Te koop

Friday, April 26, 2024

Gek van de bobbelsteek

Ja hoor... de bobbelsteek heeft me een beetje in z'n macht. Ik vind het zo leuk om er mee te experimenteren. Vorige week liet ik al een paar stukjes zien van de deken in wording. Inmiddels is hij bijna af en binnenkort laat ik hem in zijn geheel zien.

Maar misschien vind je het ook wel leuk om eens te proberen! En daarom vandaag een klein stukje uitleg. Ik weet inmiddels dat er veel meer lezers dan reageerders zijn, dus wie weet waar ik iemand mee op weg kan helpen.


Eerst nog even de bobbelsteek zelf... Hier vind je een goede uitleg, maar je kunt ook even zoeken naar een youtube filmpje als je dat gemakkelijker vindt. 
Zelf haak ik de bobbelsteek met 4 onafgemaakte stokjes i.p.v. 5 zoals je meestal ziet.

Dit is het raster voor een vierkant lapje met een hart. 


Er zijn een paar 'regels' voor het lezen en haken vanaf zo'n raster. 

o   Alle oneven toeren worden aan de voorkant in vasten gehaakt en zijn eigenlijk een voorbereiding op de volgende toer waarin je de bobbels haakt. Je leest deze toeren in het raster van rechts naar links en haakt alleen maar vasten.

o   Alle even toeren worden dus aan de achterkant gemaakt en daar haak je ook een bobbelsteek waar het patroon dit aangeeft (zie kruisje). Je leest deze toeren in het raster van links naar rechts.

o   Alle vakjes in het raster die geen X hebben, zijn vasten.

o   Elke toer begin je met een keerlosse, die staat niet op het raster! En elke toer begint en eindigt altijd met een vaste.


Dan gaan we nu starten met het echte werk! Zorg dat je de bobbelsteek beheerst (oefen anders eerst met een proeflapje) en dat je het raster goed kunt lezen.
Als je het garen afstemt op je haaknaald is het verder niet zo belangrijk wat je kiest. Ik gebruikte Royal en haakte losjes met nr. 4,5.

Maak een lossenketting (niet te strak) van 31 lossen en nog 1 keerlosse. Haak vasten in deze lossen en begin vanaf de 2e losse vanaf je haaknaald. Je hebt nu 31 vasten gehaakt, maak een keerlosse en kijk op het raster bij toer 2 (nù van links naar rechts lezen).
    Begin met een vaste in de steek van de vorige toer, haak daarna een bobbelsteek in de volgende steek van de vorige toer en wissel dit zo af tot aan het einde van deze toer. Als het goed is, eindig je weer met een vaste en heb je nu 15 bobbels gemaakt. Vergeet de keerlosse niet (vanaf nu noem ik die niet meer).
    Toer 3 is weer gemakkelijk; je haakt in elke steek van de vorige toer een vaste.
Kijk nu naar toer 4 op het raster (vanaf links lezen) en je ziet dat er nu alleen aan het begin en het einde een bobbelsteek gehaakt wordt.
    De volgende oneven toeren gaan allemaal zoals toer 3.
Vanaf toer 8 weer opletten, want nu haak je ook precies in het midden een bobbelsteek! Door de lege vakjes te tellen, kun je precies de plaats bepalen.
    De allerlaatste toer is nog een toer vasten waarmee je je lapje mooi afwerkt.

Als je het leuk vind, kun je er nu een klein kussentje van maken.

-----------------------------

Misschien vind je het hartje teveel werk om te maken of te groot om mee te beginnen. 
Daarom geef ik hieronder nog een raster voor een heel klein proefstukje.


Voor dit proefstukje maak je een lossenketting van 11 lossen + 1 keerlosse en daarop haak je (vanaf de 2e losse van de haaknaald) 11 vasten. Haak een keerlosse en kijk naar toer 2 op het raster.
Je leest deze toer van links naar rechts! Begin met een vaste in de steek van de vorige toer, haak daarna een bobbelsteek in de volgende steek van de vorige toer en wissel dit zo af tot aan het einde van deze toer. Als het goed is, eindig je weer met een vaste en heb je nu 5 bobbels gemaakt. Vergeet de keerlosse niet (vanaf nu noem ik die niet meer).
    Toer 3 is weer gemakkelijk; je haakt in elke steek van de vorige toer een vaste.
    Kijk nu naar toer 4 op het raster (vanaf links lezen) en je ziet dat er nu alleen aan het begin en het      
    einde een bobbelsteek gehaakt wordt.
    De volgende oneven toeren gaan allemaal zoals toer 3.
    Bij toer 10 maak je weer 5 bobbels, precies zoals je in toer 2 deed.
    De laatste afsluitende toer haak je alleen maar vasten.



Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd en anders mag je altijd via de mail vragen stellen.
Het is dan wel handig als je een foto van je eigen haakwerk erbij doet, dan kan ik zien waar je vastloopt...

10 comments:

  1. Ha, je blijft onderwijzeres :-)
    Ja, een leuke steek met veel mogelijkheden. Ik ben heel benieuwd naar je deken.

    ReplyDelete
  2. Het ziet er leuk uit. De uitleg is volgens mij duidelijk. Kijk uit naar je deken.

    ReplyDelete
  3. Ik heb 2 werkstukken gemaakt met Bobbelsteek. Beide waren een Cal. Wat een gemopper over deze steek. Ik vond het leuk om ze te maken. Mooi voorbeeld en uitleg van jou. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  4. Ik vond het ook een leuke steek om te haken. Fijn dat jij hem voor nieuwelingen uitgewerkt hebt.

    ReplyDelete
  5. Wat heerlijk om te zien dat je helemaal in de ban bent van dit leuke bobbeltjes patroon. En er zijn vast een aantal mensen die dat ook gaan proberen. Mooi dat je laat zien hoe dat precies gedaan moet worden dat scheelt een heleboel voor de liefhebber. Jij kan dat als geen ander!!! Leuk en ook heel lief van je.

    ReplyDelete
  6. Ik begin er maar niet aan, maar het ziet er leuk uit!

    ReplyDelete
  7. Heerlijk wat een mooi blogje met uitleg zat de bobbelsteek ook niet in en cal verwerkt ? Volgens mij ken ik hem daarvan. Eerst mn eigen dekentje afmaken dan weer tijd voor iets anders

    ReplyDelete
  8. Oeps vorige week het bobbel blogje niet gezien vergeten of omdat er andere dingen waren. Maar leuk is het wel vooral de kleur en het hartje van dit blog zijn zo lief om te zien. Zo fijn dat je ook altijd de moeite neemt om tekst en uitleg te geven voor al die personen die er mee aan de slag willen en het moeilijk vinden.
    Fijne week.
    Groeten.
    Marga

    ReplyDelete
  9. Dat vind ik toch zo'n leuke steek, die bobbelsteek. Ik heb hem, toen ik net leerde haken, wel eens geoefend, maar kwam er toen niet goed uit. Met dat handige raster van jou en je duidelijke uitleg gaat dat vast wel lukken dus die heb ik opgeslagen bij mijn patronen. Nu nog een beetje tijd en dan komt het vast goed. Groetjes, Annemarie

    ReplyDelete
  10. Het effect van de bobbelsteek kan erg leuk zijn. Ik heb 'm gebruikt in een dekentje en dat werkte goed.

    ReplyDelete