Te koop

Monday, July 10, 2023

Halsbandparkiet

Sinds een paar weken zien we regelmatig een felgroene vogel met oranje snavel in onze eucalyptusboom. Andere jaren hebben we dat nooit gehad en ik was wel benieuwd wat voor vogel het was...
Het leek wel een kleine papegaai of een grote parkiet!
Inmiddels ben ik erachter dat het een halsbandparkiet is...

Onze eerste gedachte was dat er misschien bij iemand uit de buurt een parkiet ontsnapt was, maar ik ben er wat over gaan opzoeken en nu blijkt het anders te zitten.
Volgens mijn bron (national geographic) is de halsbandparkiet als kooivogel vanuit India en Sri Lanka naar Nederland gebracht en toen ontsnapt. 

In 2015 werden er in Nederland al ongeveer 10.000 halsbandparkieten geteld. Vaak verblijven ze in de stad omdat het daar een paar graden warmer is dan op het platteland.
Nou, maar nu zijn ze dus ook hier! En moeten we daar blij mee wezen?

Ik denk het niet... ze zijn dol op fruit, op noten en zaden, vetbollen. En bloemknoppen en bloesem...Daar gaan mijn appeltjes...
En een herrie dat ze kunnen maken! En nog brutaal ook, want de eksters blijven zelfs rustig wachten tot mevrouw parkiet de boom uit is. Om nog maar te zwijgen over de musjes en vinkjes...


Op de foto hierboven is de vogel niet echt duidelijk te zien (klik erop voor vergroten) en we bespeuren ook geen halsband. Maar het kan zijn dat een jonge parkiet is; de halsband komt pas later als ze geslachtsrijp zijn (las ik).


Deze foto komt van internet, en ik hoop dat we 'onze' parkiet ook nog eens duidelijk kunnen fotograferen. Hij wordt wel steeds tammer en blijft langer zitten. Nu moeten we nog proberen wat dichterbij te komen zonder dat ie wegvliegt. 

Ik ben benieuwd of er onder de lezers mensen zijn die meer weten over de halsbandparkiet!



16 comments:

  1. Een mooie vogel, een ware acrobaat. Mijn moeder had er ook een hele tijd een in de tuin (hartje Haarlem), zij heeft er alleen maar van genoten, geen overlast gehad.

    ReplyDelete
  2. Hier in Zoetermeer vliegen er genoeg en regel matig zitten ze ook in onze tuin. Totaal geen last van. Maar ik snap heel goed dat als je ze niet kent er aan moet wennen....☺

    ReplyDelete
  3. Vind deze parkieten zo leuk! Heb er regelmatig drie in mijn tuin.
    Ze eten veel pinda's die hier in een korfje hangen.
    Andere vogels zijn niet echt bang, maar wachten wel totdat de parkieten hun buikje vol hebben, maar dan blijft er gelukkig nog genoeg over voor de vele jonge meesjes die hier komen.
    In Amsterdam zijn ze begonnen geloof ik, daar waren er al honderden en uiteindelijk verspreiden ze zich over het land. Hier sinds 2 jaar ongeveer. Nu ook bij jou.
    Ja ze maken herrie maar de eksters en duiven kunnen er ook wat van, daar word ik 's morgens vroeg al door gewekt.
    Tja dat is de natuur hè.

    ReplyDelete
  4. Het hele Vondelpark zit er geloof ik mee vol. Ik moet er ook aan wennen. Geen idee of je er overlast van hebt. Ik ben heel benieuwd.

    ReplyDelete
  5. Hier zitten er tientallen in de bomen om ons heen. Heel leuk om ze langs te zien vliegen/ flitsen. En ze maken een leuk geluid.

    ReplyDelete
  6. Ik heb ze wel gezien in stadsparken, ze maken veel geluid.

    ReplyDelete
  7. Bij ons bij de achterburen zit er ook weer 1 volgens mij, sinds een paar dagen. Duidelijk hoorbaar!

    ReplyDelete
  8. Het is hier nu weer rustig. Maar dat komt denk ik omdat de kersenboom van de achterbuurman inmiddels leeg gegeten is. Ik telde er soms een stuk of vijf.

    ReplyDelete
  9. Bij ons (platteland, nabij Zwolle) nog niet gezien, maar wat issie mooi zeg.

    ReplyDelete
  10. Dat wist ik niet, ik heb 'm bij ons nog niet gezien.

    ReplyDelete
  11. Bijzonder zeg. Ik heb ze hier in Groningen nog nooit gezien, wel 1 x bij mijn zoon in Woerden. Een prachtig dier, ik snap dat je daar nogal van opkeek toen hij in jouw tuin kwam.

    ReplyDelete
  12. Ik weet ook niet of je blij moet zijn met zo'n exoot. Ze zijn mooi om te zien, maar ik heb ook gelezen dat ze overlast bezorgen, brutaal en veel lawaai. Wie weet kun je deze nog eens op de foto krijgen. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  13. Ze zijn mooi maar de geven ook al veel over last vooral de randstad zitten en ze veel. Wel mooie vogel vind ik.
    Ik heb hem nog niet voor de lens gehad

    ReplyDelete
  14. Een prachtige vogel ik hoop alleen dat je er niet te veel last van krijgt. Hier in Twente heb ik ze nog niet gezien jammer misschien maar als het er veel worden kijk je er toch anders naar.
    Groeten
    Marga

    ReplyDelete
  15. Daar kijk je toch echt van op, zeg. Ik heb er iets over gezien bij Binnenstebuiten, dat ging over de Randstad. Hier in Bolsward nog niet gesignaleerd. Ik ben benieuwd hoe die vogel zich verder gaat gedragen in jullie tuin.

    ReplyDelete
  16. Mooie vogel, maar wat ik erover gehoord heb, inderdaad, kan hij/zij beter door vliegen ;) Geef mij maar ‘onze’ eksters, roodborstjes, mussen en andere vogels, die hebben het al moeilijk genoeg. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    ReplyDelete