Te koop

Tuesday, July 4, 2023

Schwarzwald

We zijn in de achterliggende weken ook nog weg geweest. Vorig jaar hadden we het idee opgevat om naar Noord-Oost Italië te gaan, naar de Dolemieten. Maar qua weer kon je daar beter niet komen in de lente/vroege zomer. Dus we hadden ons nu een beetje op Oostenrijk gericht; Tirol en misschien doortrekken naar Karinthië.

Maar laat er nu net een uitgestrekt hogedrukgebied boven Noord-Europa liggen een lagedrukgebied vanaf de lijn Midden Frankrijk en Zuid Duitsland in onze vakantieperiode.
Voordat we van huis gingen, wisten we eigenlijk al dat het geen Oostenrijk zou worden. Helemaal geen probleem, want we hebben de caravan en we hadden ook niets besproken.

We vonden een camping in Billigheim-Ingenheim, maar konden daar maar 1 nachtje staan.



's Avonds gingen we nog op pad om het plaatsje te verkennen. En dat leverde wat mooie plaatjes op!
De volgende dag vertrokken we richting Zwarte Woud.


We hielden echter de weersites goed in de gaten, want het heeft geen zin om heel ver te gaan rijden als je daar 'slecht' weer aantreft met regen en onweer. De Bergfex app gaf ons een goed beeld en overzicht.
In het Noordoosten van het Zwarte Woud vonden International Camping Schwarzwald en die bood ons een plekje aan tot vrijdag. 


Ik ben geen fan van zo'n reis-en opzetdag, terwijl ik er weinig aan hoef te doen. 'k Ben altijd blij als we weer 'staan'. Deze vakantie hebben we de voortent alleen als luifel gebruikt. 
We hebben echt tòp weer gehad; tot 25 graden en een lekker fris windje. 


Dit is het oude treinstation in het plaatsje Calw. 
Het is een prachtig gebouw en er is nu een tweedehands winkel in gevestigd. Zeg maar een soort kringloopwinkel; het was alleen allemaal wel erg duur, vond ik. 
In het laatste deel zit nog een pizzeria, maar het zag er uitgestorven uit...








Het centrum van Calw is werkelijk prachtig. Je ziet er heel veel vakwerkhuizen en het viel me op dat het hout ook vaak geverfd is, wat de huizen heel kleurrijk maakt.

De winkeltjes zijn onder in de huizen, je kijkt je ogen uit...
Maar waar ik altijd over na loop te denken is hoe ze deze huizen toch ooit zo gebouwd kunnen hebben zonder de technieken van tegenwoordig.
Zie je dat kleine uitbouwtje aan de voorkant? Ga er maar aan staan... 












Door de stad loopt de rivier de Nagold. Er is ook nog een hele oude brug met een kapelletje, maar deze foto's waren helaas allemaal onscherp en tegen de zon in genomen...


In Hirsau (een buitenwijk van Calw) hebben we ook de Kloosterruïne bezocht.


Er is nu ook een kloosterhotel gebouwd, want er zullen wel inkomsten binnen moeten komen.


De ruïne in de kloostertuin vond ik prachtig, ze hebben het geheel zo mooi bewaard!



Dit is de Mariakapel, waar ik zwaar van onder de indruk was! Het interieur heeft een rijke uitstraling en het was er adembenemend stil. We hebben er zomaar een hele tijd gezeten..


Maar aan alles komt een eind, ook aan vakantie houden. We hadden best nog langer weg kunnen blijven, maar thuis trok... 


We hebben wel ervaren dat we thuis meer rust hebben dan op een camping. Wat dat betreft zijn we zò vreselijk bevoorrecht. 
Maar we vonden het allebei weer heerlijk om in de tuin aan de slag te gaan, te genieten van het mini moestuintje, de poezen en de rust!

18 comments:

  1. Op vakantie zijn is leuk, thuiskomen is ook leuk.
    Het is makkelijk als je een beetje flexibel bent, zoals jullie met de caravan. Buiten het seizoen is er altijd wel ergens een plekje te vinden.
    De vakwerkhuizen zijn prachtig!

    ReplyDelete
  2. Prachtige vakwerkhuizen! Ja, fijn als je weer thuis kunt genieten!

