Te koop

Monday, September 11, 2023

Duits huis

Toen we half juni met vakantie in Duitsland waren, zag ik heel wat prachtige vakwerkhuizen. Deze huizen zijn gebouwd met een balkenstructuur. Het leek me leuk om ook eens huisje in die stijl te ontwerpen.


Deze keer begon ik met de onderkant en werden de vier muren daar elk afzonderlijk aan gebreid. Dat maakt wel dat je later de naden op de hoeken moet dichtnaaien.

De basis (onderkant) is een lapje van 40 steken en 24 naalden, waarvan de eerste en de laatste naald in ribbelsteek. Daarna kun je meteen doorgaan met het breien van de lange zijde.
Daarvoor brei je een teruggaande naald in beige en ga je daarna over in bruin.
Ik heb een Brick Stitch Pattern gekozen (nummer 6) bij het breien van het onderste deel.
En daarna weer 22 naalden tricotsteek in beige.


De goot is gemaakt met 7 naalden ribbelsteek in grijs, en ik heb daarvoor 2 steken extra gemaakt aan beide kanten zodat de goot iets uitsteekt. In de 7e naald (voorkant werk) brei je de steken parallel samen  met de lusjes van de grijze steken uit de 1e toer die je aan de achterkant van je werk ziet. Daarbij kant je ook meteen aan beide kanten die 2 steken extra weer af.
Dan volgt het dak; daarbij heb ik een andere kleur grijs gebruikt. Om het idee van dakpannen of leien te benaderen heb ik steeds 2 steken recht/ 2 steken averecht gebreid en dat na elke 2 naalden laten verspringen.

De smalle zijgevel is als volgt gemaakt; neem vanuit de basis aan de korte zijde 17 steken op en brei een teruggaande naald recht (beige) zodat je een ribbeltje krijgt aan de voorkant.
Dan maak je weer het brick stitch patroon.


Brei met beige en tricotsteek tot de hoogte van de goot; vanaf dat punt ga je elke toer aan de voorkant minderen aan beide kanten (1 r, ssk mindering, 11 r, 2 r samen breien, 1 r) waarbij de steken tussen de minderingen steeds minder worden. Als je nog maar 5 steken op je naald hebt, komt de laatste mindering; maak een dubbele overhaling en kant  dan de 3 overgebleven steken averecht af.


En zo ziet het er dan uit als alle wanden en dakdelen gebreid zijn.
Ik heb toen als eerste de dakdelen aan elkaar gemaakt door de allebei met de verkeerde kanten tegen elkaar aan te leggen en dan steeds de corresponderende steken recht samen te breien en af te kanten. 
Je krijgt dan een mooi randje bovenop, het lijken net nokvorsten.



Toen werd het tijd om de ramen en deuren erop te gaan mazen. Maar ik ben helemaal vergeten om daar foto's van te maken!
De luiken en het extra houtwerk heb ik gehaakt en er later aan vastgezet. 
En daarna zijn de naden met de matrassteek dichtgemaakt. De bodem en het dak hebben een kartonnetje gekregen om het huis een beetje in model te laten blijven.



Misschien komen er nog bloembakken...

20 comments:

  1. Wat heb je dat mooi gemaakt. En echt een fraaie herinnering aan die vakantie

    ReplyDelete
  2. Superleuk! Ja, bloembakken lijkt me ook mooi erbij.

    ReplyDelete
  3. Wat superleuk! Ik ben groot fan van Duitsland, wij gaan ook meestal daar op vakantie zowel zomers als in de winter. Vooral de vakwerkhuizen maar ook de echte boerenstijl richting Oostenrijk vind ik erg leuk. Ben ook verslaafd aan de serie Bergdokter waar je altijd dit soort huizen ziet. Hi hi ik ben net zo oud als jij maar leer nu pas breien, volg de lessen van Mirjam Molenbeek online. Dus eer ik zo'n huisje als jij kan breien zal nog wel even duren. Ben dus retejaloers, positief hoor.
    Fijne dag, groetjes Coby

    ReplyDelete
  4. Wat heb je dat weer geweldig gedaan. Echt een Duits minihuisje. Ik vind het maar wat knap dat je dat " zomaar" bedenkt.

    ReplyDelete
  5. Ah, wat een mooie! Heel knap gedaan Elizabeth!

    ReplyDelete
  6. Ah wat leuk zeg. Weer eens wat nieuws.

    ReplyDelete
  7. Dat is nog eens een mooi souvenir, knap gedaan !

    ReplyDelete
  8. Wat knap!!
    Zelf verzonnen, wat een talent.
    Het is een schattig huisje geworden en ja, doen, die bloembakken!

    ReplyDelete
  9. Wat leuk gemaakt, vooral die nokvorsten lijken net echt!

    ReplyDelete
  10. Je moet maar op het idee komen om huisjes te breien,denk dan eerder aan borduren,tekenen of schilderen.Maar ik zie op je eerdere posten dat er al vaker van die leuke huisjes van de breipennen kwamen.De link naar Duitsland in niet aanklikbaar dus ging ik even opzoek waar je verbleef,ja in het mooie Schwarzwald waren wij ook vaker te vinden buiten het hoogseizoen.De allermooiste plaats met vakwerk is voor mij nog altijd Quedlinburg in de Harz met meer dan 1200 vakwerkhuizen die tezamen een periode van meer dan 500 jaar vakwerkbouwgeschiedenis laten zien,waaronder ook het oudste vakwerkhuis van Duitsland.Het gehele centrum staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.Wie weet brei je nog eens een hele stad…..
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fijn dat je het even doorgeeft van die link... inmiddels heb ik het aangepast.
      Nou, dan moeten we beslist ook nog een keer naar Quedlinburg. Ik heb even gekeken op internet en oh... wat mooi!

      Delete
  11. Weer een echt huis geworden. Ik maak ze van lapjes en jij breit ze.
    Zo zorgen we er samen voor om het woningtekort op te lossen :-)
    Bloembakken met Geraniums zou zeker nog leuk staan.

    ReplyDelete
  12. Ontzettend leuk! Super mooie vakantieherinnering!

    ReplyDelete
  13. Dit huisje is prachtig geworden, zo uit het stadje meegenomen. Dat uitvogelen past wel bij jou. Ik las de reactie van Ger. Ik ben met hem eens dat je zeker eens naar de Harz moet gaan en ach Duitsland heeft zoveel mooie plaatsen. In 2014 waren we ook in Quedlinburg, https://dientjes.blogspot.com/2014/06/vakantie-duitsland-vervolg.html
    Groet, Dientje

    ReplyDelete
  14. Echt een Duits vakwerkhuis geworden, je hebt de sfeer goed uitgebeeld, knap gedaan.
    Benieuwd of je nog toekomt aan de bakken met bloemetjes. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    ReplyDelete
  15. Wat heb je dat mooi gemaakt Elizabeth.
    Een mooie vakantie herrinnering.En zo knap uitgevoert.

    ReplyDelete
  16. O ja die vakwerkhuizen daar blijf je naar kijken, vind dat ook altijd erg mooi.
    En wat een fantastisch idee om zelf een ontwerp voor zo'n huisje te maken.
    En kijk nu toch, wat heb je dat weer prachtig voor elkaar gekregen. Denk
    net als een aantal andere dames dat het inderdaad heel leuk zou staan
    als er een paar fleurige bloembakjes bijkomen. Mooie herinnering ook!!!

    ReplyDelete
  17. Leuk idee, een Duits huisje namaken. En wat is het mooi gelukt.

    ReplyDelete
  18. Wat heb je dat weer mooi gedaan, knap hoor!

    ReplyDelete