Te koop

Saturday, April 20, 2024

Iets nieuws

In de loop van de jaren heb ik al zoveel verschillende dekentjes gemaakt, dat ik weleens denk 'nu heb je alle ideetjes wel gehad...
Ik vind het leuk om varianten te maken, maar niet eindeloos. Variatie houdt je fris en ik vind het ook wel een uitdaging om iets nieuws uit te proberen.

Afgelopen week was ik een paar dagen niet helemaal lekker en ik zat een beetje op Pinterest rond te kijken en zag daar een deken die gemaakt was met de bobbelsteek, de gehaakte versie van die steek.


Ik maakte eerst een proefstukje om de steek weer even onder de knie te krijgen en te ontdekken wat belangrijk is.

Daarna haakte ik dit vierkant, wat onderdeel gaat zijn van een dekentje.
Over het midden ben ik niet helemaal tevreden, maar vooruit... het is een leerproces en straks ziet niemand er meer iets van.

Om dat ik ook met meerdere kleuren wilde gaan haken in één lapje, moest ik dat ook oefenen.
Daar was eigenlijk geen informatie over te vinden op internet, maar ik weet dat je de laatste doorhaling altijd met de volgende kleur moet doen wil je een mooi resultaat krijgen.




Daarna wilde ik wel eens zien of  een klein dambordje mij zou lukken...
En ik ben er best tevreden over. 
Ik ontdekte dat je de draden bij kleurwissel altijd aan de achterkant van je werk moet brengen en dat de nieuwe kleur òver de vorige heen gaat.
Daardoor krijg je een mooie en sterke overgang

Inmiddels had ik al een plannetje hoor voor de totale deken.
Het is een bestaande deken, maar ik maak de afmetingen en de indeling anders.
Om het een beetje 'spannend' te laten, laat ik nog niet zien om welke deken het gaat.
Ik heb daar ook alleen maar een foto van en het is echt mijn ding om uit te puzzelen hoe ik dat kan omzetten in een raster. Daar kan ik uren mee bezig zijn zonder dat het me gaat vervelen!


Deze twee rechthoeken komen ook in de deken. Terwijl ik dit zit te typen, bedenk ik opeens dat er nòg een reden was dat ik aan het zoeken was naar ideeën voor een nieuw dekentje!

Ik heb een heel aantal bollen donkergrijs (iets gemêleerd) die opgewonden zijn met een dubbele draad. Ooit kocht ik die een keer in een kringloopwinkel. En ik wilde daar toch wel eens iets mee doen.
Maar donkergrijs is best somber. Als je het combineert met roze, kan het wel ...
Dus ik besloot die dubbele draden maar te scheiden en er twee bollen van te maken. Maar dat was een aardige klus, want de draden bleven maar om elkaar heen draaien...
Uiteindelijk vond ik de kleur toch net niet mooi contrasteren met de rest en heb ik een ander soort donkergrijs gebruikt! Oh, en waar ga ik die bollen dàn toch voor gebruiken? 🙈


Mmmm, denk je weer verder te kunnen gaan... Krijg je dit!






20 comments:

  1. Gekke poes! :) Maar wat een leuke steek! Ben heel benieuwd wat het gaat worden!

    ReplyDelete
  2. Goede spoiler! Ik ben reuze benieuwd!

    ReplyDelete
  3. Lijkt me wel een fijne warme deken kunnen worden met die bolletjessteek.
    Je kunt er natuurlijk ook een poezendekentje van maken, want zo te zien is het al helemaal goedgekeurd.

    ReplyDelete
  4. Ik vind dat zo knap, dat jij dat zelf kan aanpassen, veranderen of passend kan maken.
    Ik ben heel benieuwd hoe het eruit gaat zien als het klaar is.
    Ik zou er inderdaad een dekentje voor de kat/poes van maken, want zo te zien is dat wat hij/zij wil vertellen🤭

    ReplyDelete
  5. Dat ziet er al heel mooi uit. Ik lees nogal veel haak fb groepen en een vrouw maakt altijd vesten bij haar laatste zag ik een nieuw soort steek mar had geen idee hoe die heet. Kwam ik het bij een andere groep waar ze een CAL maken tegen en is het de wokkelsteek!
    Helemaal gelukkig werd ik van die ontdekking.
    Ik ben bezig met restjes een topje te haken, en dan af en toe een gaatje te hebben of een bobbel en nu de wokkel erbij. Nog geen idee hoe het wordt en misschien haal ik het alemaal wel weer uit. Ook goed beginnen we weer wat nieuws

    ReplyDelete
  6. Mooi die bobbeltjes en de combi van kleuren maakt het fleurig.
    Ik hoop dat je door de bobbeltjesexpeditie weer opgeknapt bent.

    ReplyDelete
  7. Ha dat wordt weer een beauty. Heerlijk eens struinen over Pinterest. Ideetje genoeg.

    ReplyDelete
  8. Heerlijk om een beetje rond te scharrelen op Pinterest als je niet helemaal fit bent. Je hebt de rust om wat verder door te denken over mogelijkheden als je iets ziet. Poezen willen er altijd bij zijn, als er iets gemaakt wordt: het moet ingelegen worden! Deze proefjes zien er heel interessant uit, leuke steek!

    ReplyDelete
  9. Het is een leuke steek he.
    Vreet wel enorm veel garen.
    Maar dan heb je ook wat.

    ReplyDelete
  10. Wat een grappige steek, fijn dat je dat zo uit kan vogelen.

    ReplyDelete
  11. Je weet ons wel nieuwsgierig te maken met het nieuwe haakptoject. Het ziet er veelbelovend uit. Knap dat je alles zo goed uitzoekt

    ReplyDelete
  12. We wachten in spanning af. Je voorwerk beloofd al iets heel moois, aan de foto's te zien. Kijk uit naar het resultaat

    ReplyDelete
  13. Heerlijk dat je weer inspiratie kreeg. Echt wat voor jou om zoiets uit te gaan vogelen. Ik ben wel heel benieuwd wat het gaat worden.

    ReplyDelete
  14. Het is een hele leuke steek die bobbeltjes, en ook lekker warm denk ik. Zou van dat
    donkere grid met af en toe een witte nop er tussenin een heerlijk dekentje voor
    poeslief maken, zo ongeveer precies zijn kleuren. En zo te zien op de foto Elizabeth
    kiest poeslief onbewust al deze kleuren.Lijkt me een TOP idee!!! 😺😸😺😸😺

    ReplyDelete
  15. Wat heb je heerlijk zitten spelen met bobbeltjes, vierkanten en rechthoeken.
    Inmiddels wel weer helemaal opgeknapt?

    ReplyDelete
  16. Leuke steek, zeker voor een babydeken. Ik zie zoveel werk bij je, je moet wel snel haken/breien.

    ReplyDelete
  17. Wat een mooie kleurencombinatie gebruik je. De steek herken ik van een CAL van een paar jaar geleden. Leuk om bij jou weer te zien. Veel haakplezier!

    ReplyDelete
  18. Jij bent lekker bezig Elizabeth, het ziet er al mooi uit en ik denk dat het zomaar een goede afleiding was van het niet lekker zijn;) Poes heeft je idee ook al goedgekeurd;) Groetjes Anita

    ReplyDelete