Te koop

Friday, December 8, 2023

Kipdijfilet groenteschotel met spekjes en krieltjes (RvdM)

Het recept dat ik vandaag deel, komt uit een magazine van een supermarkt. Maar ik weet helaas niet meer van welke supermarkt. De ingrediënten heb ik aangepast van 4 naar 2 personen.

Bij het bereiden van deze groenteschotel gebruik ik extra groenten en vlees, zodat ik later in de week van dit restant nog een quiche kan maken. Hoe ik die maak, laat ik onderaan zien...
Deze week dus een dubbel recept!



Ingrediënten kipdijfilet groenteschotel met spekjes voor 2 personen: 
  • 350 gram kipdijfilet (in reepjes snijden)
  • 150 gram magere spekreepjes
  • 300 gram bospeen (in schuine dunne plakjes snijden)
  • 250 gram champignons (in kwarten snijden)
  • 2 kleine uien (gesnipperd)
  • 250 gram tuinerwten (diepvries)
  • 450 gram krieltjes (voorgekookt), eventueel doormidden snijden
  • 2 theelepels paprikapoeder
  • 2 eetlepels olijfolie
  • peterselie (ong. 15 gram)
Stap 1 Snijd de groenten en het vlees zoals aangegeven
Stap 2 Verhit een grote hapjespan zonder olie of boter en bak de spekreepjes in 3 minuten uit.
Bestrooi de kipdijfiletreepjes met paprikapoeder en voeg ze samen met de ui toe aan de spekjes. 
Bak ze 5 minuten mee en schep regelmatig om.
Stap 3 Verhit de olie in een grote koekenpan en bak de krieltjes in 15 minuten goudbruin en gaar. Schep regelmatig om en breng op smaak met peper en zout.
Stap 4 Voeg de champignons en bospeen toe aan de kip en bak die 15 minuten mee, schep steeds om.
Voeg tenslotte de tuinerwten toe en bak deze ook nog 4 minuten mee. Eventueel op smaak brengen met zout en peper



Stap 5 Laat de helft van het groentevleesmengsel afkoelen tot kamertemperatuur en bewaar dit dan afgedekt in de koelkast.
Je kunt de andere helft mengen met de krieltjes, maar ik serveer het meestal apart. Strooi wat peterselie over de kipschotel, maar bewaar de rest voor de quiche.


Met het restant van de kipdijfilet groenteschotel maak ik meestal 2 dagen later een quiche. Daar heb je maar een paar extra ingrediënten voor nodig:
  • 3 plakjes hartige taartdeeg 
  • 3 eieren
  • 60 gram Parmigiano Reggiano flakes (bakje of zakje kaas)
  • kleine quichevorm of 2 kleine ovenschaaltje
1. Verwarm de oven voor op 200 graden en laat de plakjes hartige taartdeeg ontdooien
2. Klop de eieren los met de kaas flakes en meng dit door het mengsel dat je in de koelkast had bewaard
3. Vet je quichevorm of ovenschaaltjes in en bekleed ze met de plakjes hartige taartdeeg.
4. Schep het mengsel in de vorm en bak af in 40 minuten in het midden van de oven.
5. Laat het daarna nog even afkoelen en garneer dan vlak voor het serveren de quiche met peterselie.



En dan ben ik erg benieuwd wie er vandaag ook een recept heeft geplaatst op de blog!
De linkjes vul ik nog aan in de loop van de dag...

Ger - Josephine - Lot - Dini - Ilse - Marjan - Toos - MiriamAkkelien - 
Conny - Judy - Mieke - Anita - Annemarie - Sylvia - Janny - 
Irene - Marthy - Els

En dan nog iets... Ik maak elke maand een overzicht van alle recepten die jullie gedeeld hebben en dat doe ik in een Word bestand. 
Per pagina een recept, zodat je gemakkelijk een eigen indeling kunt maken als je de pagina's print.
Een paar dames hebben al aangegeven dat bestand graag via de mail te ontvangen, maar misschien zijn er inmiddels nog meer... Graag even een mailtje naar me sturen, dan komt het in orde.

20 comments:

  1. Ziet er heerlijk uit, ook als quiche!

    ReplyDelete
  2. Dubbel plezier van één gerecht, dat is fijn !

    ReplyDelete
  3. Wat handig dat je hiermee twee dagen lekker kunt eten!
    Maak je het gerecht van de maand altijd voor je een bericht plaatst? Volgens mij zijn het echte procesfoto's van jezelf?

    ReplyDelete
  4. Lijkt me heel lekker, vooral de quiche!

    ReplyDelete
  5. Ziet er allebei heerlijk uit, vooral veel groente, dat is altijd goed én lekker.
    Groetjes Juffrouw Ooievaar

    ReplyDelete
  6. Dit lijkt me heerlijk. Wat anders dan een quiche. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  7. 🥶🥶Ik ben vandaag mijn recept vergeten!!
    Zp Jammer, sorry hoor.
    Jouw recept ziet er heel lekker uit.

    ReplyDelete
  8. Heel professioneel dat je ook een recept voor de restanten geeft!

    ReplyDelete
  9. Heerlijk, dit zijn ook nog eens ingrediënten die ik lekker vind...

    ReplyDelete
  10. Lekker, dit gerecht, houden wij van. En wat een goed idee om de restanten op deze manier te verwerken. Helemaal vergeten om mijn recept vandaag op mijn blog te zetten maar morgen staat hij erop hoor.

    ReplyDelete
  11. Nou dat ziet er heel smakelijk uit

    ReplyDelete
  12. O, wat lekker. Dit geef ik door aan de kok!

    ReplyDelete
  13. Kijk eens aan dat is handig, één recept en voor twee dagen eten. Het ziet er
    heerlijk uit Elizabeth en tevens behoorlijk voedzaam. Past goed bij deze tijd
    van het jaar, en lekker veel groenten is altijd heerlijk!!!
    Fijn weekend * * * * *

    ReplyDelete
  14. Mmmmmm,lekker,zeker met kippendijenvlees wat altijd mals blijft in gerechtjes,gebruik het graag.
    En handig die 2 recepten van jou,tweede ronde snel aan tafel.
    Fijn weekeind.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. Leuke recepten hebben we allemaal weer ingestuurd. Ik vind het echt een leuk idee en dat het nog lang doorgaat.
    De volgende datum staat alweer in mijn agenda. En dan hoop ik ook eens zo'n mooie reportage van het process te gaan maken, dat is leuk om te zien.

    ReplyDelete
  16. Het idee om zo een quiche te maken, gaan we doen!

    ReplyDelete
  17. Ziet er weer lekker uit, leuk idee om er twee gerechten mee te maken.

    ReplyDelete