    ReplyDelete
  3. Wat fijn dat jullie je vakantie konden plannen met de regenapp in de hand, dat scheelt veel ergernis.
    Want mooi weer is wel belangrijk op vakantie.
    Prachtig die huizen, wat een kunst om dat te bouwen.
    Dat kleine erkertje, zo schattig om daar een quiltkamertje van te maken en dan te genieten van het uitzicht :-)
    Grappig dat je dan weer naar de rust van thuis verlangd.
    Heel herkenbaar hoor, ik verlang ook altijd naar huis als ik weg ben.
    Mijn vaste uitspraak : "Het mooiste van uitgaan is het thuiskomen".
    Die spreuk komt t.z.t. ook geborduurd op mijn Huizen en harten quilt.

    ReplyDelete
  4. Prachtig stadje, mooie huisjes. Ik verbaas me ook altijd over de staat waarin de huizen verkeren, zo goed. Tja en hoe men dat vroeger allemaal voor elkaar kreeg. Als ik al denk aan die enorme kastelen hoog op een berg. Ik ben blij dat ik toen geen bouwvakker was. Een paar dagen weg is ook wel fijn, dan krijg je weer met andere ogen naar je eigen huis en omgeving, vind ik. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  5. Fijn om zo er uit te zijn geweest. Handig zijn weer app. Lekker kamperen op de bonnefooi.

    ReplyDelete
  6. Fijn dat jullie er even lekker tussenuit zijn geweest.

    ReplyDelete
  7. Vind het ook altijd wel wat hebben, die vakwerkhuizen.
    Deze zijn héél mooi.
    Lekker even ertussenuit is fijn en weer thuis zijn ook !

    ReplyDelete
  8. Mijn allereerste vakantie naar het buitenland was naar het Zwarte Woud :-) Mooi gebied. Fijn, 25 graden, meer hoeft van mij ook niet. En dat is inderdaad het fijne van kamperen zonder dat er iets vast ligt. Gewoon uitkomen waar het fijn is en daar genieten. Prachtige foto's.

    ReplyDelete
  9. Een mooi verslag van een mooie omgeving, lekker even er tussenuit. Maar een goed teken dat jullie ook weer heel graag naar huis willen, home sweet home.

    ReplyDelete
  10. Zo kreeg je vakantie onverwachts een heel andere bestemming. Maar ook leuk om van die oude stadjes te ontdekken. Tsja, op een camping moet je denk ik niet komen voor je rust.
    En dan waardeer je thuis weer extra.

    ReplyDelete
  11. Wat een mooie omgeving voor een vakantie. Ik vind vakantie met de caravan heerlijk en kan weken van huis wegblijven. Maar jullie hebben zo’n mooie tuin, ik snap wel dat je daar naar terug wilt.

    ReplyDelete
  12. Prachtig die vakwekhuizen, ik kan me ze nog herinneren van de Elzas waar wij jaren geleden waren. De kapel is echt heel mooi, dat plafond en de gebrandschilderde ramen. Het vormt toch weer mooie herinneringen.

    ReplyDelete
  13. Prachtige foto,s en een heerlijke vakantie.En wat een mooie omgeving ik geniet mee met jullie mooie foto,s.

    ReplyDelete
  14. Prachtige omgeving Elizabeth waar jullie hebben gestaan, fijne
    temperaturen is ook heel prettig. Prachtige foto's laat je van de
    omgeving zien. Voor mij hoeft het ook niet langer dan een week
    te zijn. En kan me voorstellen op de plek waar jullie wonen dat
    je eigenlijk alle dagen het gevoel hebt alsof je op vakantie bent.
    Alles wat je lief hebt om je heen is PUUR genieten!!!

    ReplyDelete
  15. Oh die vakwerkhuizen, dat is zo leuk. En zo anders dan bij ons, dan heb je meteen al een vakantiegevoel

    ReplyDelete
  16. Mooi reisje mooie foto lekker voor de caravan.
    Nou vandaag knetterd de regen erop los. Maar goed voor de natuur. Erop uit gaan is lekker maar thuiskomen geeft rust dat ervaar ik ook zo.

    ReplyDelete
  17. Fijn dat het een leuke vakantie was in een prachtige omgeving maar ook mooi om te lezen dat je blij bent om weer naar huis te gaan. Een goed teken. Je bent geen fan van reizen en tenten opzetten ik kan mij daar ook helemaal in vinden. Het is altijd zo'n gedoe en hopen dat je alles weer droog binnen krijgt. De Jungle dieren uit het vorig blogje zien er geweldig leuk uit. Wie ga je daar nu weer blij mee maken?
    Groeten.
    Marga

    ReplyDelete