Te koop

Friday, May 5, 2023

(Moes) tuinseizoen ...

De dagen vliegen en voordat je het beseft, is er alweer een week voorbij!
Nu het buitenseizoen is aangebroken, zien onze dagen er ook anders uit.
We zijn best vroeg op en omdat het al zo heerlijk licht is 's morgens, zijn er ook al veel klusjes vroeg gebeurd, zoals opruimen, vaatwasser leeghalen, was ophangen, stofzuigen...

En daarna vraagt de tuin aandacht, bijna elke dag zo'n uur. 
Ik heb een tuinschriftje aangelegd en een plattegrond gemaakt waarin de borders zijn aangegeven. 

In elke border staan codes die weer verwijzen naar de planten die daar staan en verderop in het schriftje heb ik dan per border beschreven wat erin staat en welke verzorging de plant nodig heeft.

We hebben een soort binnen- en buitentuin. De binnentuin rondom ons huis is grotendeels afgescheiden van het erf en de boomgaard d.m.v. beukhagen.

In het schriftje zie je alleen de plattegrond van de binnentuin.
We hebben van de vorige bewoonster een hele stapel papieren gekregen van de door haar aangelegde tuin w.o. een hele grote plattegrond met planten- en bomen- en heesterlijsten.



De lijst klopt nu niet meer, want sommige planten zijn inmiddels dood gegaan en vervangen door andere.
Maar het is altijd weer leuk om de tekening er bij te halen.

Bij het tuinieren verdeel ik de werkzaamheden ook in stappen, anders word je 'compleet gek'...
Stukje voor stukje wordt systematisch aangepakt en ik heb inmiddels geleerd dat de tuin nooit overal 'netjes' kan zijn.

Als de ene border er keurig bij ligt, dan kan het zomaar zijn dat het onkruid tussen de klinkers slakroppen aan het vormen is. Het zijn prachtige stenen, maar heel bewerkelijk om bij te houden.




Maar als ik eenmaal in de tuin bezig ben, vind ik het heerlijk. Soms heb ik aan de stok met een worm die me toe snauwt dat ik zijn wereldje overhoop haal... Maar ja, het is wel mìjn tuin hè...




Voortuin


En dan mijn minimoestuintje... Ik heb na het zaaien (HIER) even geduld moeten hebben, maar nu komen de groenten tevoorschijn piepen hoor!


Ik wist niet dat je zò blij kon worden van een paar puntjes groen...
En er is ook al iets mis gegaan, geloof ik. Ik had sugar snaps laten voorkiemen, maar ik heb ze in het extra spinazie vak gepoot geloof ik...


Nou, ze vechten het samen maar lekker uit en we gaan het wel zien!



Vorige maand had ik ook keukenkruiden gezaaid m.b.v. zaadschijven, zie linksboven op de foto. 
Tuinkers en dille kwam vrij snel op, maar ik was bang dat de andere kruiden het niet gingen doen.
Maar ja hoor, het kwam goed!
Ik wacht nog even, en dan mogen ze allemaal naar buiten. Naast de keukendeur komt een rekje te hangen waaraan ik de potjes met een haakje kan vastmaken.


Van manlief kreeg ik dit schattige setje en ik was er natuurlijk mee in de wolken! Je kunt het echt gebruiken en het is beresterk...


Ook de veranda is weer ingericht en in gebruik genomen. We hebben zelfs al een paar keer buiten gegeten!




19 comments:

  1. Wat hebben jullie toch een mooie, grote tuin. Natuurlijk kost het je tijd, maar dat is met iedere hobby hè. En hier kun je lekker van eten straks. En die veranda is echt super!

    ReplyDelete
  2. Ziet er allemaal goed uit je stekjes komen al op.Je heb ook moestuin grond dat is zeker beter dan potgrond.En heerlijk zo fijne veranda om lekker buiten te eten.Succes met alles.

    ReplyDelete
  3. Wat een mooie tuin heb je! Komt vast goed met die plantjes.

    ReplyDelete
  4. Oeh, wat een leuk tuinsetje!
    Heerlijk: buiten eten! De lunch, dat is mij ook al eens gelukt en we hebben zowaar eind vorige week toch het bbq-seizoen geopend. Wel dankzij ons tuinhuisje ;-) Iets meer warmte zou fijn zijn!

    ReplyDelete
  5. Een heerlijk plekje hebben jullie. Leuk zo'n mini moestuintje. Hier ook een mini. Vooral aardbeien paar boontjes die komen goed op in de potten. Tomaten en wat sla wat soepgroenten en meer plek is er niet en langs de schutting veel bramen.

    ReplyDelete
  6. Wat woon je toch heerlijk. Ik heb een postzegeltuintje en vind dat al heel wat werk, laat staan zo'n grote tuin. Ik ben benieuwd hoe het met je moestuin gaat.

