Te koop

Wednesday, August 14, 2024

Op een warme zomeravond

Toen ik maandagavond vanuit de keuken naar buiten stapte (we houden de deur dicht tegen de warmte), rook ik meteen een 'teer' lucht.
Dat is niet verwonderlijk want de A15 krijgt op dit moment groot onderhoud, waarbij de asfaltlaag vernieuwd wordt.
Ik besloot maar eens te gaan kijken wat ze aan het doen waren...


Via de boomgaard liep ik naar achter en ik schoot nog even vlug een fotootje van de appelboom die het dit jaar zo goed doet!


Spooky liep al voor me uit en ging snel op de oude picknicktafel liggen..., maar vrouwtje had nu geen tijd om te kriebelen...
Langs de schuur en de sloot liep ik verder. In de verte zie je de snelweg waarvan één rijrichting volledig is afgesloten.


Langs de sloot groeit overal Kattenstaart, dat is zo'n mooi gezicht!



Als je goed kijkt, zie je op bovenstaande foto de walsen. Ik heb de foto bijgesneden; ik had geen zin om het weiland helemaal in te lopen voor een duidelijke foto...
Het bleef er-rug warm (30 gr.) die avond en overal ligt er schapenpoep!


Hier zie je 'zielig schaapje', dat is de laatste die erbij is gekomen en ze wordt genegeerd door de andere schapen en ligt daar maar een beetje alleen. Een ander schaap is ziek, hopelijk geen blauwtong...
Ik hoorde de schapenboer er wel over en hij geeft ze pijnstilling. Ze zijn in ieder geval gevaccineerd.


Aan de andere kant liepen deze schapen en hoewel ze niet bang zijn, houden ze je meteen goed in de gaten zodra je wat dichterbij komt.


Een stukje verderop reden de kiepauto's met teer; een hele reeks... Het is ook een gigantisch karwei dat dag en nacht doorgaat. Bij het benzinestation zijn er tijdelijk extra faciliteiten gemaakt voor de werkmannen. Wat zullen ze het warm hebben in die brandende zon...
Ik werd een beetje nieuwsgierig naar hoe dat asfalteren nu precies in z'n werk gaat. Globaal weet ik het wel, maar ik vond een leuke vlog...



Volgende week is de andere rijrichting aan de beurt. We ervaren niet veel overlast van de werkzaamheden. Het is gelukkig niet al te dichtbij en de wind staat meestal gunstig.
Het is wèl wat drukker aan de weg waaraan we wonen, want het verkeer moet toch van west naar oost... Maar gelukkig is het vakantietijd!


25 comments:

  1. Je weet het inderdaad een beetje, dus best interessant om zo'n filmpje eens te zien

    ReplyDelete
  2. Interessant om het filmpje te zien, wat zullen ze het warm hebben, die mannen.

    ReplyDelete
  3. Leuk dat je het filmpje erbij voegde. Interessant. Met die warmte is dat soort werk een extra uitdaging lijkt mij.

    ReplyDelete
  4. Ik heb ook zo te doen met de werklui die hier (al maanden) aan de straat en met name het kruispunt bezig zijn met die warmte.
    Mooie appeltjes en het paars staat zeker prachtig langs de sloot. Wat sneu voor dat schaapje dat ze er niet bij hoort.

    ReplyDelete
  5. Een interessant verhaaltje. Met deze hitte i s het haast geen doen voor die mannen om te asfalteren!

    ReplyDelete
  6. Wat grappig dat wegwerkzaamheden hebben geleid tot een mooie fotoserie!
    Zo'n teerlucht is niet fijn natuurlijk, het kwam goed uit dat de deur dicht was.
    Het moet voor de wegwerkers een hele warme klus zijn als de temperaturen zo hoog zijn; petje af voor de mannen en vrouwen!

    ReplyDelete
  7. Oh, vergeet ik nog dat arme schaapje, wat sneu dat ze niet opgenomen wordt in de groep.
    Voor alle schapen hoop ik dat ze niet ziek worden, wat is het blauwtongvirus hardnekkig.....

    ReplyDelete
  8. Leuk om te zien hoe je ons meeneemt met je wandeling.
    Jullie wonen best dichtbij de A15 zo te zien, maar gelukkig staat de wind meestal gunstig zoals je schrijft.

