Te koop

Wednesday, July 17, 2024

Het nut van niksen

Ik was op zoek naar leuke plaatjes in een oude Flow toen ik een artikel tegen kwam over 'het nut van niksen'. Er wordt nogal eens gedacht dat niksen zonde van je tijd is, maar niets is minder waar!
Nu hoef je het woord niksen niet perse helemaal letterlijk te nemen, want je kunt ook denken aan routinematige klusjes zoals afwassen, onkruid verwijderen, naar de wolken kijken, onder de douche staan, een kopje thee in je eentje drinken, of aan het strijken bent...



Het is gebleken (en is bewezen via MRI-scans) dat juist op de momenten van niksen je brein ongelooflijk actief wordt en er heel veel bloed naar de hersenen gaat.
Je gedachten gaan afdwalen en je gaat soort dagdromen in de zin dat je even heel ver weg kunt zijn met je gedachten.
En dat geeft niet alleen rust, maar ook nieuwe inzichten omdat we juist dan reflecteren op onszelf.
Of we komen op nieuwe ideeën... (bij mij komen ze als ik onder de douche sta)
Het verfrist jezelf om een poosje op de automatische piloot te vliegen en in de relaxstand te komen.



Ergens weten we dit ook allemaal wel, maar we gunnen ons er vaak niet de tijd voor.
Ik vond het een mooi artikel en het bevestigde wat ik al vaak heb ervaren.
Daarom vond ik het leuk om een aantal collages te maken rond dit thema!


En laat dat maken van collages nu ook heerlijk dagdromen zijn voor mij...

Hebben jullie een bepaalde plek waar je op nieuwe ideeën komt of gebeurt het tijdens een bepaalde routineklus? 

32 comments:

  1. Heerlijk is dat: " niksen" ! Ooit kocht ik een kaart met de tekst " niks moet , niksen mag" die hangt al jaren op een kastje in de caravan. Heerlijk motto. Mijn mooiste invallen krijg ik als ik lekker wat zit te rommelen op mijn hobbykamer of als ik wandel.
    Je collages zijn heel erg leuk geworden.

    ReplyDelete
  2. Mooie collage's heb je gemaakt. Wat een woord als niksen al niet teweeg kan brengen. Moet direct aan een nummer van Acda en de Munnik denken. De Beetels en de buren. Kijk mij eens het gras zien groeien........

    ReplyDelete
  3. De douche herken ik als inspiratieplek. Het werkt heel goed voor mij, al probeer ik ondertussen niet te lang onder de douche te staan.

    ReplyDelete
  4. Grappig dat je dit nu schrijft, want ik las laatst dat steeds pauzes inlassen bij long covid en ME zorgt dat je minder over je grenzen heen gaat. Want dat laatste zorgt voor meer klachten. Ik probeer dat nu toe te passen en het werkt goed. Dat niksen bij mij is vaak even een kaartspelletje doen op de pc.

    ReplyDelete
  5. Ik wandel heel veel en verbaas me over mensen die ik tegenkom, die dan een koptelefoon op hebben of met hun telefoon bezig zijn... Ik vind het heerlijk, zo wat rond te kijken, m'n gedachten te laten gaan. En dan komen vaak leuke ideeën binnen :-)

    ReplyDelete
  6. Mooie resultaten van het niksen, maar het klopt wel... tijdens 't niksen komen de ideeën

    ReplyDelete
  7. Heel leuk je resultaten! We moeten dus wat meer niksen!

    ReplyDelete
  8. Klopt als je het vaak te druk hebt.
    Maar als je weinig te doen hebt heeft het het omgekeerde effect.
    Dan komt je hoofd vol muizenissen en wordt je er doodmoe van.

