Pages

Saturday, June 6, 2026

Playful wings, open hearts

Tja, het was keuzes maken bij de twee weken Mastering Mixed Media Expo 2026.
Ik had steeds per dag verzameld en globaal bekeken wat me aantrok en daar een documentje van gemaakt. 

En deze leukerd wilde ik toch ook graag proberen.
Het was een sessie van Tamara Laporte; het brein achter deze leuke serie workshops.

Toen ik het filmpje had gezien, vroeg ik me wel af of het me een beetje zou lukken. 
Want dat gemak waarop zij met aquarelverf omgaat, nou... daar kan ik nog niet aan tippen. 
Ik vond haar werk in aquarel ook heel veel pigment hebben en al doende moest ik denken aan mijn gouache tubetjes.
Gouache zit tussen aquarel en plakkaatverf in en ik werk er graag mee.

Enfin, ik startte met het schetsen van de vreemde vogel en volgde voor de eerste lagen aquarelverf het filmpje.
Maar op een gegeven moment heb ik m'n gouach-palet erbij gehaald en op de één of andere manier kan ik daar veel beter mee overweg.
Tamara schildert heel gemakkelijk weer iets over in een andere tint of kleur, maar ik merkte dat mijn papier dat niet leuk vond.
En toen ik met een paarse stift de buik bewerkte, liep de boel uit. Lieve help, wat nu...?
Eerst maar laten drogen en daarna nog een laag opgebracht.



Voor de details en de markmaking heb ik ook een fineliner, stiften en kleurpotloden gebruikt en natuurlijk de witte posca pen.

Wat heb ik geleerd van deze sessie?
  0  kies materiaal wat je ligt
  0  durf af te wijken van het voorbeeld
  0  maak het niet te overweldigend, tenzij je daarvan houdt


Thursday, June 4, 2026

Lekker opgeruimd

De afgelopen 3 weken was DH vrij en dat was fijn. Al begon de vakantie niet zo fijn, want ik werd ziek, kon niet veel, het weer veranderde (koud en nat) en de stemming zat er bepaald niet in. Maar toen e.e.a. duidelijk werd, we de (korte) vakantieplannen uit ons hoofd hadden gezet, en het weer opknapte, kreeg Peter weer zin om aan de slag te gaan.

Achter de garage hebben we een afdak en daaronder staat een stelling met 'tuinspullen'; bloempotten, emmers, kratten, zakken grond, en allerlei ander klein spul.
Het was er een zootje; vol en alles door elkaar.


Ik zag het niet zitten om op te ruimen, maar DH haalde de hele stelling leeg en aan mij de schone taak om een schifting te maken in de potten, want ik bewaar alles...
Het leek wel een brocante marktje!


Hij verplaatste de stelling naar links en aan het einde konden nu alle containers naast elkaar staan. Het is zò netjes geworden en ik ben er zo blij mee!


Intussen zijn die kratjes daar al weg en staan er aardbeienplanten in te pronken.


De braam is flink uitgebreid en staat er heel goed bij; dat belooft weer wat...


De druivenplanten lijken het ook goed te gaan doen; vorig jaar viel het nog een beetje tegen.


En ik weet niet of je het kunt zien..., maar als je goed kijkt op bovenstaande foto dan zie je dat de pruimenboom heel vol zit met kleine pruimpjes. Dat is nog nooit zo geweest sinds we hier wonen. En of het nu een goed teken is, weten we niet echt... want er zijn nu wel erg veel vruchtjes bij elkaar die vocht nodig hebben. Inmiddels vallen er ook al een heleboel kleintjes op de grond....


Tuesday, June 2, 2026

Mei ... (jaarboek 2026)

Dank jullie wel voor zoveel hartelijke reacties op mijn vorige bericht! Meeleven doet altijd goed en ik kan jullie verzekeren dat ik me echt heel rustig houd; je wil wel...
De afgelopen weken had DH vrij en dat was fijn, maar nu ben ik weer alleen thuis. 
Maar de boodschappen zijn in huis, koken lukt me wel als ik van tevoren even ga liggen, en Peter haalt de stofzuiger wel door het huis. De was lukt me ook wel, steeds een wasje en zeker geen wasdag... En de tuin doet het maar even zonder mij!

Maar nu het jaarboek!

Omdat de maand Maart niet zo heel veel pagina's heeft in mijn jaarboek, laat ik deze keer maar weer alles in één keer zien.
Sommige bladzijden zijn hier al langs geweest i.v.m. een andere uitdaging... 


Elke maand begint met gekozen kleuren en dat is soms best lastig. Er zijn verschillende voorjaarsmaanden en je kunt ook niet steeds geel of roze kiezen. Meestal laat ik me helpen  door te zoeken op 'color palette...' en dan de betreffende maand.


Na lang zoeken kwam ik op het plaatje links uit, maar dat wilde ik dan 'vertalen' naar een afbeelding uit mijn voorraad. Dat sprankelende lichte is het niet echt geworden, maar het fluitenkruid doet z'n best op de rechterpagina.

