Te koop

Friday, February 9, 2024

Gehaktballetjes met zoetzure saus, andijvie en aardappelpuree

Dit recept is al heel wat jaartjes oud en ik heb het ook al vaak gebruikt. Het komt uit een hele oude Allerhande en ik heb het aangepast naar 2 personen.

Ingrediënten:
  • 300 gram (runder) gehakt
  • beetje zout en peper
  • boter of croma
  • 1/4 pot zilveruitjes zoetzuur
  • 80 ml tomatenketchup (maar dat 'gok' ik altijd)
  • 2 eetlepels bruine suiker (dat gok ik ook)
  • 1 zak fijn gesneden andijvie (350 gram)
  • 2 teentjes knoflook fijn gesneden
  • aardappelpuree

Bereiden:
  • Meng het gehakt met wat zout en peper en rol kleine balletjes (iets groter dan soepballetjes).
  • Bak de balletjes rondom bruin in de boter of de croma.
  • Snijd de zilveruitjes eventueel doormidden en voeg 3 eetlepels vocht (uit het potje) aan de balletjes toe
  • Doe er dan de suiker en de ketchup bij en laat even licht doorkoken. (Soms is het nodig om wat extra vocht of ketchup of suiker toe te voegen)
  • Zet het vuur daarna laag en laat de saus in 10-12 minuten gaar stoven.
  • Verhit wat boter of croma in een wok of koekenpan en fruit de gesnipperde knoflook, voeg daarna de andijvie toe en laat deze hooguit 3 minuten smoren.
  • Maak de aardappelpuree zoals je gewend bent



Verdeel de aardappelpuree over de borden, schep de gehaktballetjes met de zoetzure saus en de andijvie erbij. Eet smakelijk!

En dan ben ik erg benieuwd wie er vandaag ook een recept heeft geplaatst op de blog!
De linkjes vul ik nog aan in de loop van de dag...

Josephine - Lot - Ger - Els - Ilse - Marjan - Toos - Akkelien - 
Miriam - Conny - Mieke - Anita - Daphne - Janny - 
SylviaDini - Willy - Irene - Marthy

21 comments:

  1. Dat is een idee om gehaktballetjes eens kleiner te maken 😍 lekker hoor

    ReplyDelete
  2. Dat ziet er verrukkelijk uit! Bij mij vandaag geen recept helaas.

    ReplyDelete
  3. Heerlijk weer!
    Ik heb zojuist ook een recept op mijn blog geplaatst met een linkje naar jouw blog😉

    ReplyDelete
  4. Mij lijkt het wel lekker maar mijn man houdt niet zo van "zure" dingen zoals augurken en zilveruitjes.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maar dat proef je helemaal niet door de bruine suiker...😉

      Delete
  5. Lijkt me heel lekker, dus die ga ik ook uitproberen!
    Enne leuk, creatief kookboek heb je.

    ReplyDelete
  6. Doet me denken aan de jaren 80 toen waren er erg veel recepten met zoet/zuur, maar weet niet of dat echt zo is of mijn herinnering.
    Ga het wel eens maken

    ReplyDelete
  7. Inderdaad leuk om daar eens kleine gehaktballetjes voor te gebruiken, dan is zo'n
    gerecht je ook een stuk sneller klaar. Lijkt me heerlijk, hou ook wel van de zoetzure toevoegingen, want inderdaad door weer suiker toe te voegen krijg je een mooi
    smaak balans.

    ReplyDelete
  8. Lekkere maaltijd is dat in jou combinatie,Elizabeth.
    Dat vind ik dan hé omdat ik regelmatig rauwe fijn gesneden andijvie door luchtige aardappelpuree meng,gehakt bal en zoet-zuur komen daar vaak bij op het bord.
    Bedank voor het delen!
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. Bedankt voor het voortzetten van de serie Recept van de maand, ik vind het erg inspirerend!

    ReplyDelete
  10. Kleine gehaktballen vind ik altijd lekkerder dan grote, want ik hou van de bruin gebakken buitenkant !

    ReplyDelete
  11. Eigenlijk bak ik nooit gehakbal of balletjes. Waarom niet? Teveel werk? Ik ga het toch eens doen. Andijviestamp maak ik vaak en daar kunnen de balletjes mooi bij. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  12. Wij eten de laatste tijd geen gehaktballen meer. Toch weer eens doen. Zeker met dit lekkere recept. RVdM is nog steeds populair als je ziet hoeveel dames er weer meegedaan hebben, leuk :) Groetjes Anita

    ReplyDelete
  13. Lijkt mij lekker deze combinatie.

    ReplyDelete
  14. Dat lijken me heerlijke balletjes met die saus. Ik geef het recept door aan de kok. Bedankt.
    Het is weer heerlijk om alle recepten te lezen.

    ReplyDelete
  15. Bedankt voor het recept, heb het gelijk gemaakt vanavond en we hebben zitten smullen! Charlie

    ReplyDelete
  16. Fijn hé zo'n recept dat zo lekker snaakt dat het regelmatig gemaakt wordt!

    ReplyDelete
  17. Ah.... hier heeft Daphne het vandaan! Wat leuk Elizabeth! Ik heb op mijn blog ook een recept geplaatst. Althans heel summier, want ik weet niet of je zomaar iets mag plaatsen (copyright?) Ik had hem wel aangepast...dan zou het waarschijnlijk wel mogen?

    ReplyDelete
  18. Dit klinkt heerlijk! Eentje die ik ga onthouden. Bedankt!

    ReplyDelete
  19. Dit is echt een recept voor ons, ga ik deze week nog maken. Bedankt!

    ReplyDelete