Te koop

Tuesday, May 2, 2023

Schildpad Memory

Het is momenteel een hype, dit gehaakte memoryspel... Als je googelt op turtle crochet memory game pattern kom je heel wat tegen!
Nu blijken er ook 'slechte' vertalingen in het Nederlands rond te gaan, dus mocht je een patroon willen aanschaffen, kijk dan goed uit want ze blijken totaal niet te kloppen.


Ik had geen zin om een patroon te kopen en aangezien er genoeg goede foto's voorhanden waren om te bekijken hoe de beestjes gemaakt zijn, besloot ik de uitdaging aan te gaan. En eigenlijk is dat veel leuker!

Elk kleurtje komt 2 keer voor op het buikje van een schildpad en ik heb best wat beestjes gemaakt.
Als ik het spel met Moos (nu 2 jaar) speel, dan kies ik alleen de primaire kleuren uit en groen erbij. Maar met Guus kan het uitgebreid gespeeld worden.

De grote schildpad bestaat uit twee gehaakte cirkels. De kop wordt los gehaakt en er later tussen gezet. De 4 pootjes en een soort van staartje (meteen de knoopsluiting) worden aan de onderste cirkel gehaakt.
Het groene schild is vastgemaakt met halve vasten aan het onderlijf, m.u.v. het stukje middenachter.
Daar zit de opening waar alle kleine schildpadjes bij moeder in de buik kunnen kruipen.
Leuk hè...


Maar... ik vond het opeens maar een somber geheel, zeker voor een kind. Misschien had ik gewoon andere kleuren moeten kiezen, maar je pakt vaak automatisch hetzelfde als in het voorbeeld.


Daarom haakte ik een extra schild van zeshoekjes, met het patroon van de Afrikaanse bloem.
Die heb ik weer aan elkaar genaaid en de buitenzijde is tenslotte weer vastgemaakt aan de schildpad.


Het spul heeft het best naar de zin, vooral in de buurt van mijn 'stekjes'....


19 comments:

  1. Wat super gaaf zeg en gelijk je eigen draai er aan geven, dan is het ook zo echt van jezelf. En wat is het leuk om dit zo met je kleinkinte spelen. Fijn dat het ook in de smaak valt bij de mannen.

    ReplyDelete
  2. Geweldig leuk, vooral met het kleurrijke schild, goed gedaan oma! Zo leuk voor de mannen.
    Haha, die laatste foto, pas maar goed op ze voordat ze gaan groeien door al die mooie malse stekjes en niet meer in mama's buik passen.

    ReplyDelete
  3. Wat leuk!!!!
    Ik heb er nog niet over gelezen, maar wat is dit leuk bedacht.
    Je hebt eerst plezier met het haken van de schildpadjes en daarna een leuk spel om te kunnen spelen.
    Leuke foto, de laatste, hihi, daar heb je over nagedacht.

    ReplyDelete
  4. Goed idee om de afrikaanse bloem hexagonnetjes te gebruiken, zo is het een vrolijke schildpad geworden.

    ReplyDelete
  5. Heel erg leuk en zeker dat extra schild met de Afrikaanse bloemen! Wat ook een goed idee om dan met minder kleuren te spelen met je jongste kleinzoon! Ja, dit is weer ontzettend leuk bedacht door iemand en brengt bij heel wat mensen veel haakplezier :-)

    ReplyDelete
  6. Dat vrolijke schildpadje ziet er leuk uit, maar ik snap er verder niks van.
    Zie zoveel grijze en eigenlijk weinig kleintjes zodat het spel wel heel makkelijke wordt.
    Of moet ik nog even geduld hebben en komen er nog heel veel bij?
    Maar.... je ziet toch gelijk welke bij elkaar horen, of moet je ze dan op hun kop leggen?
    Misschien in een volgend blogje even uitleggen voor de dommerikken onder ons :-) :-) :-)

    ReplyDelete
  7. Wat gaaf dat vrolijke schild. En jij kunt ook gelijk uitproberen of het spelen ermee bij kinderen in trek is.
    Maarre, ze moeten ook af en toe te water hoor. Anders zijn ze niet happy.

    ReplyDelete
  8. De "bloemige" schildpad vind ik er ook veel leuker uitzien!

    ReplyDelete
  9. Ik had er nog nooit van gehoord, maar dankzij jou weten we wat de bedoeling is. Je hebt er weer een leuk werk van gemaakt.

    ReplyDelete
  10. Och wat een leuk idee de schildpad memory.
    Erg leuk en leerzaam,en nog leuk de fleurige bloem.

    ReplyDelete
  11. Wat leuk nieuw voor mij hoor had er nog niets over gelezen of gezien maar nu ben ik dan ook een Oma van grotere kleinkinderen met andere wensen.
    Je hebt het weer leuk gemaakt en het is goed gelukt.
    Groeten
    Marga.

    ReplyDelete
  12. Wat een leuk stel bij elkaar. Ik had er niet van gehoord. Ik moet nog even uitzoeken hoe dit gespeeld wordt. Als knuffels zijn ze ook erg leuk. Ze zouden inderdaad wel meer kleur kunnen hebben. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  13. Het is een heel leuk stel zo samen en leuk om er mee te spelen.
    Ik zag er al een aantal in één van je tuinposten. Het kleurrijke
    exemplaar met de Afrikaanse bloem motieven vind ik heel
    mooi. Het stel voelt zich echt thuis bij jou dat zie je zo.
    De stekjes doen het overigens ook heel erg goed, ze zien er
    erg fris uit, leuk hoor.

    ReplyDelete
  14. Een leuk idee en een leuk spel. Het is je goed gelukt om het zonder patroon na te haken. Ik snap wel dat Guus en Moos het leuk vinden om er mee te spelen. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    ReplyDelete
  15. Ik vind ze geweldig! Ik krijg alweer zin maar als ik alles wil maken wat ik leuk vind dan moet ik minstens 9 levens hebben :)

    ReplyDelete
  16. Wat leuk! Ik heb het nog niet eerder gezien als spel. De groene schildpad is natuurgetrouw, je omgetoverde Afrikaanse schildpad is lekker vrolijk. Leuk dat je er met de jongens mee kunt spelen, zo heb je meer keer lol van dezelfde bol (ik heb de handwerkspreuk maar even aangepast 😂)

    ReplyDelete