viel de ene fikse bui na de anderen en geen zon gezien.
    Jammer van je zaai werk en vernielde bloemen en planten.
    We blijven hopen op betere tijden.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
  21. Wat een water is er gevallen he? Hier gelukkig geen hagel en wel veel regen maar niet zo veel als in andere delen van het land. Viooltjes zijn meestal behoorlijk veerkrachtig, hopelijk geven je andere plantjes het ook nog niet helemaal op.

    ReplyDelete
  22. Och Elisabeth, wat een bui zeg, gelukkig was je man net in de supermarkt toen het op z’n ergst was, maar jammer van je planten. Tja die kunnen niet schuilen. Wij zijn net terug van vijf dagen Friesland en het is ongelooflijk, maar wij hebben geen regen gehad. Hebben zelfs twee keer ‘s-avonds buiten op het terras zitten eten. Vanaf het thuisfront ontving ik wel berichten over de regen die daar viel en ze maakten zich natuurlijk ongerust, omdat we in Friesland gingen fietsen, nou we hebben puur geluk gehad, alleen in de nacht heeft het een keer flink geregend.

    ReplyDelete