Te koop

Wednesday, December 14, 2022

Energie

Half november schreef ik HIER over het stoken van onze houtkachel en de perikelen daar om heen.
Er kwamen best wat reacties op en ik weet eigenlijk nooit of mensen nog terugkomen om tegenreacties te lezen. Als je een vraag stelt, probeer ik er altijd op in te gaan. Dat doe ik niet via de mail, want de reacties komen bij mij ook (bewust) niet via de mail binnen.



Zo was er een lezer die de tip gaf om naar een onafhankelijke vergelijkingssite te gaan en daar eens te kijken of er redelijk normale prijs voor een contract te vinden was.
DH heeft e.e.a. uitgevogeld en we hebben sowieso gebeld met onze huidige leverancier over dit hoge maandbedrag van € 580,- wat gebaseerd bleek te zijn op het gemiddelde verbruik van de laatste 3 jaren, waarbij 2022 nog niet is mee gerekend. Tja, dat kan kloppen... want toen hadden we nog een zoon in huis wonen! 
DH gaf aan dat we het laatste jaar maar 1000 kuub gas hadden gebruikt en toen bleek dat daar een maandbedrag van € 85,- bij hoorde...
We betalen nl. niets voor stroom en krijgen zelfs iets terug omdat we 20 zonnepanelen op het dak van de schuur hebben liggen. Ik gaf in een reactie per ongeluk aan dat het er 30 waren... 


Nu gaan we niet op die 85 euro zitten, wel iets erboven. En ook bij een andere leverancier die toch wat goedkoper is. Het bedrag dat je ontvangt voor de terug geleverde stroom is ook niet overal gelijk, dus daar moet je ook rekening mee houden.
In elk geval zaten er een paar weken tijd tussen de afloop van ons oude contract en de datum van ingaan van het nieuwe contract en daarom zitten we ff heel hoog per kuub gas...
Dus blijf ik mijn Fikkie routine, die ik intussen heb opgebouwd nog even volhouden.
En dat valt deze week niet mee, zeker niet op dagen met weinig zon en zulke koude nachten.
Het hoeft helemaal niet, maar ik vind het gewoon een sport!
Het was een keer 15 graden om 3 uur 's middags...
En natuurlijk kan ik er een elektrisch kacheltje bij zetten, die hebben we zo voor het pakken.
Bovendien kan ik via de airco's ook verwarmen en soms doe ik dat ook wel even.
Maar onze boiler (een tweedehandsje) blijkt erg veel stroom te gebruiken en we willen er wel mee uitkomen! 
T.z.t. wordt die boiler weg gehaald als we overgaan naar een hybride warmtepomp.


Van het hout in de Pipowagen is nog maar een klein beetje over. Het gaat hard hoor, en meestal begin ik met deze stammetjes, en als de kachel goed brandt ga ik over op hardhout. Daar hebben we voorlopig nog genoeg van.
In de opslag hebben we nog een heleboel stammen, maar die moeten allemaal nog gekloofd worden.
En daar gaat DH maar een houtklover voor huren, dan gaat het even lekker snel.

Wel fijn dat er straks een prijsplafond komt, maar ook daar blijken dus kleine lettertjes te zijn!
OPGELET voor wie het nog niet heeft gehoord of gelezen: het geldt lang niet altijd tot 12 kuub gas 

En dan nog even over die zuurkoolzakjes...

Ik was onlangs weer even bij mijn buurvrouw en zij vertelde dat er vroeger vaak een gat gegraven werd en dat daar het afval in ging. Nou, dat kan wel kloppen want we hebben al zo vaak stukjes glas of serviesgoed gevonden en brokken steen...
En ze gooiden ook van alles in de sloot!

De eerste bewoners van ons huis, dat in 1963 is gebouwd, hadden al wel een koelcel omdat ze een groothandel hadden in groente en fruit. Buuf vertelde dat die op de plek stond waar nu onze garage is.
En bij de bouw heeft de man ook meteen palen laten slaan voor een loods, maar daar is nooit meer van gekomen om die te bouwen. Vandaar dat we een paar jaar geleden betonnen koppen tegen kwamen bij het aanleggen van de moestuin. Er moeten er zeker 4 zijn...

En daarna ging ik niet met lege handen naar huis. Ook dit jaar heeft mijn buurvrouw weer een aantal kerststukjes gemaakt om weg te geven. Ze kan dit zò goed en ondanks dat ze 85 is en 2 maanden geleden een nieuwe heup heeft gekregen, kon ze het toch weer niet laten!


