Te koop

Thursday, November 17, 2022

Houtkachel stoken

We hebben lange tijd de verwarming niet aan gehad in huis, mede dankzij het zonnige weer waardoor de kamer iedere dag flink opwarmde.
Maar ons huis staat wel vrij en de muren zijn maar matig geïsoleerd. Nu de zon wat minder schijnt en het wat harder waait (en dat voel je hier meteen op de vlakte), werd het toch echt te fris.


Na een paar keer de centrale verwarming gebruikt te hebben, zijn we toch maar over gegaan op Fikkie.
Dat deden we anders alleen in het weekend, èn als het erg koud was.
Maar we kregen ons nieuwe voorschotbedrag te zien en daar waren we niet blij mee ... € 580, - per maand. Ja, ons contract loopt eind dit jaar af 🙈

Dus wij hebben een plannetje gemaakt en dat komt er op neer dat de verwarming op 15 gaat en we elke dag vanaf een uur of 3 's middags de houtkachel gaan stoken.


Hout hebben we voorlopig genoeg; deze 2 opslagplaatsen zijn niet de enige, ook in de Pipowagen ligt nog hout...


Ik heb hier net mijn mandje volgeladen en was zo dom om dat met mijn goede (lichte) schoenen te doen. Dat moet nu echt afgelopen zijn, want ze worden er niet mooier van.


Een kijkje binnen in de Pipowagen... Hier ligt vooral wat 'licht' hout, dat vrij snel opbrandt. In de andere opslag liggen hardere houtsoorten, waar je de kachel loeiheet mee kunt stoken.
En ja, voor mij brengt dit grapje elke dag extra werk met zich mee. Ik moet alleen nog leren het in de goede volgorde te doen.
Vandaag begon ik met het ruitje te poetsen (dat gaat heel snel hoor), daarna schoof ik de overgebleven as door het rooster in de asla en pakte ik de stofzuiger om de randjes van de kachel en om de kachel heen alles op te zuigen. De keukenmat ook meteen nog maar even gedaan.
Daarna schoof ik de asla uit de kachel - heel voorzichtig - en zag ik de bui al hangen. Voorzichtig liep ik er mee naar de keuken, deed de buitendeur open en WOEI... de keuken vol met as...
Kon ik weer gaan stofzuigen!
Daarna ging ik hout halen en maakte ik de mat opnieuw vies met houtsplinters die aan de mand zaten...


Toen ik bij de Pipowagen kwam, viel me opeens op dat er aan de binnenkant van de deur zo'n sjieke deurklink zit! Ik moest er zo om lachen, helemaal toen ik eens goed keek wat er dan aan de buitenkant zat...
Het plan is om een kippenverblijf te maken van de Pipowagen, maar je snapt dat er daar nogal wat voor moet gebeuren. En het staat niet boven aan het lijstje van DH...
En ik wil zò graag weer kippen hebben! Helemaal toen ik een paar dagen geleden las dat eieren waarschijnlijk duur worden (vanwege vogelgriep en stijgende voer- en energieprijzen).


O ja, en ik zag nog iets geks... Misschien zag je het al liggen op de 3e foto. 
DH heeft in de kippenren een stuk uitgegraven om een vijver te maken. HIER schreef ik daar al iets over. Maar ik had helemaal niet gezien dat hij van alles uit de grond had gevist.
Scherven en glas vind je overal, maar nu lagen er allemaal van die zakjes. 


Toen heb ik er maar eens eentje uitgevist en een beetje glad gestreken... Nou ja zeg, waarom zou je zoiets en met zoveel grote hoeveelheden dumpen? Ik snap er niks van!
Update: vroeger was er een groothandel in groenten en fruit hier gehuisvest. DH heeft een foto gezien van een vrachtautootje. Ik zal er mijn buurvrouw (85) eens naar vragen. Want er moet dan toch ook een soort opslag geweest zijn... We zijn wel een keer een betonnen funderingspaal tegen gekomen...


Nou, ik heb mijn tuinlaarsjes maar tevoorschijn gehaald en klaar gezet. Want die ga ik de komende tijd hard nodig hebben voor mijn dagelijkse uitstapjes naar de Pipowagen. 
Mijn schoenen ga ik even goed schoonmaken, en de crocs schiet ik alleen nog maar aan bij droog weer!

15 comments:

  1. Hout stoken geeft lekkere warmte waar je wel wat voor moet doen.
    Hier een grote houtbak die van onder goed dicht is anders een stuk karton erin scheelt een hoop troep.
    Manlief maakt hier de kachel schoon ik doe de raampjes. Maar niet elke dag hoor dat is niet nodig.

    ReplyDelete
  2. Laat je niet leiden door dat voorschotbedrag, maar ga naar een onafhankelijke vergelijkingssite, wij hebben hem gewoon nog vast kunnen zetten voor een jaar, maar een redelijk normaal tarief. En misschien toch nadenken over zonnepanelen voor de stroom..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Binnenkort meer over dat voorschotbedrag...
      En gelukkig hebben we al een aantal jaren een stuk of 30 zonnepanelen liggen op de zuidkant van de schuur!

