Te koop

Saturday, July 1, 2023

Jungledieren (1)

Wat fijn om zoveel reacties te krijgen als je het bloggen dan toch weer oppakt! Het is fijn om te merken dat je blog gelezen en gewaardeerd wordt. Ik zou niet kunnen bloggen zonder reacties te krijgen, dat zeg ik eerlijk. Maar ook niet alles hangt weer van de reacties af, want ik vind het gewoon heel tof om te schrijven en dingen te delen!

-----

In de loop van de tijd heb ik al heel wat dekentjes gemaakt, maar ik blijf het leuk vinden om te doen.
Het is wel eens een uitdaging om er variatie in te houden, maar soms valt je oog op iets en kun je daar op verder borduren. Zo ging het ook met het plan voor dit 'Jungledekentje'. 


Op internet had ik afbeeldingen gezien van granny squares waar afbeeldingen in verwerkt waren en dat bracht mij op het idee om voor het onderwerp 'jungledieren' te kiezen.

De site Baby Crochet Design hielp me op weg!
Want ik zag daar al een aantal hele leuke beestjes die ik wilde gebruiken. 
En ik besloot alleen dierenkòppen te maken, want anders is de eenheid snel weg.



Het leuke van deze vierkantjes is dat ze allemaal beginnen met een cirkel (de basis van de dierenkop), daarom haakte ik de effen vierkanten, die ik tussen de dieren wil gebruiken, ook met een cirkel in het midden. Hieronder geef ik kort weer hoe de basisvierkanten zijn gehaakt.

MR= magische ring    
st   = stokje
hst = half stokje
stk = steek
v   = vaste
l    = losse
hv = halve vaste

  1. MR en 9 hst
  2. 18 hst (2 in elke stk vorige toer)
  3. 27 hst (meerder elke 2e stk)
  4. 36 hst (meerder elke 3e stk)
  5. *Haak 2 st in één stk , 1 l, 2 st in volgende stk, hst, 5 v, hst* --> haak deel tussen de ** totaal 4x
  6. Ga met hv naar 1-l ruimte vorige toer en haak daarin *2 st - 2 l - 2 st, dan op elke volgende stk een st (zijn er 11)* -->haak deel tussen de ** totaal 4x
  7. Als vorige toer, maar nu haak je 15 st i.p.v. 11. Afwerken
Hier vindt je de originele versie, voorzien van foto's...

De komende tijd laat ik steeds wat dieren zien en wil ik kort de beschrijving geven. 
Soms wijkt deze wat af van de genoemde site en soms heb ik gekozen voor een heel andere uitvoering.

20 comments:

  1. Wat ontzettend leuk met die witte achtergrond!

    ReplyDelete
  2. Oooooh. Wat enig allemaal. En wat zal het weer een geweldige deken worden!

    ReplyDelete
  3. Als dat dekentje af is, zal het heel mooi zijn. En kan een kind er heel veel plezier van hebben.
    Het haken zelf is op deze manier ook niet saai.

    ReplyDelete
  4. Dat gaat weer heel erg leuk en mooi worden!

    ReplyDelete
  5. Wat een leuke koppen. Dat wordt weer een mooi dekentje

    ReplyDelete
  6. Ze zijn super leuk die koppies. Dit wordt dan een dekentje, maar losse blokjes zouden ook maar zo een memoryspel kunnen worden. Er moet dan wel een achterkantje op (van een leuk stofje of gehaakt).

    ReplyDelete
  7. Wat zal dat leuk worden! Kom maar op hoor, ik kijk graag mee!

    ReplyDelete
  8. Ik ben benieuwd naar de dieren. Het wordt vast mooi

    ReplyDelete
  9. och weer erg leuk die dieren kopjes dat word vast weer een erg leuke dekentje.

    ReplyDelete
  10. Maar dat is ff leuk zeg . Ook ik wil weer eens een babydekentje haken
    zo fijn als dat klaar ligt. Voor een kraamcadeautje. Maar nu niet zoveel puf geen idee waar het van komt .

    ReplyDelete
  11. Wat een enig idee, deze blokjes. Het is echt iets voor jou om zo’n leuk patroon te vinden en er meteen mee aan de slag te gaan.

    ReplyDelete
  12. Dat gaat vast heel leuk worden en nog leuker is dat er iemand blij mee gemaakt wordt.

    ReplyDelete
  13. Dit is echt waanzinnig leuk Elizabeth, en tevens nog leerzaam ook.
    een kind kan zo alle dieren leren herkennen want de koppen zijn
    heel duidelijk. Het gaat echt eden SUPER dekentje worden!!!

    ReplyDelete
  14. Natuurlijk zijn reacties op je blog leuk om te krijgen, maar er zijn ook bij jou vast heel veel meer lezers.
    Meestal krijg ik zo'n 12 tot 18 reacties, maar heb wel 300 tot 400 lezers.
    Dat kan jij ook zien, en dan zie je dat een hoop mensen toch plezier aan je berichten en foto's hebben. Veel meer dan alleen die reageren.
    Die dierenkopjes op de vierkantjes zijn enig! Vooral die olifant met z'n slurfje.
    Voor een dekentje heb je wel heel veel diertjes nodig, zal nog best moeilijk zijn om daar allemaal een patroontje van te vinden.

    ReplyDelete
  15. Dat wordt vast weer een prachtig dekentje! Mooi dat je het met effen vierkantjes combineert.

    ReplyDelete
  16. En weer toverde zij weer prachtige blokjes voor een deken(tje). Wat mooi zien de beestjes er uit. Heel herkenbaar. Zijn er al kapers op de kust, bijv. Kleinzoons, die graag zo’n deken zouden willen. Welke dieren komen er nog meer. Fijne zondag. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  17. Dat wordt vast een heel mooi geheel, de eerste vierkantjes vind ik al heel leuk voor een kinderdeken.

    ReplyDelete
  18. Wat leuk is dit!!!!!
    Echt iets voor jou vind ik.
    Je haakt heel mooi regelmatig en je basis kleur geeft rust.
    Maar de square met de dieren koppies zijn zó leuk. Ik kan niet wachten om te zien als het dekentje aan elkaar is gehaakt.

    ReplyDelete
  19. Wat een leuk idee !
    Dat wordt weer een hartstikke mooie deken !

    ReplyDelete