Te koop

Saturday, July 8, 2023

Jungledieren (2)

Vandaag een stukje vervolg van de Jungledeken. Verschillende lezers vroegen zich af voor wie de deken zou worden, maar dat weet ik nog niet. In elk geval niet voor de kleinzoons Guus of Moos, want ze hebben allebei al een joekel van een deken gekregen. 
Maar soms dient zich zomaar een koper aan; iemand die me ermee bezig heeft gezien, of een bloglezer of via Instagram. 
En anders gaat ook dit dekentje weer naar een goed doel; Stichting BabyspullenTroostdekentje of voor Roemenië.

Maar nu de eerst de dieren...

Wat een schatjes hè..., die olifant en cheeta. Een cheeta wordt ook wel jachtluipaard genoemd en is een echt katachtig roofdier. Oppassen geblazen dus...



Zoals je ziet is de binnenste cirkel (zie basispatroon) nu in de kleur van de kop gehaakt.
Elk dier maak ik tweemaal voor deze deken en tussen de dieren in komen effen granny squares.
Op deze manier krijg ik 10 verschillende dieren en dat vind ik ook wel genoeg.




Details cheeta:
OREN:  6 l - 2 st in de 4e l - 1 st in de 5e l - 2 st in de 6e l - zet de oortjes vast bij de kop
OGEN:  MR met 6v - strak afwerken en vastzetten
SNUIT:  MR met 15 st - afwerken  -   Neus borduren met zwart  -   Vastzetten
Op de kop bovenaan wat streepjes borduren




Details olifant:
SLURF: 1.  6 l - hst in 3e l - idem in elk van de volgende stk = 4 hst, keren met 1 l
              2.  in elke stk een hst = 4, keren met 1 l
              3.  idem
              4.  haak 2x 2 hst samen = 2, keren met 1 l
              5.  in elke st een hst = 2, keren met 1l
              6.  idem en daarna met draaduiteinde vastzetten op de kop
OGEN: MR en 6 v, strak afwerken en vastzetten
OREN: MR (donkergrijs) en achtereenvolgens 2 v - 2 hst - 2 st - 2 dst - 2 st - 2 hst  en sluiten/overgaan  op lichtgrijs, haak in elke stk een v en zet de oren vast aan de kop

Het valt overigens nog best tegen om 2 identieke dieren te maken. Ik ben bang dat ik de olifanten met 2 verschillende maten haaknaald heb gedaan.. Nou ja, in de natuur is niets hetzelfde; ik zit er niet mee!

           

16 comments:

  1. Wat een mooie dieren. Ik vind het echt heel knap dat je dit kan haken. Volgens mij hangt de slurf los. Een heerlijk frummel ding op zo'n deken.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, dat klopt... De slurf hangt er een beetje los aan. Dat doe ik soms ook met de oren om een beetje 3D effect te krijgen.

      Delete
  2. Ze worden schattig! Ja, ik zie ook een verschilletje tussen de olifanten, waarbij de linker wat strakker gehaakt is. Dan wordt de kop van de olifant overigens wat ronder, zie je het ook?

    ReplyDelete
    Replies
    1. De kop van de linker is idd ronder, maar juist deze is losser gehaakt en op een grotere haaknaald. Het is soms ook maar net hoe je de steken haakt...

      Delete
  3. Superleuk! De frummeldetails zullen zeker gewaardeerd worden naast dat het er geweldig uitziet.

    ReplyDelete
  4. Wàt en leuk project is dit toch!
    Juist leuk om 2x hetzelfde doet te maken en het dan toch net iets anders eruit te laten zien.
    Ik kan niet wachten totdat je het eind resultaat laat zien..... jij zelf vast ook niet.

    ReplyDelete
  5. Dat word ook weer een heel leuk projekt schattig de dieren kopjes.Word ook weer een mooie deken.
    Ik moet wachten wanneer ik mijn hobby weer op kan pakken.Nog even geduld.

    ReplyDelete
  6. Een mini dierentuin in dekenvorm. Heel leuk wordt het. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  7. Een topper: al die leuke details aan de diertjes! Hier is toch elk kind blij mee? En jij wordt blij van het maken - een win-win deken!

    ReplyDelete
  8. Heerlijk al die dieren, ook vast om te maken.
    Vooral als je weer een nieuw dier begint. Altijd spannend of het lukt en hoe het wordt.
    Dat wordt een prachtdeken, kan me toch voorstellen dat je kleinzoons je smekend aankijken.... "oma, mag ik deze?"

    ReplyDelete
  9. Leuk al die verschillende dieren. En door er effen vierkanten tussen te doen wordt het niet druk.

    ReplyDelete
  10. Leuk die losse oren en slurf, daar kunnen kinderen lekker mee friemelen.

    ReplyDelete
  11. Ik vind het zó knap allemaal !

    ReplyDelete
  12. Ogen dicht Albèrtje dit is ook weer veeeeel te leuk.
    Wat een heerlijk project Elizabeth. Wat kun je daar lekker van genieten en wij liften mee :))

    ReplyDelete
  13. Wat ontzettend leuk! Zo kun je heel veel variaties bedenken, erg inspirerend.

    ReplyDelete