Tegelijkertijd verzamel ik allerlei papiertjes in de betreffende kleuren en bewaar ik ze in een bakje om deze maand te gebruiken.

Links een pagina die gebruikt wordt voor persoonlijke notities.





Bij de uitdaging van Conny over Bloemen en Vlinders ging ik mijn kleurenboekje wel een beetje te buiten... Ook hier weer een matchende pagina ernaast.


Ja, en dan hadden we deze maand ook weer de volgende Boekselopdracht van 12 maanden creatief en die luidde als volgt:

Uitdijende stroom
  • Zoek naar woorden die bij ‘stap in de stroom’ passen of bij jouw gevoel van vandaag en omlijn ze.
  • Kleur daarna enkele letters o in, een stuk of zeven, verspreid over de pagina.
  • Teken er ‘rommelige’ cirkelvormige lijnen omheen als jaarringen van een boom.
  • Zodra deze vormen de pagina beginnen te vullen, kun je enkele o’s toevoegen die gedeeltelijk achter de eerste verdwijnen. 
  • Vul de hele pagina met deze uitdijende lijnen.
  • Je gebruikt alleen de o’s die je nodig hebt om de pagina te vullen.


De zentangle opdracht:
Mythograph
Onder water staan de stengels van de planten ook mee te bewegen met de stroom, zichzelf vasthoudend in de ondergrond. Of misschien zie jij hier wel iets anders in?



En dan hadden we nog 'Tegen de stroom indichten met Jenny' en de maandopdracht was

Dag 5      TEGENSPREKEN 
Let eens op hoe vaak reclames ons orders geven. Ja... rechtstreekse bevelen!!  Doe dit, bestel dat, grijp zus of profiteer zo... 
Laten we tegenspreken! 
Het is zó lekker om zo’n bevel uit te knippen, op te plakken en dan er je eigen eigenwijze mening tegenover te zetten.

Nou, het was niet helemaal m'n ding deze opdracht, maar ik wilde hem toch doen. De pagina's vallen wel uit de toon bij de maandkleuren, maar vooruit maar.


En tenslotte twee werkjes die ik al heb laten zien; het waren opdrachten vanuit de Mastering mixed media expo. Ik heb daar erg van genoten!

Al met al een hele bonte verzameling van dingen, maar het gaat mij niet om een mooi en perfect jaarboek, maar om mijn eigen reis (privé en creatief) en er valt nog veel te ontdekken en uit te proberen!


Sunday, May 31, 2026

In de lappenmand

Nadat ik in 2 maanden tijd 4 keer ziek was geweest (en niet echt volledig opknapte) en de laatste keer verschrikkelijk moe bleef, had ik het gevoel dat er iets echt niet goed was. Het was algehele malaise. Ik maakte een afspraak bij de huisarts; ze nam de bloeddruk op, beluisterde me, had een aantal vragen en ik kreeg een formulier voor uitgebreid bloedonderzoek.


Het duurde even voordat alle uitslagen binnen waren en ik had ook nog eens de pech dat de huisarts een paar dagen vrij was.
Maar... ik blijk besmet met het Cytomegalovirus, een broertje van Pfeiffer.
Nu weet ik niet precies wanneer ik besmet ben, maar het is wel recent geweest. Dat kunnen ze zien in het bloed en dientengevolge heb ik dus ook nog maar heel weinig antistoffen aangemaakt tegen dit virus.
Er zou binnen 2 weken een lichte verbetering moeten zijn, en die is er ook gelukkig.
Maar daar is voorlopig ook alles mee gezegd. Het kan uiteindelijk ook wel een half jaar duren, maar ik hoop natuurlijk op veel korter!


Voor mij concreet betekent het momenteel dat ik na elk klein klusje moe ben en niet door moet gaan.
Overdag ga ik nog een aantal keren naar bed, en vaak slaap ik dan ook even in. Daarna kan ik er weer even tegen en kleed ik me aan, maar ik houd me wel heel rustig.

Zo, dan zijn jullie weer even op de hoogte...



Friday, May 29, 2026

Zeg Roodkapje...

In de groep van onze kleinzoon Moos staat momenteel het thema "Het bos" centraal en via een appje naar de ouders wordt dan meestal gevraagd naar diverse materialen die de kinderen dan mee kunnen brengen.

Petra, de moeder van Moos, liet mij het appje lezen en ja.. takken om een hut te maken hebben we genoeg... Maar er was nog iets dat mijn aandacht vroeg. Ze vroeger ook vingerpopjes van het sprookje van Roodkapje!
Dat leek me wel leuk om voor de juffen te maken en ik zag het poppenspel al bijna voor me.


Ik begon natuurlijk met Roodkapje zelf. Toen ik de onderdeeltjes aan elkaar ging zetten, merkte ik wel dat het nog een heel gepruts was, maar goed... dan heb je ook wat!
Het mandje heb ik er zelf bij verzonnen, want ja... daar lagen toch de koekjes in?