    ReplyDelete
  9. 'k Heb gezellig meegewandeld en ach, dat arme schaapje...

    ReplyDelete
  10. Lees dat er onder bepaalde omstandigheden zoals extreem hoge temperaturen of er moet terplekke een bepaalde luchtstroom zijn, gewerkt wordt door dakdekkers,wegenbouw,stratenmakers,glazenwassers,
    afvalteerders etc.Daarom wordt er in de avond en nacht vaak geasfalteerd.
    Maar wat als je extra betaald krijgt om onder die omstandigheden toch te werken,dan zijn het keuzes die je maakt in mijn optiek.
    Jou avond wandeling leiden tot een interessante blogpost,die op sommige momenten meer op lijden lijkt.
    Ger

    ReplyDelete
  11. Lees:niet gewerkt wordt onder bepaalde omstandigheden

    ReplyDelete
  12. Heijmans deed in Hoorn ook vaak mee met aanbestedingen. Ik heb wel wat collegevoorstellen en opdrachtbrieven aan ze voorbij zien komen. Wegwerkzaamheden zijn meestal gigantisch.

    ReplyDelete
  13. Een gigantische klus, en dat met die warmte! Hopelijk worden de schapen niet ziek.

    ReplyDelete
  14. Ja, met zulk weer aan de weg te moeten werken dat is volgens mij zwaar afzien. Leuk filmpje!

    ReplyDelete
  15. Je ruikt iets en er is een prachtige blog. Leuk om te zien hoe de weg een nieuwe laag krijgt. Foei warm werk bij dat ‘teren’. Wat staat jouw appelboom er mooi bij. Bij mij zat er weer bloesemmot in, uiteindelijk 1 klein appeltje en die is nooit een appel geworden, voor die tijd lag ie al op de grond. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  16. Ben helemaal hopeloos verliefd op jullie prachtige appel boom Elizabeth, dat is
    toch een lust om naar te kijken. En ongetwijfeld zullen appels ook verrukkelijk smaken.
    Och dat asfalteren met deze hitte lijkt me niet echt een pretje om te doen. Gezellig weer de schaapjes, maar wel heel sneu dat er eentje wordt buitengesloten, hoop mar dat het niet door een ziekte komt. En war staat dat prachtig de Kattenstaart plant langs de slootkant, die kleur is zo prachtig.

    ReplyDelete
  17. Gelukkig hebben jullie niet te veel last van het asfalteren.
    Wat zullen de mannen het warm hebben met deze hitte en dan ook nog dat hete asfalt van 160 graden!
    Ach, dan arme eenzame schaapje, misschien een beetje extra aandacht geven?
    Je hebt mooie appels aan de boom, zien er gaaf uit.
    Die van mij vallen en af en zien er niet uit. De vogels lusten ze nog wel gelukkig.

    ReplyDelete
  18. Flinke klus om dat stuk van de A15 te asfalteren. Ik vond het nooit een fijne weg om te rijden, wij reden altijd via de provinciale weg. Wat zielig dat dat ene schaap wordt genegeerd, de boeren om ons heen hadden ook schapen, ik heb dat nooit zien gebeuren.

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. Wat een interessant blog. Leuk om in jullie tuin te kunnen kijken. Heerlijk zoveel grond als jullie hebben. Hopelijk blijven de schapen gezond en mag de eenling toch ook meedoen in de groep.

    ReplyDelete
  21. Leuk even met je mee te lopen. Fijn dat de wind vaak gunstig staat... wij horen heel soms de A1 ''s nachts.
    Vervelend voor dat schaap. Buitensluiten gebeurt dus ook bij dieren....
    Wij zien hier ontzettend veel kattenstaarten!! Heel Wales staat er vol mee....

    ReplyDelete
  22. Zo op je reisje naar de snelweg kwam je veel moois tegen. Wat heerlijk toch om zo te wonen. Interessant filmpje. Petje af voor die mannen nu het zo warm was.

    ReplyDelete
  23. Ja, dat realiseren veel mensen zich niet, wat een werk dat is. Je appelboom staat er prachtige bij, dat wordt genieten straks, appel moes, taart, compote en heerlijk verse appels uit de boom, mmmmm

    ReplyDelete
  24. Jullie wonen daar toch wel héél mooi !

    ReplyDelete