Te koop

Friday, February 9, 2024

Casselerrib van Lot

De meeste van jullie kennen casselerrib waarschijnlijk wel als broodbeleg.  

Als sinds jaren doen wij ook regelmatig boodschappen in Duitsland en dan nemen we altijd vlees mee en vooral veel Casselerrib om er een maaltijd van te maken.

Het is zowel in plakken als in grote stukken met of zonder bot te koop.  

En vooral in het najaar zijn er mooie aanbiedingen en slaan we groot in, zodat we er weer lange tijd heerlijk van kunnen genieten.

 


Casselerrib wordt gemaakt van de varkensrib. 

Na een milde pekel wordt de casselerrib geleidelijk gegaard in stoomovens en in hete lucht gegrild. 

Tenslotte wordt de buitenzijde licht gerookt waardoor de casselerrib zijn zachte smaak, roze kleur en onderscheidende malse ‘bite’ krijgt.   

Het kan zowel van de schouder als de ribkarbonades gemaakt worden.  Wij prefereren die van de schouder. 

 

Alhoewel het door het pekelen en roken al gaar is en je het alleen kan opwarmen in wat bakboter, of mee laten warmen in een stamppot, maak ik het anders.

Grote ui even aanbakken, de plakken casselerrib erop leggen en even om en om zacht bakken, wat water toevoegen en dan pan op sudderplaatje, ik stoof het dan nog ruim een uur.

 

Mijn partner eet het met aardappeltje en spruitjes, die lust ik zelf niet,  en meestal  eet ik er alleen paar augurken bij.



4 comments:

  1. Dit is een vleessoort dat we eigenlijk nooit eten, maar dat kan nu dus zomaar veranderen.
    Bedankt voor je recept!

    ReplyDelete
  2. Leuk dat je nog steeds meedoet, ik vind het erg inspirerend om alle recepten te leen al eten wij nauwelijks vlees.

    ReplyDelete
  3. Zeker ken ik casselerib,mijn slager heeft het in de wintermaanden per plak vacuüm verpakt in de vitrine liggen.
    Maar de prijs bij onze Oosterburen voor die vleessoort is vele malen goedkoper weet ik van toen wij regelmatig daar boodschappen gingen.
    Jou recept met Zwiebel ga ik zeker maken voor manlief,ik verdraag niks meer wat gerookt is.
    Bedankt voor het delen en leuk dat je meedoet aan RvdM
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Wat leuk om de herkomst te lezen. Handig om voorraad in te slaan bij de buren!
    Groet, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    ReplyDelete