Te koop

Saturday, January 21, 2023

Brandweerdeken

De Boerderijdeken voor Moos was nog niet eens helemaal af, toen ik al begonnen was met de Brandweerdeken voor Guus...
Op de één of andere manier lopen mijn blogberichten altijd achter op de werkelijke stand van zaken.

Ik had al langere tijd allerlei geschikte afbeeldingen van brandweerspullen bewaard en het leek me leuk om te starten met de ladderwagen. 


Eerst maakte ik een proeftekening en een proefhaakstukje en daardoor stuit je op moeilijkheden waardoor je aanpassingen gaat maken. Ik vind dat een leuk proces. Zo zag ik dat de wielen niet mooi werden in het proefstukje en besloot ik om ze later als losse rondjes te haken en er op de deken te zetten.


Omdat je bij Mozaïekhaken met maximaal 2 kleuren tegelijk per deel werkt, werden de bumper, het zwaailicht en de grijze ramen gemaakt met een losse ingevoegde draad. 
Het is een beetje zoeken naar het mooiste resultaat; zo zijn de grijze raampjes bewust met alleen maar vasten in de achterste lussen gemaakt. Ook daar is een proeflapje dus nuttig voor.


En hier hebben we auto dan in vol ornaat...! De zwarte strepen zijn er als laatste nog bovenop gehaakt met een kettingsteek waarbij de draad van achter naar voren werd gehaald en door de lus gehaakt.


Daar gaan de ladderauto's... het is al avond...

En heb je al een idee wat er boven de brandweerauto's komt?

20 comments:

  1. Het ziet er al meteen prima uit en het wordt ook lekker fleurig! Ik denk dat er brandweermannen op de tweede rij komen te staan.

    ReplyDelete
  2. Wat geweldig. Je bent echt een super creatieve haakster. Ik vind het enig dat je steeds laat zien wat je maakt.

    ReplyDelete
  3. Och dat word erg mooi lekker fleurig en daar zal Guus heel blij mee zijn.Ik denk de ladders.

    ReplyDelete
  4. Ongelooflijk knap! En ik denk brandweermannen

    ReplyDelete
  5. O wauw, wat gaaf Elizabeth! Zo knap hoe je dit zo mooi voor elkaar hebt gekregen, daar mag je heel trots op zijn. Ik snap wel dat dit een heel leuke puzzel is hoor.
    Ik vermoed dat er nu brandkranen aan de beurt zijn.

    ReplyDelete
  6. Geweldig mooi, knap gedaan! Guus boft maar met zo'n creatieve oma. Wat er boven komt, ehhh een bluspomp (of hoe zo'n ding heet?).
    Groetjes, Marijke

    ReplyDelete
  7. Prachtig die brandweerauto's! Echt mooi gedaan.
    Wat er boven komt??? Denk haast huizen die in de brand staan, anders is er niks te blussen :-)

    ReplyDelete
  8. Mooi gemaakt! Ik denk dat er brandweer mannen er komen te staan.

    ReplyDelete
  9. Echt geweldig! Ik denk een kat in de boom ;)

    ReplyDelete
  10. Wat er boven komt? Geen idee! Ik wacht het rustig af :)
    Maar het gaat vast een hele mooie deken worden!

    ReplyDelete
  11. Prachtig, Daar wordt iemand erg blij van. Zelf een tekening naar een patroon overzetten, vergt wat voorwerk. Proeflapje is dan wel nodig. En als het dan gelukt is, geeft dat weer moed voor het volgende deel. Wat dat moet worden, de kazerne. Fijn weekend. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  12. Doe maar een rijtje stoere brandweermannen, daar houden jongetjes van.

    ReplyDelete
  13. Wow wat een creativiteit. Ik denk een rijtje brandweerhelmpjes ik doe wel mee meet het raadsel oplossen. En wat vind Guus daarvan ?? Die gaat je achter je broek aan zitten
    Opschieten oma :))))))

    ReplyDelete
  14. Wat een mooie brandweerwagens, brandweermannen in actie in de volgende rij?

    ReplyDelete
  15. Goed idee om de wielen los te haken en er dan op vast te maken! Zo maak je er een 3D-deken van, waar je kleinzoon mee kan spelen. Je zult vast geen brandjes gaan haken in een kinderdeken, ik verwacht wel een rij stoere brandweermannen, een rij helmen en misschien een poesje in een boom? We gaan het zien, veel plezier bij het maken!

    ReplyDelete
  16. Knap zeg, heel goed gelukt. Leuk he, dat uitpuzzelen en zien dat het lukt.

    ReplyDelete
  17. Wat een prachtige rij brandweerauto's! Wat een geweldige deken gaat dit worden. Ik vind het geweldig en kijk uit naar het vervolg. En nee, ik kan nog niet bedenken wat je er allemaal bij gaat haken.

    ReplyDelete
  18. Hij wordt zo mooi. Guus zal wel regelmatig kijken hoe ver oma is met de deken.

    ReplyDelete
  19. Wauw wat een bofkonten zijn de kleinkinderen van jou.

    ReplyDelete