Te koop

Monday, February 12, 2024

Goede doelen (3)

Vandaag wat informatie over Moldavië en Roemenië. Er zijn heel veel verschillende organisaties die deze landen helpen met hulpgoederen, maar ik wil er 2 uitlichten.



Als eerste noem ik De Vereniging Hulp Moldavië (VHM). Deze is opgericht door mensen die ik ken, ze zijn er zelf vaak geweest, maar nu ze ouder worden gaat dat niet meer. Hun zoon verzorgt nu de contacten met Anatol en houdt de website bij. 
Anatol heeft goed zicht op wat er nodig is en er is altijd geld nodig in de diverse schrijnende situaties.
Deze vereniging stuurt geen hulpgoederen meer.
Door zelf spulletjes te verkopen probeer ik dit goede doel te steunen!



Via Facebook kwam ik in contact met de Stichting Haken en Breien voor SNR.

Naast financiële middelen zamelen ze ook warme mutsen, sjaals, wanten, truien en vesten, dekens en sokken in die mensen hebben gebreid of gehaakt.

Het is niet altijd duidelijk naar welk adres de spullen gebracht of gestuurd worden, maar bij navraag krijg je die informatie wel.

Ik weet weer waar ik het voor doe en hopelijk heb ik een aantal van mijn bloglezers ook geholpen, want ik krijg nog wel eens de vraag via de mail waar ze b.v. met hun mutsjes terecht kunnen.

Tenslotte nog één algemenere tip! 
Je kunt ook vaak bij de kledingbank terecht met je creaties; zij weten wel waar de spullen het hardste nodig zijn en hebben hun netwerken.

Veel kerken hebben ook een breiclubje waar ze b.v. haken&breien voor Roemenië en Moldavië. 
Je kunt daar je eigen spulletjes inleveren en dan gaan ze mee op transport.

14 comments:

  1. Goede informatie. Fijn dat er zulke goede doelen zo hard bezig zijn met hun goede werk.

    ReplyDelete
  2. Altijd fijn om adresjes van goede doelen te hebben. Ik heb er al veel voor gebreid en gehaakt. Nu is het even iets minder.

    ReplyDelete
  3. Zeker fijn die goede doelen om wat voor te maken

    ReplyDelete
  4. Mooi doel. Ben zelf donateur van Max maakt mogelijk, die ook heel veel doen voor Moldavië en Roemenië. Vooral er voor zorgen dat die armzalige hutjes waar ouderen in wonen weer bewoonbaar te maken. Goed dat jij ook veel voor die mensen doet.

    ReplyDelete
  5. Bij ons blijft het bij donateurschap van enkele goede doelen, maar voor alle fanatieke breisters en haaksters blijft er altijd wel wat te maken, hartstikke fijn dat zoiets al jaren gewaardeerd wordt.

    ReplyDelete
  6. Er zijn zoveel goede doelen die waardevol zijn, maar helaas kun je niet alles ondersteunen. Ik merk dat door het breien van de ‘groene sokken’ je op kleine manieren toch aan iets bij draagt. Super ook, zoals jij het doet. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  7. Aan kleinschalige goede doelen geven of voor werken is altijd een nobel gebaar.En op de manier waarop jij de handen uit de mouwen steekt is bewonderenswaardig ,Elizabeth.
    Mijn man brengt al vele jaren overtollige huisraad naar Emmaus ,Cambodia-Dutch of kledingbank.Ook toen we het huis van mijn schoonouders leeg maakten is er veel heen gegaan en werd altijd in dank aangenomen.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. Twee landen waar ik ben geweest. Moldavië vond ik echt heel erg triest. Ik geef daarom regelmatig aan een stichting die daar werkt. Dank dat je dit met ons deelde.

    ReplyDelete
  9. Mooie doelen, fijn dat veel mensen zich inzetten voor anderen.

    ReplyDelete
  10. Mooie doelen. Hier wordt veel verzamelden uitgedeeld aan Oekrainsche families. Ze zijn erg dankbaar

    ReplyDelete
  11. Goed dat er zoveel mensen zijn die zich inzetten voor deze goede doelen. Het is zo nodig.

    ReplyDelete
  12. Dat zijn inderdaad prachtige doelen, en ik denk eigenlijk dat veel Nederlanders
    daar gul in bijdragen in welke vorm dan ook. Heel mooi dat zoveel mensen
    zich inzetten. Het is gewoon noodzakelijk!!!

    ReplyDelete
  13. Wat zijn er toch veel goede doelen die aangestuurd worden door vrijwilligers. Ik weet gewoon niet meer voor wel doel ik wil haken.

    ReplyDelete