Te koop

Monday, May 13, 2024

Roots

Het was lang geleden dat ik in mijn geboorteplaats Stolwijk was. Maar op Hemelvaartsdag zijn we er naar toe gereden en we namen de fietsen mee.

Als eerste bezochten we het graf van mijn ouders. Mijn moeder overleed in 1978 en mijn vader in 2015.
Alles zag er netjes uit en dat hadden we ook wel verwacht. Maar toch goed om er even te zijn.


Daarna haalden we de fietsen van de auto af en reden we Bovenkerk in, een buurtschap aan de oostkant van Stolwijk. Het is een dubbele weg; er zijn twee wegen elk aan één kant van de sloot.
Ik vond het er vroeger al prachtig en het is nog steeds heel mooi daar!
Je waant je een beetje op vakantie; puur natuur en rust.


Maar... er was ook wel e.e.a. veranderd. De oude boerenschuren zijn vervangen door nieuwe moderne exemplaren, begrijpelijk maar wel een beetje jammer voor het aanzicht.


Bovenkerk loopt 'dood' aan het einde, maar daar zit ook de 'kaai'.... En daar kwam ik vroeger vaak samen met een vriendin en dan zaten we daar uren te kletsen en soms liepen we een eind door het weiland. Dat mag natuurlijk helemaal niet, maar we deden het toch.
       Intussen is de kade helemaal veranderd; je kunt nu via deze houten brug naar de overkant en daar ligt een houten wandelpad langs/over het water. Op dit moment mocht je de totale wandeling niet doen i.v.m. het broedseizoen. 

We reden langs de andere kant weer terug en gingen via het Dorpsplein naar de Goudseweg en fietsten langs het huis waar ik geboren ben en tot mijn 23e heb gewoond.


De nieuwe bewoners (zoon en schoondochter van Marthy) hebben het zoveel mogelijk in oude staat gehouden en voor zover ik weet heel mooi opgeknapt met oog voor de originele details.
Het is fijn om te weten dat er weer een gezin woont!


Vervolgens fietsen we het buurtschap Benedenkerk in, ten westen van Stolwijk en aan de andere kant van de provinciale weg.
Deze buurt vond ik vroeger altijd wat 'kaler' dan Bovenkerk. Ook hier nog veel boerderijen en ondanks dat het Hemelvaartsdag was, waren de boeren druk bezig en we kwamen verschillende keren tractors tegen met schudders. Tjonge, wat zijn die breed tegenwoordig...


Omdat we ook weer kippen willen houden binnenkort, reden we ook langs dit bedrijf. Vroeger was dit er niet, maar we hadden het doorgekregen van mensen die vlakbij ons wonen en allebei in de agrarische sector werken. Helaas (en begrijpelijk) was het bedrijf gesloten, maar we konden nog wel even genieten ...



Toen we terugfietsten zei ik tegen DH: 'jammer dat er steeds minder oude kneuterige boerderijtjes overblijven, overal zie je dat oude boerderijen opgesmukt worden tot riante woningen of er wordt nieuw gebouwd. Dikke vette auto's bij de deur en ijzeren hekken om alles af te sluiten'...
Tja, het is onomkeerbaar...

We aten een ijsje op het Dorpsplein, reden een rondje om de kerk waar ik gedoopt ben en waar de toren zo scheef van staat... 
En daarna zetten we de fietsen weer op de auto en gingen via de veerpont weer naar huis!

21 comments:

  1. Dat klinkt als een heerlijke dag

    ReplyDelete
  2. Wat een prachtig landelijk gebied! Ja jammer dat de boerderijtjes verdwijnen en dure woonhuizen worden.

    ReplyDelete
  3. Ach, wat was je dan nog jong toen je moeder overleed. Leuk dat jullie weer eens door bekend gebied reden. Het is daar zeker erg mooi. En wat fijn dat er " bekenden" in je ouderlijk huis wonen.

    ReplyDelete
  4. "Down to memory lane" is soms wel eens fijn!

    ReplyDelete
  5. Wat ben je je moeder vroeg verloren, zo verdrietig. Jullie hebben er wel een mooie dag van gemaakt en het bezoekje aan het graf zal je best goed gedaan hebben.

    ReplyDelete
  6. Een dag vol nostalgie en herinneringen.

    ReplyDelete
  7. Dan was je nog erg jong toen je moeder overleed, mijn vader overleed in 1976, toen was ik 21 en mijn jongste zusje nog maar 9. Jullie hadden een mooie dag om daar te fietsen.

    ReplyDelete
  8. Je koos een mooie dag uit om weer eens naar de omgeving te gaan waar jij opgroeiden.En dat het er landelijk mooi is wist ik al wel door de prachtige foto’s die Marthy altijd op haar blog laat zien.
    Hou erg van die puur Hollandse omgeving die in N-H en Z-H nog te vinden is.Niet vreemd dat er oude schuren plaats maken voor nieuw wanneer ze hun functie verloren hebben omdat het boeren ook in veel gevallen opgehouden is.Maar ik kan wel met veel plezier kijken naar hoe al die oude monumentale boerderijen opgeknapt worden en oude details bewaard blijven,dan heb je niet alleen het geld daarvoor maar ook heb je echt oog voor schoonheid en respect voor hoe het eens was en woongenot in prachtig landschap.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. Die omgeving is prachtig. Ik weet het ook van Marthy. Verdrietig dat je je moeder al zo vroeg moest missen

    ReplyDelete
  10. Wat heb je mooie herinneringen opgehaald. Het is prachtig daar.
    En jij op de fiets....... Heel sportief. Maar heerlijk, zo geniet je veel meer van de natuur.

