Te koop

Friday, August 18, 2023

Coastel Maine houses

Toen ik eenmaal de 'huisjes-tik' had (klik), stuitte ik ook op huisjes van Hunter Hammersen.
Ik dacht eerst dat het Noorse huisjes waren, maar deze designer woont in Maine; een staat in het noordoosten van de VS vlak bij Canada.



Toen ik googelde op coastal Maine houses begreep ik meteen dat ze eenvoudige versies had ontworpen in de stijl van de plaatselijke huizen.

Ik heb een soortgelijk huisje gebreid met dikke katoen en de deuren en ramen er later op gemaasd met borduurwol die ik een tijdje geleden in de kringloopwinkel had gevonden. 

Zoals je ziet is bijna alles aan één stuk gebreid, alleen de bodem/basis is er later nog aangebreid. 

Bij dit huisje heb ik van dun karton ook een versteviging gemaakt om de strakke vorm van het huis er goed in te houden.
De onderdelen maak ik gewoon met plakband aan elkaar, dan kunnen ze goed scharnieren. Alleen de bodem blijft los aan 3 kanten. 


Het geplakte huis schuif ik in het dichtgemaakte gehaakte huis, daarna vul ik het huis van onder met fiberfill vulling, plak ik de bodem dicht en tenslotte naai ik de bodem vast aan de resterende 3 zijden.


Als laatste heb ik nog een dak gemaakt dat mooi oversteekt...
Ik wilde daar een mooie afgewerkte kantsteek bij gebruiken en heb gekozen voor een dubbele i-cord rand. Dat houdt het volgende in:
Goede kant: haal de eerste steek recht af, brei 1 steek recht, brei tot aan de laatste 2 steken, haal 1 steek averecht af, brei de laatste steek averecht
Verkeerde kant: haal de eerste steek averecht af, brei 1 st averecht, brei tot aan de laatste 2 steken, haal 1 st averecht af met de draad aan de voorzijde van het werk, brei de laatste steek averecht




Ik heb het dak ook een keer gebreid in ribbelsteek i.p.v. tricot, ook dat werd naar mijn zin. 
De daken zitten nu op de huisjes en ik vind het wel mooi staan.
Toch zijn de huisjes (zie bovenste foto) erg strak en mis ik er wat aan...


Ik ben nog eens gaan kijken op internet naar foto's van huizen in coastel Maine en ja... een beetje strak zijn de meeste huizen wel. 


Tenslotte heb ik toch nog bij twee huizen de ramen omlijst en bij één huisje een vakverdeling gemaakt.
En natuurlijk mogen de jongens met de huisjes spelen!
Ze staan gewoon in het raamkozijn en de kleine autootjes (kringloop natuurlijk) passen er leuk bij...


16 comments:

  1. Wat een mooierds! Ik wilde juist zeggen op je zin "mis ik er wat aan": een paar kleinkinderen die er heerlijk mee spelen!

    ReplyDelete
  2. Wat een leukerds. Dat randje maakt het echt af. En de jongens zullen er vast met veel plezier mee spelen.

    ReplyDelete
  3. Ze zijn zo schattig geworden.
    Groeten. Marga

    ReplyDelete
  4. Wat zijn ze mooi.
    Zo leuk lijkt mij als je zelf speelgoed kan maken.

    ReplyDelete
  5. Geweldig! En volgens mij heb ik die in m'n Ravelry queue staan, voor ooit :)

    ReplyDelete
  6. Mijn hemel Elizabeth je gaat als een speer zo snel, kan je bijna niet bijhouden.
    Je post van gisteren had ik wel bekeken maar nog niet gereageerd, dat zag er
    ook heel erg mooi uit en die manier van werken ligt jou ook SUPER!!!
    En wat je nu laat zien is toch echt ook weer GEWELDIG leuk, lief en mooi
    geworden. Die knullen zullen wel heel blij zijn met zo'n fantastische oma
    die heel goed aanvoelt waar je een kind zielsgelukkig mee maakt.
    En nu ben ik misschien een kind van 75 maar zelf zou ik ook meteen naar
    die vensterbank lopen en de huisje door mijn handen laten gaan en de
    autootjes tussen de huisjes door laten rijden, echt ENIG!!!

    ReplyDelete
  7. Dat is ook weer een leuk huisje geworden, leuk dat er mee gespeeld mag worden!

    ReplyDelete
  8. Deze huisjes zijn ook mooi. Lijken ook meer op strakke moderne strandhuizen. Komt waarschijnlijk ook door de kleur. Leuk speelgoed voor in de vensterbank. En dan vind je ook nog passende auto’s. Fijn weekend, groet, Dientje

    ReplyDelete
  9. Toen ik nog niet alles had gelezen dacht ik direct aan je kleinzoons, leuk om bij hun autootjes te zetten maar daar waren ze zelf al achter gekomen.

    ReplyDelete
  10. Ze zijn leuk geworden, ik dacht misschien een bloemetje op borduren, maar inderdaad, dan lijkenhet geen huisjes uit Maine meer. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    ReplyDelete
  11. Ze zijn super leuk en de kleurencombi vind ik ook heel mooi samen.

    ReplyDelete
  12. Daar kunnen de kleinkinderen echt heerlijk en fantasievol mee spelen !

    ReplyDelete