Te koop

Thursday, May 16, 2024

Groei en bloei

Omdat wij een er-rug groene tuin hebben, probeer ik elke voorjaar wat kleur erin te brengen door losse planten. Viooltjes zijn wel favoriet bij mij ...


Meestal heb ik lang plezier van deze bloeiers, maar je moet er wel echt goed voor zorgen. Regelmatig water geven, niet tè lang in de volle zon en de uitgebloeide bloemen eruit plukken.




In een opwelling kocht ik deze gele bak met violen bij de Aldi. Ze hebben daar regelmatig niet al te duur tuinmateriaal en deze violen zagen er al behoorlijk verlept uit.
Ik kon het niet aanzien en besloot ze te 'redden'.

Geel is helemaal niet zo mijn kleur, maar toch geniet ik elke dag van deze eye-catcher .

Hij staat al bijna 2 weken zo in volle bloei, maar ik geef hem dan ook 3 per dag een beetje water!












Ook de vaste planten staan nu grotendeels in bloei en dat zorgt ook voor meer kleur in de tuin.
De ooievaarsbekjes doen het weer goed, zowel in de voortuin als achter. Ik vind het een fijne bodembedekker.


De lavendelplanten aan de achterkant van het huis zijn flink groot inmiddels, maar bloeien nog niet.
Op het open plekje heeft DH een pijp met gaten gezet en die zijn gevuld met aardbeienplantjes.
Als ze wat gaan groeien, laat ik dat wel beter zien...


Aan de voorkant van het huis, vlak voor het stoepje naar de voordeur, staan deze rhododendronstruiken. Ze bloeien helaas maar kort en het lijkt wel of dit jaar de tinten wat anders zijn dan vorige jaren; ik vind dit in elk geval mooier want meestal 'vloeken' ze met elkaar.


Ik had verschillende foto's gemaakt, maar kon niet kiezen.. 


En als laatste laat ik mijn biologische tomatenplantje zien, maar die hoort natuurlijk eigenlijk bij de 'moestuin', evenals de aardbeien.
De tomaatjes zijn echt hèel smaakvol en ik hoop er veel te kunnen oogsten!


20 comments:

  1. Zo leuk dat je die gele hebt gered!!!!

    ReplyDelete
  2. Enig, zo'n tafeltje vol! En die gele... prachtig! Wat staat alles er mooi bij!

    ReplyDelete
  3. Zo, dat ziet er prachtig uit en het is pas mei! Echt genieten.

    ReplyDelete
  4. Wat een geweldige redder ben jij! Die gele violen zijn ontzettend mooi. En trouwens alles wat er nu bloeit in je tuin. Ik heb het idee dat alles wat eerder is dan vorig jaar. De Kornoelje bij ons is in volle bloei, terwijl dat vorig jaar minstens een week later was. Ik zal binnenkort een foto op mijn blog zetten.

    ReplyDelete
  5. Een en al bloemenpracht. Heerlijk om daar van te genieten. De gele viool is toch echt een plaatje, ik vind hem heel mooi.

    ReplyDelete
  6. 3 x per dag water geven, daaruit blijkt maar hoeveel je van je plantjes houdt!
    Iedere keer geniet ik weer van hoe mooi je tuin is en hoe heerlijk je woont!

    ReplyDelete
  7. Viooltjes heb ik ook graag, ik vind het lieve bloemetjes. Die gele is mooi opgeknapt.
    Je tuin ziet er mooi uit.

    ReplyDelete
  8. Zooo, die viooltjes worden verwend, 3x water maar liefst.
    En het werkt ook nog en wat staan al je bloemen er mooi èn gezellig bij!

    ReplyDelete
  9. Prachtig hoe alles groeit en bloeit! Je zorgt er dan ook goed voor.

    ReplyDelete
  10. Heerlijk al die viooltjes op je terras.
    Ben ook niet van geel, maar zo met die gele bak er bij zijn ze toch heel mooi.
    Gered van de kliko, want zo gaat het met plantjes bij de supermarkt die niet verkocht worden. Waarom aan het eind niet gratis mee te nemen vraag ik me af.
    De Lavendel zit al lekker in de knop.
    Dat jij al echt tomaatjes aan de planten hebt, terwijl je ze in mei pas mag zaaien.
    Of heb je ze gekocht met tomaatjes er al aan?

    ReplyDelete
  11. Super zo'n kijkje in je tuin, die viooltjes zijn wel heel schattig en met een beetje mazzel heb je er erg lang plezier van.

    ReplyDelete
  12. Fantastisch, een heerlijke plek hebben jullie zo! Ik houd ook helemaal niet van geel en toch zijn veel van m'n lievelingsbloemen geel :-) Gele viooltjes, ook zo heerlijk vrolijk!

    ReplyDelete
  13. Dat is genieten met al die verschillende kleurige en fleurige bloemen Elizabeth.
    Viooltjes zijn prachtig en ijzersterk kan je wel zeggen, hoe meer je plukt des te
    langer bloeien ze. Vind de hangende gele explosie van bloemen echt prachtig
    daar hangen. En je kan zien dat de plant van vreugde straalt omdat je haar van
    de dood hebt gered. Wat zijn ze mooi de rhododendron struiken, leuk e collage
    ook die je daar van hebt gemaakt, zo zie je nog veel duidelijker de schoonheid
    van de bloemen. Jullie lavendelstruiken gaan ook juwelen worden, en dan die
    G E U R, mmmm heerlijk. En genieten in de moestuin, heerlijke tomaatjes, jammie!!!

    ReplyDelete
  14. Wat heb jij lekker veel kleur in de tuin. Hier wil het nog niet echt lukken, te slecht weer.

    ReplyDelete
  15. Wat heerlijk dat er weer zoveel in bloei staat. De viooltjes hebben het goed gered. Wat staan ze prachtig. En dat terwijl de violen tijd nu wel voorbij is. Het is echt een voorjaars bloeier.
    En hopelijk straks veel aardbeien.
    En die kleine tomaatjes, ook lekker.

    ReplyDelete
  16. Gezellig, de violen doen het goed. Bij ons veranderen de Rhododendrons ook van kleur, ze worden steeds lichter. Lekker tomaatjes en aardbeien gaan er ook altijd in, lekker op een beschuitje, jammie, jammie Groetjes Anita

    ReplyDelete
  17. Mooi he al dat frisse groen en al die kleurtjes in het voorjaar. Jou tomaatjes spannen met die kleur de kroon en zien er smakelijk uit. Blij met de gele violen ik kan het mij voorstellen als jij maar ook de viooltjes allebei hun best doen om ze te laten stralen ook al waren ze niet zo mooi toen ze uit de winkel kwamen.
    Fijn weekend.
    Marga

    ReplyDelete
  18. Prachtig ik had een bak violen echt bizar geen bloemetje erin veel water en voeding maar niks hoor. Klopt wel bij de Aldi zulke mooie planten pas echt hele mooie hangers gekocht. Jouw tuin mag gezien worden

    ReplyDelete
  19. Leuk om even al dat bloeiende spul te zien. Erg mooi in een tuin, vind ik.

    ReplyDelete
  20. Het staat er allemaal prachtig bij!

    ReplyDelete