    ReplyDelete
  11. Dat moet een heel bijzondere dag voor je geweest zijn, een grote duik in je jeugd.
    Ik was donderdag nog IN het huis waar ik ben opgegroeid, mijn moeder woont daar nog steeds, voor mij dus een stuk minder bijzonder.
    Goh, is het alweer 9 jaar geleden dat je vader overleed, ik weet het nog dat je daarover schreef.
    Ik denk dat het heel fijn voor je was om herinneringen op te halen.

    ReplyDelete
  12. Af en toe is het wel fijn om weer terug te keren naar je roots. Kijken wat er nog is, herinneringen ophalen. Staat ook op mijn binnenkort te doen lijst. Wat toevallig dat er een zoon van Marthy in jouw ouderlijk huis woont. Dan is het nog een beetje bekend. Mijn moeder is ook in 1998 overleden, mijn vaderen 2000. Ze zouden dit jaar 100 zijn geworden. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  13. Wat leuk dat je in Stolwijk was. Ja, we wonen mooi daar, ik zag al direct de voor mij bekende foto's van Bovenkerk. En van het huis van onze zoon en schoondochter natuurlijk, het huis waar jij opgroeide. Wat erg dat je je moeder al zo vroeg moest missen.

    ReplyDelete
  14. Dat klinkt als een heerlijke dag, wij bezoeken regelmatig het graf van mijn ouders en schoonouders, dat kan natuurlijk makkelijker als je dichtbij woont. Wat een mooi huis, je ouderlijk huis, ziet er netjes verzorgd uit, dat is fijn. Ik ben na het overlijden van mijn moeder / huur opgezegd (en huis opgeleverd) niet meer terug gegaan naar de woning/straat. Mooie omgeving waar je opgegroeid bent, veel groen :) en ja, alle veranderingen zijn geen verbeteringen! Groetjes Anita

    ReplyDelete
  15. Een hele fijne en mooie dag, vol met herinneringen en emoties. Wat een prachtig huis waar je geboren bent Elizabeth, en fijn dat het bijna nog in de originele staat is gebleven. Heel verdrietig dat je op zo'n jonge leeftijd je moeder al verloren bent. Wat een groot gemis en zeker op die leeftijd. Echt een prachtige omgeving daar in Stolwijk, en jullie troffen het met dat mooie weer. Wat een prachtige kerk waar je gedoopt bent.

    ReplyDelete
  16. Dat was een heerlijke fietstocht door je vroegere dorp waar je zo lang hebt gewoond.
    Prachtig hoor en zo lekker buiten.
    Het ouderlijkhuis is zo mooi, daar zou ik ook wel willen wonen.
    Maar jullie wonen nu natuurlijk ook heel mooi en lekker buiten.
    Dat smalle bruggetje ziet er heel eng uit, daar zou ik niet overheen durven.
    Spannend dat jullie weer kipjes gaan kopen.

    ReplyDelete
  17. Toen ik Stolwijk las, dacht ik "zou je Marthy ook kennen?". En even daarna schrijf je dat haar zoon nu met zijn gezin woont in het huis waar jij opgroeide. Wat is de wereld soms toch klein (en wat een prachtig huis is het!).
    Daarna viel me op dat je moeder in 1978 is gestorven. Toen was jij pas zo'n 15 jaar. Tjonge, moeilijk om je moeder al zo jong te verliezen.
    Jullie hebben een mooie fietstocht gemaakt, zal vast veel herinneringen boven hebben gehaald.

    ReplyDelete
  18. Heel leuk om even met je mee te fietsen! Een omgeving die ik niet goed ken. We waren ruim een half jaar geleden in Papekop op vakantie en hebben daar ook rond gelopen en gereden en verrassend hoe groen en leeg het daar is (als je het idee is dat de Randstad best vol is, valt dat daar echt op. Het Groene Hart, mooi!!!)
    Velen zeiden het al: je hebt je moeder op jonge leeftijd verloren!
    En ik heb je recept zaterdag meteen gemaakt, alleen natuurlijk de kruiden vergeten te kopen. Met kruiden uit het keukenkastje smaakte het ook heerlijk! Een blijvertje wat ons betreft. Nogmaals bedankt voor het delen!

    ReplyDelete
  19. Wat een mooie tocht en vol dierbare herinneringen. Wat zul je genoten hebben. Ik ga eens kijken waar dat allemaal ligt

    ReplyDelete
  20. Heerlijk om zo even langs de oude bekende plekjes te gaan.

    ReplyDelete
  21. Wat was jij nog jong toen je je moeder verloor, maar goed om te zien dat alles er netjes bijlag. Een mooi begin van een heerlijke fietstocht en dan het huis waar jij zó lang hebt gewoond, ziet er ook nog schitterend uit, goed bijgehouden door de bewoners van nu, maar dat lezen we af en toe ook wel. Lekker om weer eens te fietsen, het weer liet toe !

    ReplyDelete