Te koop

Friday, April 12, 2024

Paksoi stamppotje met gebakken uitjes en spekjes

Paksoi is een wat minder bekende groente, maar in de loop van de jaren ben ik het steeds meer gaan waarderen.


Het is een Aziatische kool met wat open lange bladeren en witte bladstelen. Je kunt ze beide gebruiken in gerechten. Het fijne is dat je Paksoi het hele jaar kunt kopen; van mei tot december de Nederlandse versie en de overige maanden uit verschillende delen van Europa.
Paksoi bevat heel weinig calorieën, maar zit boordevol vitamines en mineralen.


Het recept dat ik vandaag deel is een combinatie van verschillende andere recepten, en op deze manier eten wij het graag.


Ingrediënten voor 2 personen:
  • 1/2 kilo aardappels geschild en in wat kleinere stukken gesneden
  • 100 ml melk
  • 35 gram roomboter
  • 2 gesnipperde teentjes knoflook
  • gebakken uitjes (b.v. van Conimex)
  • 2 bosuitjes
  • 175 gram spekreepjes of blokjes
  • 1/2 paksoi
  • 2 eieren

Bereiden:
- Kook de aardappelen in ruim water en voeg wat zout toe
- Haal de paksoibladeren van elkaar en was ze, maak ze droog en snijd zowel de bladeren als de witte  
  delen in kleine stukjes

- Verwarm de melk met de roomboter en de knoflook en laat het zachtjes trekken

- Bak de spekjes zonder vet of olie in een koekenpan en voeg op het eind nog even de stukjes bosui toe

- Kook de eieren

- Verwarm de borden voor


- Zodra de aardappelen gaar zijn afgieten, spekreepjes met bosui erbij doen en een eetlepel gebakken 
  uitjes. Meng dit met een vork zodat je een grove puree krijgt
- Giet de helft van het melkmengsel erbij en roer opnieuw door
- Schep de gesneden paksoi erdoor en voeg eventueel nog meer van het melkmengsel toe


- Schep het stamppotje op de borden, strooi er nog een klein beetje uitjes over of ernaast en leg de 
  gepelde en gesneden eieren er bovenop.


Smullen maar!

En dan ben ik weer erg benieuwd wie er vandaag ook een recept heeft geplaatst op de blog!
De linkjes vul ik nog aan in de loop van de dag...

GerJanne - Ger - Dini - Marthy - Els - Ilse - Marjan 
Conny - Toos - Anita - Akkelien - Miriam - 

22 comments:

  1. Hoi Elizabeth, Wat leuk om een recept met paksoi te zien. voor ons ook en groente die we niet vaak eten. Dank je wel.
    Op mijn nieuwe blog: https://keukenfantasie.blogspot.com een basisrecept van hoe ik appeltaart maak.

    ReplyDelete
  2. Goed idee, paksoi, ik eet het zelden.

    ReplyDelete
  3. Een lekkere stamppot. Leuk om eens andere groente te gebruiken

    ReplyDelete
  4. Dat lijkt me lekker, meestal eten wij paksoi in een oosters gerecht met rijst of mie.

    ReplyDelete
  5. Ziet er heerlijk uit, ik ken paksoi al jaren, was toen nog niet zomaar verkrijgbaar maar in de jaren 80 hadden wij een Vietnamese vluchteling in huis opgevangen en die kookte vaak voor ons, dankzij hem hebben we toen vrij direct een wok gekocht, moesten we ook naar zoeken en aten we met regelmaat paksoi, zo ontzettend lekker!!!

    ReplyDelete
  6. Stampot van rauwe bladgroenten waaronder paksoi eten we graag,Ik verdraag niks wat gerookt is,maar manlief krijgt die spekjes van mij dan.In het vroege voorjaar kan je me ook wakker maken voor de eerste raapsteeltjes stampot(keeltjes zeggen wij)Zo grassig fris van smaak door de luchtige aardappel puree,dan proef ik het voorjaar.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. Leuk dat er weer zoveel recepten zijn aangedragen vandaag. Voor ieders smaak wel wat.
    Toevallig had ik gisteren een stuik paksoi in een Too good to go pakket en dat maak ik vandaag simpel door het even te stoven en dan pindasaus erbij.
    Door lichamelijke ongemakken heb ik deze maand niks bijgedragen, had wel een gerecht klaargemaakt maar was vergeten een foto te maken, nogal last van brainfog door anti-bioticakuur die ik al 4 weken gebruik en nog minimaal 4 weken moet

    ReplyDelete
  8. Paksoi eet ik niet zo vaak, waarom eigenlijk niet? Op deze manier maak ik vaak stamppot met witlof of andijvie. Heerlijk. Morgen maar paksoi kopen.
    Ik zag bij Mieke dat je schreef dat Guus jarig was, gefeliciteerd. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  9. O, wat ziet dat er lekker uit, met het gekookte eitje erop!

    ReplyDelete
  10. Klinkt goed èn ziet er heerlijk uit!

    ReplyDelete
  11. Lekker hoor paksoi kook ik altijd als groente mooie variatie deze

    ReplyDelete
  12. Ik had vorig jaar paksoi plantjes in de tuin, helaas geen succes, de koolwitjes vinden paksoi ook lekker ;) Ziet er heerlijk uit Elizabeth. Groetjes Anita

    ReplyDelete
  13. Een lekker recept voor deze groente. Ik haal het eigenlijk nooit, met dit recept kan dat weleens veranderen.

    ReplyDelete
  14. Paksoi is heerlijk! En dat geldt ook voor dit recept. Klinkt goed! Bedankt voor 't delen.
    Groetjes, Ilse

    ReplyDelete
  15. Ohhh heerlijk, Paksoy zijn wij ook gek op en eten het dan ook regelmatig.
    Het is zo gaar, je kan het makkelijk roerbakken en smaak ook erg lekker
    in een chinees rijstgerecht. Dit recept ziet er ook heerlijk uit Elizabeth.

    ReplyDelete
  16. Gek, maar ik heb nog nooit paksoi gegeten dus dan wordt het tijd dat ik dat met dit recept eens ga proberen.

    ReplyDelete
  17. Ik heb ook nog nooit paksoi gegeten, maar weet zeker dat ik het wel lust. Lijkt mij ook heel lekker dit stamppotje. (Zoals je kunt zien is het euvel verholpen. Met dank aan manlief.)

    ReplyDelete
  18. Paksoi is bij ons al jaren een terugkerend gerecht, met mie, een recept uit een Margriet-kookboek. Dit recept van jou lijkt me ook lekker!

    ReplyDelete
  19. Ik vind paksoi heerlijk om te roerbakken en het met rijst of mihoen te eten, maar dit ziet er ook erg lekker uit, dus ik ga jouw recept zeker een keer proberen. Groetjes, Annemarie

    ReplyDelete