    ReplyDelete
  9. Mijn beste ideeën komen vaak als ik in bed lig.
    Maar ja, dan ga ik dat helemaal uitwerken in gedachten en komt er van slapen niks, dus niet zo'n goed idee.
    Niksen... ik ben er heel slecht in. Heel soms zit ik stil in de tuin naar de vogeltjes en de bijen te kijken, maar dan zie ik opeens weer iets wat uitgebloeid is en moet worden afgeknipt, of er moet wat gesnoeid. of er moet weer wat anders.... druk, druk, druk in de bol :-(

    ReplyDelete
  10. Niksen vind ik best lastig, maar als lezen en puzzelen ook mee tellen... Ik krijg altijd de beste ideeën tijdens het wandelen, helaas ben ik ze soms weer vergeten voordat ik thuis ben.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lezen en puzzelen is wel ontspannend, maar 't is niet niksen...😉

      Delete
  11. Nog in het begin van je blog bericht dacht ik al, oh ja, dat heb ik ook. In bed als ik lig te soezen krijg ik de mooiste of beste ideeën maar ook tijdens het alleen wandelen. Mijn gedachten fladderen dan, het lijkt op mediteren.

    ReplyDelete
  12. Ik krijg de beste ideeën als ik …. geen idee eigenlijk. Maar vast niet als ik niks, want dat kan ik heel moeilijk.

    ReplyDelete
  13. Laat ik dit blogbericht nou het meest interessante vinden wat ik in weken tegen kwam,Elizabeth.Je omschrijving klopt helemaal van A tot Z.
    Door mijn beperkingen van heel veel dingen niet meer kunnen doen in het leven.Het heeft me jaren gekost om het te accepteren,voel ik me momenteel een ander mens.Ik dagdroom zowat de hele dag,geen wonder dat ik de pijn die ik dagelijks doormaak zo goed aan kan zonder pijnstillers,mijn hersenen worden constant heel goed doorbloed.Het dagdromen is mijn medicijn.Soms denk ik wel eens hoe hou ik dit alles zó goed vol,menig ander zou allang aan de antidepressiva gezeten hebben en onder behandeling van psychiater zijn.Hoe eenvoudig kan het zijn dat je door bijna niks meer kunnen(lees weinig lichamelijkactief zijn,alleen korte stukjes kunnen lopen,niet langer dan 3 min. staan,er opuit gaan etc.)je toch goed in je vel kan zitten.
    Bedankt voor het delen en lang leven het dagdromen😀
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dat is heel pittig, Ger... Dat wist ik niet!

      Delete
  14. Een duidelijk bericht en het zal allemaal best kloppen. Maar toch... ik kan niet niksen. Echt niet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maar routineklusjes en wandelen zijn ook ontspannend toch?

      Delete
  15. O ja, dat is zeker waar, zeker als het brein niet te vol zit met serieuze gedachten.
    Je hebt heel leuke collages gemaakt. Ik mis alleen pagina dertig, was die even aan het.... niksen? Je hebt het vast met opzet gedaan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grote grutten! Nee....dat was niet de bedoeling. Ik had alleen eerst al twenty gestempeld en toen moest er ern papiertje overeen om te verbloemen en daarna ging het dus mis...
      Jij bent wel een oplettende dame hoor!😉

      Delete
  16. Quote: "Niksen is heel moeilijk om te leren, maar als je het beheerst, dan kan je het er heel druk mee hebben".
    En dat klopt! (Toen ik stopte met werken heeft het zeker een jaar geduurd voordat ik echt kon niksen, nu doe ik het heel veel 😂).
    Als ik handwerk kan ik lekker nadenken (bij een makkelijk patroon) of de wereld om me heen vergeten (bij een patroon dat veel concentratie vraagt). Beide manieren voelen lekker 😉.
    Je collages geven mooie manieren van niksen weer, leuk dat je het vertaald hebt naar papier.

    ReplyDelete
  17. Wandelen is fijn voor inspiratie, onderweg op de fiets krijg ik goede invallen, stofzuigen...
    en natuurlijk die douche! En inderdaad vallen mij onderweg ook al die mensen op, die appen en wandelen met een koptelefoon (misschien hebben ze er wel mooie muziek op).
    Mijn man zegt nu, dat tuinieren voor hem ook altijd goed werkt!
    Het artikel heeft je een stel mooie collages opgeleverd!

