Te koop

Friday, May 10, 2024

Zoete aardappelschotel

Vandaag deel ik een makkelijk recept, dat maar weinig voorbereidingstijd nodig heeft. Het komt van een kaartje van AH en ik heb de hoeveelheden wat aangepast voor 2 personen.

Ingrediënten:
350 gr. sperziebonen
1 grote ui
1 eetlepel (olijf) olie
250 gr. gehakt
350 gr. tomatenblokjes
1 eetlepel Hollandse groentekruiden
300 g. zoete aardappelblokjes (zak Aviko diepvries)
75 gr. geraspte (Parmezaanse) kaas

Sinds kort zijn de Hollandse groentekruiden niet meer verkrijgbaar. Ik gebruik nu Traybake groentekruiden.


I.p.v. aardappelblokjes gebruik ik ook wel eens rösti. Op de foto's zie je bij het gerecht een combinatie van beide (ik had 2 restjes).

Variatietip: je kunt voor wat minder gehakt kiezen en b.v. chorizo snippers meebakken en/of spekreepjes.

Bereiding:
1. Verwarm de oven voor op 200 gr. Celsius.
2. Haal de boontjes af en kook ze in 10 min. gaar, giet het vocht af.
3. Snijd intussen de ui in ringen, verhit de olie in een hapjespan en fruit de ui 3 min, op middelhoog vuur. 
4. Voeg het gehakt toe en bak dit 5 min. mee. 
5. Voeg de laatste 2 min. de sperziebonen, kruiden en tomatenblokjes toe (de groentekruiden geven       veel smaak aan het gerecht).
6. Breng op smaak met peper en eventueel zout. 



7. Verdeel het mengsel uit de hapjespan over een ingevette ovenschaal. Dek af met de zoete aardappelblokjes of rösti en bestrooi daarna met de geraspte kaas.
8. Bak de schotel in ca. 25 min. in het midden van de oven goudbruin en gaar.

Eet smakelijk!

Kijk voor meer recepten bij:

Lot - Ger - Dini - Marthy - Els - Ilse - Marjan - Toos - Miriam - Akkelien - Mieke - Janny - Sylvia - Annemarie - 


En dan nog even iets organisatorisch... 
Volgende maand (juni) is de laatste bloghop van Recept van de Maand. 
In de maanden juli t/m december wil ik graag een bloghop organiseren rondom Tips & Tricks.
Je kunt hierbij denken aan allerlei handigheidjes of weetdingetjes b.v. op het gebied van bloggen, huishouden, voeding, gezondheid, opbergen van spullen, etc...
Misschien wil je graag iets delen vanuit je eigen ervaring; dat zijn wel de leukste Tips en Tricks...
Voel je niet verplicht om mee te doen, kijk gewoon wat je leuk vindt. En je kunt natuurlijk ook af en toe meedoen op de 2e vrijdag van de maand.
Ik ben benieuwd!

19 comments:

  1. Lekker Elizabeth, het proberen waard. Wij eten vandaag misschien ook wel zoete aardappel uit de oven, kleinzoon komt eten en koos voor pastinaak en aardappels uit de oven met spareribs, maar het is de vraag of we nog aan pastinaak kunnen komen.

    ReplyDelete
  2. Kleurrijk recept. En lekker makkelijk en kleurrijk. Dat is altijd leuk op tafel.

    ReplyDelete
  3. Zoete aardappel en ik herken een haat/liefde verhouding. Ik koop ze wel eens, maar als ik ze gebruik en het is op denk ik altijd "tja, vond ik het nou lekker of niet?"
    Jouw recept ziet er wel heerlijk uit, misschien toch nog maar weer eens proberen....

    ReplyDelete
  4. Wat een leuk en lekker en makkelijk recept.

    ReplyDelete
  5. Dit kan ik denk ik wel aan... ziet er ook nog eens heerlijk uit!
    En over de tips en tricks ga ik eens nadenken 😉

    ReplyDelete
  6. Dat ziet er lekker uit. En je idee voor een nieuwe bloghop is leuk, ik denk vaak: o, dat is handig, maar helaas vergeet ik het ook vaak weer.

    ReplyDelete
  7. Wat een leuk recept, echt iets waar ik nooit uit mezelf aan zou denken! Ik heb in ieder geval één handige tip, misschien bedenk ik er nog meer.

    ReplyDelete
  8. Lekkere combinatie met chorizo lijkt het me nog lekkerder.

    ReplyDelete
  9. Lijkt me lekker. Ik houd wel van zoete aardappel. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  10. Dat lijkt me een heerlijk gerecht Elizabeth. Die gaat op het "die ga ik nog eens maken" lijstje! Wat een leuk idee van die tips en tricks! Toevallig had ik vandaag nog iets handigs wat ik dan mooi voor zo'n blog kan bewaren. Fijn weekend! Groet, Annemarie

    ReplyDelete
  11. Altijd handig een lekker en tevens makkelijk te bereiden gerechtje, wie weet maak ik het een keertje. Het bevat ales wat een mens op een dag nodig heeft aan variatie.
    Wat betreft de nieuwe bloghop rondom Tips & Tricks, daar ga ik eens over nadenken. Heb wel vaker eens tips ergens gelezen en dat dan uitgeprobeerd met goede resultaten. Maar zo 1.2.3. schiet me dan weer niet iets te binnen.

    ReplyDelete
  12. Oh dit is zeker en recept dat ik ga maken! Klinkt heerlijk en ik zoek nog iets voor morgenavond! Leuk de tips en tricks! Soms liggen ze voor jezelf zo voor de hand, dat je vergeet dat het voor een ander een tip zou kunnen zijn.

    ReplyDelete
  13. Dat ziet er lekker uit, ik houd wel van zoete aardappel en veel groente.
    Leuk, tips en tricks!

    ReplyDelete
  14. Lekker makkelijk, denk ik. Nu hebben wij niks met zoete aardappel, maar de röstivariant trekt me wel. Inspirerend recept!

    ReplyDelete
  15. Lijkt me lekker ik sla 'm op! Ik moet die recepten die ik bewaard heb toch ook eens gaan uitproberen. Een paar heb ik wel gemaakt hoor, maar er liggen er nog meer te wachten ;-)

    ReplyDelete
  16. Dat ziet er heel lekker uitzeker met rosti.

    ReplyDelete
  17. Wat het lijstje ingrediënten betreft lusten wij alles en ovenschotels en eenpansgerechten maak ik ook graag,dus bedankt voor heet delen van je gerecht!
    Wat de bloghop betreft bekijk ik wel of het iets is wat in mijn straatje past.
    Fijne zondag.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
  18. Lijkt me een lekker recept en inderdaad makkelijk. Zal het alleen voor de winterdag moeten bewaren want dit soort Aviko zakken liggen niet in de Franse diepvries.

    ReplyDelete