    ReplyDelete
  7. Leuk om met zaaien bezig te zijn. Ik ben ook altijd zo blij als er iets opkomt. Je hebt een mooie tuin, netjes ook.

    ReplyDelete
  8. Lekker bezig Elizabeth! Met zo'n grote tuin is er altijd wel wat te doen, al ben ik op mijn manier momenteel ook wel druk met mijn tuintje.
    Wat lief dat je het mooie setje kreeg, dat maakt het tuinieren nog leuker.

    ReplyDelete
  9. Wat een heerlijk overdekt terras, daar kun je inderdaad al snel buiten eten.

    ReplyDelete
  10. Wat super van je zo'n schema van al je borders en wat er zoal
    in groeit en dan beschreven hebt hoe ze behandeld moeten worden
    dat scheelt een hoop werk als je het op een geven moment allemaal weet. Jullie voortuin is PRACHTIG, en de veranda is ook een lust
    om te hebben, daar kun je heel lang van genieten en altijd zo
    fijn om buiten te eten. best spannend nu je in de moestuin kleine
    beginnetjes zich aankondigen, bij het zien van zoiets maakt je
    hart gewoon een sprongetje van blijdschap. Het is heerlijk zo
    in de tun te rommelen, de tijd vliegt voorbij en eigenlijk heb je nauwelijks tijd om iets creatiefs te ondernemen, alhoewel het
    bij jullie ook heel goed in de veranda zou kunnen omdat je
    de spulletjes kan laten liggen en de volgende dag dan eventueel
    weer verder kan gaan omdat het overdekt is. En wat heb je van
    je lief een schattig setje gekregen, een heel lief cadeau!!!

    ReplyDelete
  11. Wat een heerlijke tuin hebben jullie!!
    Veel werk, maar als je het onder controle houdt is het alleen maar leuk om te doen.
    En die veranda, die is zo fijn, voor heel wat uurtjes gezelligheid en ontspanning.
    Succes en blijf genieten.

    ReplyDelete
  12. Fijn dat jullie grote tuin zowel werk als ontspanning geeft! Ik herken de vreugde van de eerste zichtbare puntjes groen, wat een mooi klein geluk.

    ReplyDelete
  13. Wat een fijne grote tuin hebben jullie toch. Veel werk, maar nog veel meer genieten!

    ReplyDelete
  14. Had een hele lange reactie geschreven, maar opeens was ie weg :-(
    Zal het later nog wel eens proberen....

    ReplyDelete
  15. In de tuin is altijd wat te doen. Ik probeer als het droog is zo’n 1 a 2 uur wat in de tuin te doen nu ik overal nog bij kan komen. Al 2 x buiten gegeten ‘s avonds, of handwerken in de middag, heerlijk. Bij de aanleg van de tuin had ik ook alles goed bij gehouden, maar in de 2 jaar dat deze er is, is er ook al veel veranderd en mijn plattegrond niet aangepast. Ik hoop dat het met jouw moestuin goed gaat en geen kilo’s spinazie. Fijn weekend. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  16. Wat heerlijk om onder de veranda te zitten en te genieten van je tuin.
    Inderdaad, een tuin is nooit klaar.
    Als je links klaar bent, kan je rechts weer beginnen, als je achter klaar bent, weer aan de voorkant.
    Je hebt een schattig setje gekregen, echt een damessetje :-)
    Tja... de moestuin...
    Ik wil me er niet mee bemoeien.... (doe dat dan ook niet Floortje)
    Wat ik natuurlijk toch weer doe...(daar was ik al bang voor...)
    Denk altijd dat ik het beter weet...
    Misschien is dat ook wel zo :-)....
    Heb al vele vele jaren een moestuin gehad....
    Maar pluksla, spinazie en sugarsnaps, die zaai je in rijen en niet stuk voor stuk.
    Strak kan je misschien een keer per week 3 supersnaps oogsten.
    Staat dat niet op het zakje dan?
    Maar ik vind het leuk dat je geniet van je opkomende plantjes, trek je maar niks van mij aan hoor! :-)
    Lieve groetjes,
    Floor

    ReplyDelete
  17. Klopt helemaal, je tuin is nooit helemaal ‘klaar’ dat gaat je nooit lukken, mij in ieder geval niet ;) Het is heel leuk om te doen, tuinieren. Ik beleef er heel veel plezier aan én inderdaad er gaat veel tijd in zitten en dan kom je weer minder aan handwerken toe. Veel plezier met tuinieren en uitrusten lukt zeker met zo’n mooie veranda. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    ReplyDelete
  18. Wat vraagt de tuin een hoop onderhoud en zelfs administratie. Maar als het een hobby is, dan is dat niet erg hé. Al kan ik me voorstellen dat je er soms geen zin in hebt, vooral niet in onkruid.... Dat houdt niet op....

    ReplyDelete