    ReplyDelete
  18. Oh, er zijn veel ‘niks’ momenten op een dag, maar bijna altijd onder het iets doen. Soms is het niksen nodig om orde in mijn hoofd te scheppen, soms om op een idee te komen. Soms niks ik in een ‘droomleven’, als ik het op kon schrijven had ik al diverse boeken. Leuk onderwerp. Maar je hebt leuke collages gemaakt, ook niet niks. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  19. Echt niksen is voor mij ook echt niks doen. Maar dat vind ik lastig. En toch, we zouden het meer moeten doen. Een beetje mijmeren, denken enz. Waar ik op ideeën kom? Mischien juist als ik niks doe.
    Je hebt er weer lekker op los gefreubeld onder het niksen.

    ReplyDelete
  20. Niksen, wat is dat??? Als ik al eens niks doe val ik in slaap, hihi.

    ReplyDelete
  21. Eigenlijk is niksen dus iets doen waar je niet bij na hoeft te denken...dat heb ik dus heel vaak als ik mijn knutseltafel (of kamer) aan het opruimen ben. Dan borrelen er allerlei ideeën naar boven. EN wat meer mensen hebben, lees ik, in bed, vlak voor ik in slaap val, de mooiste ideeën en als ik dan wakker wordt weet ik het niet meer. Ik heb een notitieblokje met pen naast mijn bed liggen, maar blijkbaar is het echt vlak voor ik in slaap val!

    ReplyDelete
    Replies
    1. En dan heb ik nog niets over je ontzettend leuke collages gezegd!

      Delete
  22. Mijn brein is continu in beweging in alle opzichten, en denk dat ik daarom ook goed ben in het niksen. Het voelt voor mij ook heel positief. Eén worden met je lichaam en geest en luisteren naar je voelsprieten geven veel wijsheid en inzicht. Vind dat je heel mooie collages hebt gemaakt Elizabeth, ze stralen warmte en vreugde uit, je hebt er met veel plezier aan gewerkt dat is zichtbaar!!!

    ReplyDelete
  23. Wel benieuwd hoe dat met MRI-scans is bewezen. Toen ik er onlangs in lag, was ik alleen maar bezig met mijzelf kalmeren want ik raakte behoorlijk in paniek (claustrofobisch). Ik moest mezelf dwingen helemaal stil te blijven liggen, wilde het niet opnieuw moeten doen! Ik ben uiteindelijk maar gaan tellen, hoeveel minuten gingen er intussen voorbij?
    Ik begrijp hoe echt niksen zinvol kan zijn, maar mij lukt het niet. Zelfs nu ik alleen maar mag liggen, kan ik niet compleet niksen. Als je onder niksen ook routinematige bezigheden laat vallen, dan ben ik heel actief in niksen, bijvoorbeeld terwijl ik brei!

    ReplyDelete
  24. Wat een mooie collages heb je gemaakt, knap.
    Niksen, het lukt me steeds beter !

    ReplyDelete
  25. Dit was ik, Toos van indeweer.

    ReplyDelete
  26. Jeetje wat een hoop reacties :) Je collages zijn erg leuk en mij was ook opgevallen dat nummer dertig mist. Ik kan heel goed niksen hoor, gewoon een beetje bankhangen met op de iPad wat niemendallige YT-filmpjes. Maar strijken vind ik niet niksen hoor, dat is hard werken, hahaha. Echt zo'n klus die ik uitstel en uitstel en waar ik een grondige hekel aan heb, tsja...
    Mijn invallen komen meestal op momenten dat ik er niets mee kan, bijvoorbeeld als ik op de fiets zit. Tegen de tijd dat ik thuis ben, ben ik het vaak alweer vergeten.

    ReplyDelete