13 comments:

  1. Ja het is wat met die energie met zonnepanelen op het dak kun je je al gauw redden met een electrisch kacheltje.
    En we worden creatief water koken in dd waterkoker voor een sopje.
    Ketel op de kachel scheelt ook.
    En vandaag stond dd boerenkool op de kachel. Het heeft ons gied gesmaakt. Een warm dekentje op de bank en dikke sokken doen ook wonderen

    ReplyDelete
  2. Wat boffen jullie met zoveel zonnepanelen! Wij hebben er 6 en proberen de energie daarvan optimaal te benutten als het zonnetje schijnt. Helaas hebben we deze dagen maximaal 3 uur zon op de panelen, maar alle beetjes helpen. Verder moeten we het doen met de verwarming op gas; de thermostaat staat laag, we dragen warme truien en zitten onder plaids(truien zowel als plaids heb ik gelukkig al eerder gebreid). We redden het hoor, maar zijn wel blij dat het volgende week wat minder koud is 😊.
    Wat een lieve buurvrouw! Fijn ook dat ze over de geschiedenis van jullie huis en erf kan vertellen; zo word je op een leuke manier wat wijzer.

    ReplyDelete
  3. Wow, jullie zijn goed bezig! Wij hebben sinds een week of 2 ook zonnepanelen. Dat scheelt nu al een beetje ;-)
    Geweldig, dat kerststuk dat jullie buurvrouw maakte! En ook zo leuk dat zij dan van alles nog weet over de historie van jullie huis!

    ReplyDelete
  4. Wat leuk, een lieve buuf van 85 die nog kerststukjes maakt en ze dan nog uitdeelt ook.

    ReplyDelete
  5. Het is me wat met deze koude dagen, gelukkig hebben wij ook
    sinds half november 10 zonnepanelen op het dak en dat merk je
    toch al ondanks de weinig uren zon. Gelukkig gebruiken wij
    altijd al behoorlijk weinig gas en licht maar voor iedereen wordt
    het sowieso minimaal 100 procent duurder. Wij zetten nu ook
    wat vaker en elektrisch kacheltje aan en dat is best te doen.
    Hopen maar dat dit de koudste periode is geweest en glijden
    we heel langzaam richting voorjaar. Vorig jaar was dat ook
    het geval. Wat een lieve buurvrouw, het is een prachtig kerststukje.

    ReplyDelete
  6. Dat is leuk... van die buuf. En knap! Bertiebo

    ReplyDelete
  7. Mooi kerststukje van de buurvrouw. Lief van haar.
    Jullie moeten maar niet zoveel gravenop het landgoed, er kan nog van alles naar boven komen. Je weet nu tenminste waar het vandaan komt. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  8. Wat leuk om je reactie op mijn reactie van toen te lezen. Ze malen het er alleen niet makkelijker op om het nog te begrijpen. Met de nieuwe regels ben ik er nog niet helemaal uit. Geld het prijsplatform nou alleen tot je jaarcontract weer afloopt of gaat het nog door daarna, maar ga je dan weer opnieuw tellen voor het gemiddelde zeg maar. Weet iig dat je die niet meeneemt als het contract afloopt. Voor jullie niet het probleem als je nu net wisselt van contract. Het uitleggen alleen al is ingewikkeld op dit moment.

    ReplyDelete
  9. Nee, als ik een reactie heb geschreven ga ik niet daarna nog kijken of er een tegenreactie is. Dat is me teveel werk.
    Dus als je dat wel eens gedaan hebt bij mij.... nooit gezien :-(
    Gelukkig krijg ik wel de reacties per mail binnen, want soms komt er eentje op een oud bericht.
    Wat een hoop geld moesten jullie betalen voor het gas, gelukkig is het nu lekker laag.
    Ik betaal ook maar 100 euro door de zonnepanelen en mijn elektrische verwarming.
    Wat lief en mooi dat kerststukje!

    ReplyDelete
  10. Het is een ingewikkelde materie, die energierekening. Ik hoop dat duidelijk wordt hoe het precies werkt. Gisteren bij Beau was er veel aandacht voor. Wat een mooi stukje kreeg je van je buurvrouw.
    Fijn weekend!

    ReplyDelete
  11. wat lief van de buurvrouw, mooi stukje !

    ReplyDelete
  12. Ik snap geen .... Van dat prijsplafond verhaal.

    ReplyDelete