Te koop

Tuesday, May 9, 2023

Structuur in één kleur

 


Het is alweer een tijdje geleden dat ik in onze kringloopwinkel een pakket met dit mooie garen vond voor € 10,00.

Het is Drops Nepal en een mix van 65 % wol en 35 % alpaca. In de zak zaten 19 bollen en ik heb er een tijdje over na gedacht wat ik er van zou maken. Dikke truien worden hier bijna niet gedragen, dus dat viel af.

Ik wilde het garen ook niet combineren met een andere kwaliteit, dus lag een dekentje met structuursteken voor de hand. Eerst werd er een proeflapje gehaakt, waarbij ik verschillende steken en haaknaalden. uit probeerde. Toen merkte ik ook dat het garen heel hard ging!

Opzetrand is 108 lossen (+ 1 keerlosse) en 108 v. (haaknaald 5,5)
Toen ben ik begonnen met het tussenpatroon (dat van Droomdeken 1.0 komt).

Tussenpatroon:
1. Haak v. in de (achterste) lussen van de vorige toer + 1 keerlosse
2. Haak h.v. in de voorste lussen van toer 1 + 1 keerlosse
3. Herhaal toer 1
4. Herhaal toer 2
5. Herhaal toer 1
6. Herhaal toer 2



Baan A Even Moss Stitch, zie HIER
Haak afwisselend een h.v. en een hstk  en keer de toer met een keerlosse. In de teruggaande toer doe je hetzelfde; h.v. boven h.v. en hstk boven hstk.
Na 15 cm. heb ik het tussenpatroon weer herhaald.




Baan B Granietsteek (haaknaald 6), zie HIER
Je haakt bij deze steek afwisselend een v. en een l. waarbij je steeds onder de l. een steek overslaat.
Bij de Granietsteek is je haakwerk meestal even iets smaller; probeer daarom altijd losjes te haken. 
Als je een rand om de totale deken haakt, trekt dit helemaal bij.



Ook dit deel is weer 15 cm. En hierna komt weer de herhalingsrand.




Baan C Clustersteek (haaknaald 5,5), zie HIER maar dan met 2 stokjes i.p.v. 3…
Begin met 3 lossen en haak dan een (clusterstokje van 2 stk in dezelfde steek, haak 1 losse en sla een steek over) herhalen en eindigen met 1 stk in de laastste steek
De teruggaande toer begin je met 1 losse en een v in de ruimte tussen het stk en de cluster van de vorige toer. Haak steeds een v tussen de clusters en een losse.

En dan komt de herhalingsrand weer...



Over een tijdje laat ik het vervolg van de deken zien. Ik denk dat er 6 banen komen, gezien de hoeveelheid garen. Maar je weet maar nooit natuurlijk...

22 comments:

  1. Dat ziet er weer heel mooi uit en zo'n zak vol bij de kringloop dat is ff boffen . Wat wordt je daar blij van. Dat is dubbel genieten

    ReplyDelete
  2. Oh, prachtig Elizabeth, zowel het haakwerk als de kleur. Wat zal dat ook een heerlijk warm dekentje zijn.

    ReplyDelete
  3. Dat wordt een prachtige deken. Mooi zo'n kringloopvondst.

    ReplyDelete
  4. Wat een vrolijke kleur! Prachtige kringloopvondst en dit wordt ook een erg mooi dekentje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Even gegoogled, er zit ook maar zo'n 75 meter op een bol en dan met een dikke naald: dat gaat inderdaad snel.

      Delete
  5. Wat een bof, zo'n zak garen voor zo weinig geld! Ik zou er een trui van hebben gebreid, maar ik draag bijna het hele jaar rond truien 🌞. Jij maakt er een prachtige deken van, ben benieuwd naar het eindresultaat.

    ReplyDelete
  6. Dat is nog eens een mooie kringloopvondst! Het wordt in ieder geval een mooi warm dekentje.

    ReplyDelete
  7. Wat kun je je dan rijk voelen als je zo' pakket tegen komt. En jij weet e r wel raad mee om er iets mooi's van te maken. Gaat leuk worden.
    Groeten.
    Marga

    ReplyDelete
  8. Och dat is fijn zo mooie kringloop vonds.
    De kleur is prachtig dit is echt een koopje en je ben al aardig ver.

    ReplyDelete
  9. Dat is een leuk prijsje voor zoveel wol.
    Wordt vast weer een mooi dekentje, maar het zal wel niet in de machine gewassen kunnen worden.
    Dat zou je er eigenlijk op moeten zetten als je het weggeeft, anders gaat het erg krimpen.
    Oma geeft raad, ik kan het blijkbaar niet laten :-(
    Maar eerst maar lekker verder.
    Groetjes,
    Floor

    ReplyDelete
  10. Dat is een goed vondst, wat een mooi pakket en kleur. Ik vind dat je weer een mooie steken combinatie hebt bedacht. Prachtig dekentje. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  11. Je kunt wel spreken van een kringloop gelukje Elizabeth, wat
    een fantastische baal garen van goede kwaliteit, en echt voor
    een habbekrats 👍 Dit gaat een prachtige deken worden dat
    is al goed te zien.

    ReplyDelete
  12. Dit was ik dus, had me nog niet aangemeld....

    ReplyDelete
  13. Dat zijn gelukskoopjes, wauw.
    Mooie kleur.
    Ik ben heel benieuwd naar het eind resultaat.

    ReplyDelete
  14. Bollen wol bij de kringloop, wat leuk. En dan ook nog in een prachtige kleur.

    ReplyDelete
  15. Wol en Alpaca, dat zal een heerlijk warm dekentje worden en bovendien ook nog eens héél mooi.

    ReplyDelete
  16. Wat een mooie warme kleur. Heerlijk om zoiets bij de kringloop te vinden. En natuurlijk weet jij er wel raad mee.

    ReplyDelete
  17. Wat een mooie kleur. Die deken wordt vast prachtig!

    ReplyDelete
  18. Wat een mooie kleur, zoiets vind je niet bij onze kringloop winkels.
    Leuk dat de bolletjes bij jou terecht zijn gekomen. Dat wordt een prachtige deken. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    ReplyDelete
  19. Wat een kringloopvondst! Ik denk dat het loont om heel regelmatig te gaan kijken. Het is een prachtige kwaliteit garen.

    ReplyDelete
  20. Wat mooi zo in één kleur en dan in verschillende steken. Je bofte weer in de Kringloop!

    ReplyDelete
  21. Ik heb zo'n idee dat jullie genieten van een welverdiende vakantie. Geniet ervan, ik kijk al uit naar je reisverslag 😉

    ReplyDelete