Te koop

Thursday, January 4, 2024

Structuurdeken Framboos

Misschien herinner je je het nog.... Ergens in mei blogde ik over het begin van deze deken
Ik dacht toen ongeveer op de helft te zijn en liet 3 banen met tussenpatroon zien.
Maar zoals altijd, vroegen andere dingen mijn aandacht. Het werd intussen zomer en dan haak je niet graag aan zo'n warme wollen deken.


Toen het herfst werd, pakte ik het haakwerk weer op en uiteindelijk had ik (na wat strubbelingen bij de laatste baan) de deken zo goed als af rond de Kerst.
Alleen... ik was niet tevreden toen ik hem uitlegde op de grond...

Ik had de laatste baan met de granny steek gehaakt en vond het veel te grof en massief geworden. En ook nog eens te breed; en de deken is al niet helemaal recht aan de zijkanten...
Dus rie ra roets...; er werd zo'n anderhalve bol uitgehaald en het één na laatste patroon kortte ik ook nog iets in.
Daarna was het een kwestie van weer ophaken. Eerst het tussenpatroon en daarna een keuze maken voor de laatste baan!

Maar ik zal eerst even kort beschrijven hoe ik vorige banen heb gehaakt.


Baan D Stersteek met haaknaald 5,5, zie HIER of HIER
Je haalt bij deze steek een aantal lusjes op die je daarna verbindt. Ik vind het zelf een hele mooie steek voor in een denken.



Baan E Cross Treble steek, zie HIER (helemaal naar beneden scrollen voor de beschrijving tot na alle foto's)
Je haakt tussen de toeren waarin de stokjes zich kruisen steeds een toer vasten.



Baan F Cluster V-steek, zie HIER voor de uitleg (ook weer vèr naar beneden scrollen)
Er worden groepjes 2 samen gehaakte stokjes gemaakt met 1 losse ertussen.



Baan G Vasten afwisselend in de voorste en achterste lus haken. Dit geeft een mooi fijn reliëfpatroontje.
Ik vond het steekje HIER bij week 6.





En toen moest er nog een rand om de deken gehaakt worden. Dat maakt een deken toch wel echt àf en helpt meteen om er een strakke vorm in te krijgen.

Ik ben helemaal wèg van de rand van Droomdeken 1.0 en gebruikte die weer voor deze deken. 
Je vindt de beschrijving & video helemaal onderaan bij de bestanden.

Tenslotte hield ik nog maar 19 gram garen over. Ik begon met 19 bollen van elk 50 gram...

De afmetingen van de deken zijn 80 bij 135 cm en ik haakte grotendeels met haaknaald nr. 5,5.

Het is hele warme en best zware deken geworden en als ik hem niet verkoop, dan gaat deze naar Roemenië of Moldavië. 

Mocht je interesse hebben, kijken dan bovenaan mijn blog bij het tabblad Te koop.



15 comments:

  1. Echt een prachtige deken geworden. Alle patronen matchen goed bij elkaar. Deze rand past zo mooi bij de deken. Fijn dat het ook allemaal wat rechter is geworden door de rand.
    Hopelijk ga je hem verkopen en ook de andere spulletjes die je te koop hebt staan.

    ReplyDelete
  2. Prachtig Elizabeth! Zo mooi regelmatig gehaakt en mooie kleur.

    ReplyDelete
  3. 19 gram, dat werd dus spannend op het laatst, maar wat is-ie mooi geworden!
    Mooie steken, vooral de ster, maar juist ook door de afwisseling is het zo mooi geworden.
    En ja, de rand hoort er bij!

    ReplyDelete
  4. Als ik het zo lees is het zeker een zware deken, maar vast wel lekker warm.
    Succes met de verkoop voor het goede doel.

    ReplyDelete
  5. Mooie kleur en leuke steken. Uithalen bij haken is veel makkelijker dan bij breien, je heoft dan geen steken meer op te nemen.

    Ik was bezig aan een baktus sjaal om om te slaan als ik even de tuin inging om was op te hangen of met de hond te spelen. Maar wordt niet zoals ik gedacht had. Als het rugdeel lekker zit en deel bedekt waar ik warm wil blijven hangt hij aan schouders en voorkant veel te veel naar achteren, als ik hem voor aantrek gaat breedste deel op de rug omhoog en heb ik er niks aan. Dus ben hem ook aan het uithalen. Anders sjaals of vesten voldoende om om of aan te doen.
    Ga eerst eens pannenlappen maken met de corner-to-corner steek als oefening voor een trui die ik met die steek wil gaan maken.

    ReplyDelete
  6. Wat een prachtige deken. Een mooie kleur en heel veel mooie steken. Je hebt wel veel geduld nodig gehad voor hij af was, maar het was de moeite waard.

    ReplyDelete
  7. Wat een prachtige deken, mooie kleur. De deken is zeker zwaar als er bijna 19 bollen in zijn verwerkt. Succes met verkopen. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  8. Voor 2024 wens ik je alle goeds toe maar bovenal gezondheid.
    Het is een prachtig dekentje geworden een lieve kleur en mooie patroontjes.
    Groeten
    Marga

    ReplyDelete
  9. Beeldschoon, de kleur is zo mooi.

    ReplyDelete
  10. Het eind resultaat van deze deken is echt PRACHTIG geworden Elizabeth,
    jij bent daar een kei in. Zo mooi en regelmatig als jij werkt, dat is echt fantastisch.
    Hoop dat er een koper komt!!!

    ReplyDelete
  11. Wat een mooie steken heb je daar inzitten. Is zeker een mooie. . Weer een mooi stukje handwerk

    ReplyDelete
  12. Wat is de deken mooi geworden, de kleur is mooi èn vrolijk. Ja, een rand maakt het af, dat was ook bij mijn deken zo. de Zo’n dekentje komt altijd van pas :) Ik hoop dat je het kunt verkopen voor het goede doel. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    ReplyDelete
  13. Wat een mooie kleur en deken is het geworden.

    ReplyDelete