Te koop

Wednesday, January 25, 2023

Muts voor tante Mien

Tante Mien is een tante van DH en van tijd tot tijd ga ik bij haar op bezoek. Omdat mijn schoonouders veel met hen omgingen en DH naar (inmiddels overleden) oom Piet is vernoemd, hebben wij toch wel iets speciaals (gehad) met deze oom en tante.

Het valt niet mee om oud te worden, dat zie ik wel aan tante Mien. De laatste jaren zijn er veel verdrietige dingen gebeurd in haar leven en bij ieder bezoek merk ik dat ze achteruit is gegaan. 

Maar tante Mien houdt van gezelligheid, en van mooie dingen. Ze was een jaar geleden nog begonnen met het breien van een sjaal in ribbelsteek, maar het lukt haar motorisch niet meer. Gelukkig was er een bewoner in één van de andere aanleunwoningen die de sjaal wel af wilde breien.
Tante Mien wilde er  ook nog een muts bij, maar dat zag de breidame niet zitten.
Dus kreeg ik de vraag ...

Nu bleek bij doorvragen van mijn kant al snel dat ze eigenlijk een baret wilde hebben, en ja.. die moest een beetje schuin op haar hoofd staan als ze met de scootmobiel naar buiten zou gaan.


Ik kreeg een bol garen mee en we zagen wel dat het niet zo geschikt was om mee te haken.
Na wat zoeken vond ik een geschikt patroon met ongeveer dezelfde steekverhouding. 
Maar dit bleek toch anders uit te vallen en het leek na een stuk breien wel een kinderbaretje...
Ik besloot maar wat aanpassingen te gaan maken en het gebreide werk werd uitgehaald.


Daarna ging het nòg een keertje mis en rolde er een tienerbaretje van de naald.
Tenslotte heb ik - omdat de wol wel te lijden had onder dat uithalen - van de rest van de bol een nog groter exemplaar gebreid en die was uiteindelijk naar mijn zin!
En hopelijk ook naar de zin van tante Mien...




Hoe maakte ik deze baret?

1. Zet 82 steken op (nr 6) en brei 6 cm boordpatroon  (1 verdraaid recht - 1 averecht)

2. Brei aan de achterkant van je werk 1 naald averecht

3. Afwisselend 2 recht - 1 steek meerderen (=M), eindig met 2 recht  (=122 stk)

4. Herhaal 2.

5. Meerder 8 steken als volgt; 1 r - (15 r - 1 stk M) 8x - 1 r  (=130 stk)

6. Herhaal 2

7. Meerder 8 steken als volgt; 1 r – (15 r - 1 stk M) 8x – 1r  (=138 stk)

8. Herhaal 2

9. Meerder 8 steken als volgt; 1 r – (15 r – 1 stk M) 8x – 1r  (=146 stk)

10. Herhaal 2

11. Brei een naald recht en een naald averecht

10. Minder als volgt; 1 r - (16 r - 2 r samenbreien) 8x - 1 r (=138)

11. Herhaal 2

12. Herhaal de minderingen, waarbij je steeds tussen de haakjes 1 steek minder recht breit. Aan de achterkant steeds 1 naald averecht breien. Dit doe je totdat er 34 steken overblijven en vanaf dat punt ook aan de averechte kant gaan minderen ...

13. Brei (1 av - 2 av. samenbreien) 8x en eindig met 1 av. steek (19 steken)

14. Brei (1 r - 2 r. samenbreien) 8 x en eindig met 1 r (18 steken)

15. Knip de draad af op 15 cm lengte en haal het draaduiteinde 2 x door de overgebleven steken. Naai de middenachter naad van de muts dicht met de matrassteek.




19 comments:

  1. Wat een mooie ik moest erom lachen ook eerst weer uithalen omdat het niet naar je zin was. Ja duidelijk het moet ons wel lijken.
    Een baret dat was het eerste grote werkstuk dat ik maakte op school wel een gehaakte versie dik garen en geel en eenbolletje erop.
    Die tante van jou die ga je heel erg blij maken want jou gebreide versie die mag er zijn. Heerlijk om dat te doen voor zo n lieve tante .

