Te koop

Thursday, January 12, 2023

En hij is voor Moos ...



De Boerderijdeken is helemaal af. De laatste steken van de rand haakte ik zondagavond en toen vond ik het welletjes.



De bovenste strook met gebouwen haakte ik eind vorig jaar al. En toen vroeg Guus of ik deze deken ook weer ging weggeven. 

Dus ik vertelde dat er soms kinderen heel erg ziek zijn en dan blij worden van zo'n deken.
Maar ik ben òok wel eens heel hèel erg ziek geweest, zei hij!
Tja, wat doe je dan hè als oma...

Ik dacht erover na en omdat Guus een brandweerkamer heeft en ook allerlei brandweerspullen, dacht ik dat het leuk was om voor hem een Brandweerdeken te haken.
En dan kon de Boerderijdeken naar Moos, want dat is zo'n buitenkind en hij is dol op dieren. 
Allemaal tevreden!


De schaapjes bleven nog tot het laatst toe aandacht vragen; ik wist niet goed wat ik er aan moest doen, maar vond ze nu te saai. Misschien ogen erop maken, dacht ik...

Toen Moos onlangs weer bij ons was en de deken op de grond lag, begon hij aan de snuitjes van de varkens te voelen en ging zijn vingertje naar de ogen van de koeien. Ja, zo doen kinderen dat! Dus toen wist ik het wel zeker van die schapen!

En de laatste strook met de gebouwen kon ook nog wel iets extra's gebruiken. 
Ik bedacht dat geraniums in de vensterbanken van de boerderij wel leuk zouden staan.
Maar al snel kwam ik erachter dat de bloempjes dan zò klein moesten zijn dat het eigenlijk een ondoenlijke zaak was om aan te beginnen.



De deken past precies in het kleuterbed dat bij ons staat, maar daar is hij niet voor bedoeld hoor.



De afmetingen zijn 0.90 bij 1.60 en ik gebruikte Royal (Zeeman) en Saskia (Wibra) en haakte met haaknaald 4,5 en 5. 
Het was de bedoeling dat de deken in (overlay) mozaïek haaktechniek (zie HIER voor de techniek ) zou worden uitgevoerd, maar dat is niet bij alle delen gelukt omdat ik dan de afbeelding niet 'spannend' genoeg vond.
Daarom gebruikte ik ook de Mochila haaktechniek waarbij ik de draden voor een deel soms meenam in de figuren. 




Als je nog wil terugkijken naar de verschillende delen, dan kun je op mijn oude blog via Boerderijdeken het begin van de deken zien.
En de andere delen kun je bekijken op dit nieuwe blog met een klik op Boerderijdeken...
Ik heb overal teltekeningen van gemaakt, maar geen beschrijving. Als je iets zou willen haken van deze deken moet je echt de technieken eerst onder de knie hebben. Mocht je echt geïnteresseerd zijn in de schema's, dan kun je me een mailtje sturen.

22 comments:

  1. Wat is hij leuk geworden en wat kan ik me voorstellen dat Moos daar erg blij mee is

    ReplyDelete
  2. Wat is hij mooi geworden. Je mag best trots zijn op je werk. Wat zal Moos daar veel plezier van hebben.
    Het is echt een deken waar je naar blijft kijken.

    ReplyDelete
  3. Geweldig, wat een prachtige deken is het geworden!
    Prachtig hoe Moos met zijn vingertje aanwijst en voelt, ik denk dat oma dat heel goed gemaakt heeft.

    ReplyDelete
  4. GE-WEL-DIG, wat mooi is deze deken geworden!!
    Wat lief om het aan Moos te geven, zo kan hij er volop van genieten en jij ook nog😁.
    Ik vind het echt ontzettend knap gemaakt.
    Nu nog een brandweer deken?? Pff.....
    Doe mij het telpatroon maar niet, haha, niks voor mij.
    Je mag trots zijn op jezelf!

    ReplyDelete
  5. Wat een geweldig leuke deken is het geworden. Fijn als jullie kleinkind daar zo blij mee is.
    Groeten. Marga

    ReplyDelete
  6. Ik denk dat het een dierbare deken wordt. Maar nu nog een brandweerdeken, dat is toch wel weer een hele opgave. Wel een leuke opgave trouwens!

    ReplyDelete
  7. Het is gewoon een kunstwerk! Een unieke deken voor je kleinzoon, echt geweldig mooi gemaakt! Ik vind het ook geweldig dat je uiteindelijk meer technieken hebt gebruikt. Dat is ook mooi aan zelf ontwerpen: je bent vrij in je keuze.
    Ik ben nu al benieuwd naar je brandweerdeken :-)

    ReplyDelete
  8. Natuurlijk is Moos gelukkig met dit enige dekentje!
    Schaapjes hebben ook oogjes, dan kunnen ze ook goed kijken of Moos al in slaap is gevallen :-)
    Nu een brandweer dekentje bedenken.....

    ReplyDelete
  9. Voor zo’n mooie deken wil je wel even ziek zijn, wat een kerel die Guus. Maar een brandweerdiensten is misschien nog wel toffer. En Moos heeft een geweldige boerderijdeken. Wat boffen met zo’n handige oma. Succes met de volgende. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  10. Oh wat snap ik Moos wat een schatje.
    Wat een feest om zo n mooie deken op he bed te hebben. Ja oma en nu de brandweermannen ik ben benieuwd, heeel benieuwd.

    ReplyDelete
  11. Diepe buiging! Wat is het een prachtige deken geworden. Helemaal passend bij Moos (ja oma, ik snap dat je geen nee kon en wilde zeggen).
    Begrijp ik het nu goed dat je nu aan een brandweerdeken voor Guus gaat beginnen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, sterker nog...ik ben al begonnen!

      Delete
    2. Veel plezier! Guus kan vast niet wachten 😊

      Delete
  12. Zo leuk dat zo'n jong mannetje er zo blij mee is.

    ReplyDelete
  13. Vind de deken echt een juweel geworden Elizabeth, en die
    Guus toch, had dat snoetje wel eens van hem willen zien.
    Tja inderdaad, wat doe je dan als Oma. Moos kan al van de
    deken genieten en ik denk zomaar jou een beetje kennende
    dat de stoere brandweerdeken voor Guus ook niet lang op
    zich laat wachten, Succes daarmee.

    ReplyDelete
  14. Wat heerlijk voor de kindjes dat ze zo’n super creatieve oma hebben die met heel veel plezier zoveel prachtige dingen maakt. Complimenten want het ziet er ook allemaal zó mooi uit.

    ReplyDelete
  15. Wat een Prachtige deken. Wat zal Moos daar blij mee zijn. Ik vind het heel knap dat je alles zelf bedacht hebt. En nu met de volgende deken begonnen. Heerlijk hè, om zoiets te maken voor een kleinkind.

    ReplyDelete
  16. Wow, wat is hij mooi geworden! Knap dat je dat helemaal zelf uitgedokterd hebt.

    ReplyDelete
  17. Wat boffen jouw kleinzoons met zo'n creatieve oma! Echt ontzettend leuke deken geworden, ik zie het voor me hoe hij 's avonds bij het naar bed gaan hele verhalen bedenkt over wat de boerderijdieren meemaken 😊

    ReplyDelete
  18. Hij is echt super gaaf geworden, en hij valt duidelijk in de smaak. Super!

    ReplyDelete