Te koop

Wednesday, July 12, 2023

Mini huisjes breien

 


Opeens kreeg ik het in mijn bol... die mini huisjes breien... Het idee had ik al eerder een keer gezien en bewaard en blijkbaar was het nu het juiste moment!
Dus printje gemaakt van een paar gratis patronen (HIER en HIER) en lekker aan de slag.
Het eerste huisje maakte ik helemaal volgens patroon en de deuren en ramen zijn ingebreid.


En dit is het tweede huisje, maar dat heb ik met katoen gebreid en de ramen en deuren zijn er later op gemaasd. 
Bij dit huisje zijn de gevels, de onderkant en het dak nog allemaal als losse lapjes gebreid. Je ziet al een beginnetje op de bovenste foto. Je hebt daarna dus nog veel in elkaar te zetten, wat ik niet perse vervelend vind, maar het is eigenlijk netter als je geen naden ziet.


Dus bij mijn volgende huis moest ik dat toch eens even uit gaan proberen. Daarbij gebruikte ik dezelfde manier van minderen bij de gevel als in de genoemde gratis patronen en ook het dak van het eerste huisje heb ik bij het 3e huisje op dezelfde manier gedaan.


Met de goede kanten op elkaar heb ik de dakdelen met de matrassteek aan elkaar gezet.



Ook bij dit huisje heb ik de ramen en de deuren met katoen er op gemaasd. Ik vind dat toch best fijn werken. Inbreien met katoen ben ik sowieso geen fan van...


Er bloeien nog wat bloemetjes tegen de gevel en aan de andere kant van het huisje staat een klein rozenstruikje...
Alle huisjes hebben onderin overigens een kartonnetje zodat ze goed blijven staan.


Kijk..., en toen had ik al een klein Engels straatje met schattige cottages...


20 comments:

  1. Wat leuk zijn ze.
    Ik vind het altijd zo leuk om te lezen hoe jij met het patroon kan spelen en er zo je eigen draai aan kan geven.
    Leuk om mee bezig te zijn.

    ReplyDelete
  2. Heel erg leuk! Ik heb vorig jaar allemaal huisjes gebreid, als sleutelhangers, af en toe maak ik er weer een. Heerlijk iets om je fantasie in los te laten gaan!

    ReplyDelete
  3. Beauties, patronen opgezocht. Ik wil ze nog van stofjes maken, maar deze vind ik prachtig. Ik ben ze niet eerder tegengekomen, maar dat zal wel aan mijn zoekvoorkeuren liggen. Prachtige Cottage Lane. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  4. Heel leuk zo'n straatje! En wat een moed om het in elkaar te zetten, ik stel dat altijd eindeloos uit. Elke van de drie gebruikte methodes heeft z'n voordelen, ik heb ze goed bekeken en heb geen uitgesproken voorkeur. En jij?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zoveel mogelijk aan één stuk breien en de ramen en deuren er later op mazen heeft mijn voorkeur!

      Delete
  5. Ik dacht ook meteen: Engelse huisjes! Ze zijn superleuk, heel gezell8g. En nu mogen de jongens ermee spelen of zijn ze voor de sier?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beiden... ze staan hier lekker te staan en de jongens mogen ze gewoon pakken als ze een dorp bouwen.

      Delete
  6. Leuk hoor die huisjes. Je bedenkt ook steeds iets anders om te haken of te breien hè.
    Nu heb je een hele straat, zo los je het te kort aan huizen op, knap hoor.
    Niks geen stikstofproblemen, gewoon restjes wol of katoen.
    Ze worden buiten wel nat, dus staan ze vast weer binnen.
    Misschien in opdracht van de kleinkinderen een heel dorp bouwen? :-) :-) :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guus wil altijd 'probleempjes' doen, dat houdt in dat ik een probleem verzin en dat hij het gaat oplossen. Daarbij komen de huizen goed van pas, want vaak bouwen we een heel dorp met wegen, bomen, verkeersborden etc...

      Delete
  7. Ach, wat schattig! Heel knap hoe je zelf een manier van breien hebt uitgewerkt. Je kunt er eindeloos mee variëren en dan is er zomaar een dorpje ontstaan. Gezellig in de achtertuin, van die buren heb je echt geen last!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dat klopt! Lekker rustig en dat houden we graag zo...

      Delete
  8. Ooh wat leuk Elizabeth, jij verzint ook steeds wat om te maken en dat is super voor de jongens, goh van wie zouden ze toch die fantastische speel ideeën hebben :-)

    ReplyDelete
  9. Ik heb ze ook wel eens gezien op Pinterest, ook opgeslagen maar nog nooit een gemaakt. Die van jou zijn echt super leuk. Ook handig dat je zo kleine bolletjes op kunt maken met een mooi resultaat. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    ReplyDelete
  10. Die bol van jou zit vol met leuke gedachten en daar blijft het niet bij want je gaat al die gedachten ook nog omzetten in daden. Het zijn lieve huisjes en jou fantasie kent bijna geen grenzen dus wacht met spanning af wat je allemaal nog meer laat zien.
    Groeten.
    Marga

    ReplyDelete
  11. Heel schattig zijn je huisjes al een leuk straatje. Opmazen is ook fijn en een leuk werkje.
    Ga het ook opslaan als winter straatje.

    ReplyDelete
  12. Hoe verzin je het, huisjes breien. En dan het resultaat, een heel straatje met huisjes. Enig! Misschien ook nog een brandweerkazerne bij maken?

    ReplyDelete
  13. Enig zijn ze! Dat je dat toch allemaal kan!!!!!

    ReplyDelete
  14. Oefening baart kunst. Het laatste huisje is werkelijk een plaatje!

    ReplyDelete
  15. Super gezellig was dat patroon ook uit de corona tijd? Toen waren er veel patronen in omloop omdat iedereen thuis moest blijven. Leuk voor de jongens om mee te spelen

    ReplyDelete