Toen was grootmoeder aan de beurt. Ik had er nog net op tijd erg in om een foto te maken van alle losse friemels...













Wolf leek me het gemakkelijkst, maar... we vinden hem meer op een muis lijken! Oh, wat erg... maar het is niet anders...


En toen de stoere jager nog... Ik maakte hem extra stoer met een stoppelbaard en ik kwam ook niet helemaal uit de beschrijving en ben maar zelf wat gaan fantaseren.


Sorry voor de slechte foto's... Het lukt me gewoon niet scherpe foto's te maken en dat heeft te maken met mijn moeheid en het feit dat ik het toestel niet helemaal stil kan houden...


Moos moest ze natuurlijk even uitproberen, en was gelukkig tevreden. Ze zijn inmiddels al mee naar school!

De patroontjes voor het vingerpopsetje vond ik hier.

Tuesday, May 26, 2026

Freedom Cards

Lang niet alle workshops van Mastering Mixed Media 2026 vond ik leuk en/of de moeite waard om uit te gaan proberen. 
Vaak meer van hetzelfde of een stijl die me niet ligt...

Maar het kleurrijke werk van Birgit Koopsen trok mijn aandacht!
Ze heeft een fijne rustige stijl van spreken bij haar video en het leek me ook allemaal niet zo moeilijk en vooral relaxed om te doen...

Ja ja...
Ik ging aan de slag met een A-4 formaat (en geen A-3 zoals in de video) en koos daarom wel iets kleinere kwasten. Birgit werkt vaak met 2 kleuren tegelijk op de kwast en dat kunstje leek me ook wel leuk.
Terwijl ik m'n uiterste best deed, was ik alles behalve tevreden. De verf smeerde niet lekker, en iedere keer stroopte het en wat ik ook probeerde; niet wat ik voor ogen had.



Tja, en toen bedacht ik me dat ik misschien de verkeerde verf had gekozen. Ik heb nl. een heleboel van die goedkope tubetjes en flesjes van de AC-tion of uit de kringloop en dat is prima voor op de gelli-plate, maar blijkbaar niet om vormen mee te schilderen.
Èn de kwasten waren misschien niet van goede kwaliteit, omdat ze niet deden wat ik wilde.
Ik heb echt heel veel penselen en kwasten; allemaal in de loop van de jaren gekregen, verzameld etc... Maar ik heb ook een paar hele mooie exemplaren van het merk Rembrandt en van Van Gogh.
Ik besloot eerst maar gewoon door te gaan en er van te maken wat er van te maken viel.

Mijn tweede poging met beter materiaal

En dan kon ik later nog wel een tweede poging wagen met mijn Talens en Amsterdam acrylverf en kwaliteits kwasten en penselen...

De werkwijze is als volgt;
  0  Je zet grote gekleurde vlakken op in allerlei kleuren met platte grovere kwasten
  0  Je gaat met dunnere penselen vakjes omranden of blokjes erin maken, zie foto hieronder



  0  Je snijdt de grote achtergrond in vakken (ik koos o.a. 10 bij 10 en 9 bij 14 en nog wat reststukjes) en je kunt eigenlijk elk reststukje gebruiken, zie foto hieronder



  0  Met een fineliner of posca pen breng je nu details aan op ieder kaartje, denk daarbij aan stipjes, streepjes, sterretjes, lijntjes, bloemvormen, bladvormen, etc... Zie hieronder



  0  Tenslotte kun je je werkje inlijsten of gebruiken om er een kaart van te maken


En leuk dat het is om te doen! Vooral die detailfase vond ik gaaf.
En wat ik ervan leerde? 
  0  Goed materiaal gebruiken
  0  Van grof naar fijn werken
  0  Je intuïtie volgen



Monday, May 25, 2026

Labelsetje

Zoals jullie zien, had ik nog niet genoeg van het maken van labeltjes. Ik had op internet gezien dat iemand van deze plantenlabels had gemaakt. Nu heb ik een wilde plantenboek liggen van de kringloop waar ik wel eens eerder iets uit geknipt heb...



De maten van labeltjes zijn 10 bij 6 cm. Ik sneed er hoekjes af en bewerkte de randen met een zwart inktkussentje. 
De pocket is een strook van 10 bij 15 cm (exclusief de plaklipjes). Het model kun je op de laatste foto zien.



Zo bij elkaar in de pocket is het een gezellig setje. Het staat nu even op de kast bij ons te pronken, maar misschien blijven ze wel niet bij elkaar...

Hiernaast zie je het model van de pocket. Ik maakte het van een oude envelop die aan de binnenkant een beetje beige/bruinig was.
Als je de bovenstap flap (die staat) te lang vindt, kun je hem altijd nog een stukje naar binnen vouwen; wordt ie meteen ook steviger...