    ReplyDelete
  2. Tante gaat er vast erg blij mee zijn.
    Leuk dat ze een baret wil, is toch weer net iets sjieker dan een gewone muts, vind ik.

    ReplyDelete
  3. Wat lief van je om dat te maken voor de tante. Het is mooi geworden, de baret wordt vast wel gewaardeerd.

    ReplyDelete
  4. Tante Mien gaat vast heel blij zijn met jouw baret. Ze ziet er dan lekker hip uit als ze met haar scootmobiel door de stad raast.
    Je moet wat op die leeftijd hè. Fijn dat ze op deze manier toch nog naar buiten kan en wat winkels in.
    Lief dat je het voor haar gedaan hebt.

    ReplyDelete
  5. Het is prachtige wol. En uiteindelijk toch gelukt. Wat zal tante Mien er prachtig uitzien met sjaal en muts.

    ReplyDelete
  6. Wat een mooi verhaal en wat fijn voor tante Mien dat ze nu een baret krijgt waar zoveel liefde en aandacht in zit!

    ReplyDelete
  7. Wat lief van je. Tante Mien zal er netjes bij zitten in haar scootmobiel, met baret en sjaal. Mooi dat jullie zo'n goede band hebben/hadden.

    ReplyDelete
  8. Wat een mooie baret, tante Mien kan de blits gaan maken in haar scootmobiel.

    ReplyDelete
  9. Wat een mooie baret/muts. Daar zal Tante Mien blij mee zijn. Je bent een doorzetter die niet makkelijk opgeeft. Geweldig hoor.
    Groeten
    Marga

    ReplyDelete
  10. Wat een mooie baret, gelukkig dat de laatste poging geslaagd is! Tante Mien is er vast blij mee, wat leuk dat je haar er een plezier mee kunt doen.
    Groetjes, Marijke

    ReplyDelete
  11. Wat stoer dat tante Mien de baret wel schuin op haar hoofd wil hebben als ze de straat op gaat. 🙂
    Heerlijk dat ze jou heeft om voor haar zo'n mooie baret te breien. Helaas ging het niet zonder slag of stoot voor je, maar het is je gelukt! De baret ziet er mooi uit, tante Mien is vast heel blij hiermee. 👍🏼

    ReplyDelete
  12. Het ziet er prima uit en dankjewel voor het delen van het patroon!

    ReplyDelete
  13. Prachtig, ik zie tante Mien al zitten op haar scootmobiel. Heerlijk, die oude dames, die weten wat ze willen. Ik hoop dat zij er blij mee is en er nog lang plezier van heeft. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  14. Wat geweldig dat je dat voor tante Mien doet. Ik denk dat ze erg blij met de baret zal zijn. Hopelijk vliegt hij niet van haar hoofd als ze met de scootmobiel op pad gaat.

    ReplyDelete
  15. Wat ik nou zo leuk vind aan tante Mien is dat ze precies weet wat ze wil, een baret om schuin op haar hoofd tezetten. Geweldig mens!

    ReplyDelete
  16. Tante Mien zal vast heel blij zijn met haar baret en zeker wanneer ze het mooi ingepakt krijgt overhandigd, want dat kun jij als de beste !

    ReplyDelete
  17. Heerlijk te lezen dat tante Mien precies weet wat ze wil, geen muts
    maar een baret en dat is jouw wel toevertrouwd. Heel handig ook te weten door omstandigheden hoeveel steken je op moet zetten voor
    een peuter, een tiener of voor zo'n lieve tante. In gedachten zie ik tante Mien al vol trots op haar scootmobiel zitten met die heerlijke warme
    baret waar jij veel liefde in hebt gestopt. 👍

    ReplyDelete
  18. Ik zie het voor me, tante Mien met haar mooie sjaal en baret op in haar scoot mobiel.
    Je bent wel een volhouder, na 3x uithalen toch nog iets moois gemaakt.

    ReplyDelete
  19. Ja ik had ook direct een beeld bij tante Mien op de scootmobiel getooid met sjaal en baret.

    ReplyDelete