      Delete
  3. Het vraagt allemaal aanpassingen, deze rare tijden!

    ReplyDelete
  4. Dat is een heel bedrag per maand. Jullie hebben nog hout, want hout schijnt ook erg duur te zijn geworden. Aan de geur te ruiken wordt er bij ons in de buurt regelmatig slecht en geen droog genoeg hout gestookt. Ik ben wel benieuwd wat voor een effect dit allemaal op termijn gaat hebben, meer longpatiënten? Laten we hopen dat de wereld weer normaal wordt en de eerste levensbehoeften voor iedereen aanwezig is. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  5. Je hebt nog niet helemaal de juiste routine te pakken, maar dat gaat vast snel komen! Al doende leert men; je doet vast niet meer zo snel de deur open als je as in je handen hebt en het waait 😊.
    Fijn dat jullie de houtkachel hebben, jullie hebben een goed alternatief!
    Die zuurkoolzakjes hebben vast geen t.h.t.datum op de verpakking staan, de geschiede van jullie landgoed is zo wel heel tastbaar.
    Hihi die sjieke deurklink aan de binnenkant; wat een leuke verrassing!

    ReplyDelete
  6. Ohhh zo'n Fikkie is wel oer gezellig zeg, en het geeft
    verrukkelijke warmte, vind het de fijnste warmtebron die
    er bestaat. En in deze tijd met die belachelijke energie
    prijzen een mooie opsteker. Wat decadent zeg die charmante
    deurklink aan de binnenkant van de Pipowagen, haha echt
    lachwekkend. Denk dat je het Fikkie-ritme snel onder de knie
    zal hebben, en zo'n heerlijke frisse neus s'morgens als de
    houtblokken worden opgehaald is een goed begin van de dag.
    Je kan enorm veel gas besparen deze manier Elizabeth, heel
    fijn dat bij jullie en houtkachel mogelijk is.
    Heel vreemd dat al die zuurkoolzakjes in de grond waren
    begraven, misschien dat de zure geur bepaalde beesten op
    afstand hield???

    ReplyDelete
  7. Heerlijk de houtkachel lekker om er dicht bij te gaan zitten.
    En met het houtblokken kan je nog een tijd vooruit.
    Een heerlijke opslag je pipowagen.
    Dat scheelt een heleboel ik hoop dat het toch gaat meevallen je energierekening.

    ReplyDelete
  8. Ja het wordt nu wel wat kouder, maar het scheelt wel wanneer je overdag druk bezig bent, in beweging bent.
    Als je ‘s-avonds gaat zitten kun je wel wat warmte gebruiken en anders een lekker warme trui aan, maar dat fiks jij wel, als super haak/breister !

    ReplyDelete
  9. Ja, om hout te stoken moet je werken maar het geeft wel een weldadige warmte. In Frankrijk proberen we in het vroege voorjaar zoveel mogelijk de houtkachel te stoken.

    ReplyDelete
  10. Wij hadden een vrij grote mand in de bijkeuken staan, waar genoeg hout voor een paar dagen in paste. Heerlijke warmte geeft een houtkachel. Wij hebben nu als extra een elektrisch kacheltje dat eruit ziet als een houtkacheltje. En door de zonnepanelen hebben we er geen verbruikskosten aan. Ik heb trouwens ons maandbedrag flink omlaag gezet, ik betaal liever achteraf bij, dan dat ik mijn voorschotten kwijt ben omdat de energieleverancier failliet gaat.

    ReplyDelete
  11. Pas om 3 uur de houtkachel aan??? Dus zit je tot die tijd in de kou?
    Dat lijkt me niet zo fijn.
    Jullie hebben zoveel zonnepanelen op het dak, waarom dan niet bijstoken met elektrische kachels? Dat kost jullie dan veel stroom, maar dat is gratis.
    Ik doe dat ook zo, zo heb ik mijn energierekening heel laag weten te houden.
    Jullie hebben in ieder geval voorlopig voldoende zuurkool :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. 's Morgens ben ik druk bezig of vaak weg, dan heb ik er geen last van als het 18 graden is. We gebruiken soms de airco's als bijverwarming in de andere vertrekken, want we willen geen vocht in huis hebben...

      Delete

  12. Ik vind de laatste foto heel leuk, die schattige gehaakte slofjes zijn toch echt heel mooi. Ik denk dat je nu wel even nadenkt wanneer je wat gaat doen, maar die routine komt vast heel snel. En dan lekker genieten van de warmte.

    ReplyDelete
  13. Leuke kachel en leuk verhaal. Als je nog iemand zoekt die pipowagens mooi kan maken? Mijn schoonzoon kan dat heul goed. Hij woont zelfs in een van (busje) met mijn dochter. Geweldige inrichting.

    Onze kachel staat ook laag.

    ReplyDelete