Te koop

Friday, December 8, 2023

Hommetjes en kuitjes (door Lot)

Omdat Lot zelf geen blog heeft, maar wel graag meedoet in de rubriek Recept van de Maand, stuurt ze mij via de mail haar tekst en dan maak ik er een blogbericht van...
 
'Deze keer niet een echt recept, maar meer een herinnering.
In mijn jeugd woonden we in Amsterdam in wat tegenwoordig het Spiegelkwartier wordt genoemd en er vrijwel alleen maar antiquairs zitten en naast oma en opa van moederskant.
Mijn vader had een schoenmakerij onder huis van oma en opa en in een aparte ruimte aten we meestal de lunch.  
Mijn oma was erg van het koken en bakken en kopen!
Bij de visboer op de andere hoek haalde ze graag vis om als extraatje bij de lunch te eten.
We aten regelmatig sardientjes, moot paling of kuitjes, eigenlijk heel gezond
 



Vooral kuitjes vond ik erg lekker en er zaten ook vaak hommetjes bij, de eerste korrelig van de eitjes, de hommetjes veel gladder.
 
Toen ik in doen Haag ging wonen kocht ik de kuitjes nog heel vaak op de Haagse Mart, was ook vrij goedkoop, ik kocht dan 2 kilo en vroor het in porties in.
Wel goed verpakt, eerst in plastic zakje, dan in aluminium folie en dan weer een zakje anders rook de hele vriezer ernaar.
 
Maar tegenwoordig is het in de meeste viswinkels te koop en moet je het bestellen en is het best duur geworden, zo’n 15 euro per kilo.
 
Soms koop ik wel eens een grote schol en in het goede seizoen zit daar dan een kuitje nog in, dat bak ik dan apart.

Het lekkerste vind ik de hele grote die je eerst pocheert en dan in plakken snijdt en in roomboter bakt, en op het laatste moment nog wat sambal erbij.

8 comments:

  1. Ja, bij sommige jeugdherinneringen aan eten, loopt het water je weer in de mond !

    ReplyDelete
  2. Eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord van hommetjes en kuitjes... Maar ze zien er wel heel lekker uit! Jammer dat vis tegenwoordig zo ontzettend duur is.
    Alvast een fijn weekend!

    ReplyDelete
  3. Echt zo'n gerecht waarbij je weer even heerlijk terug gaat in de tijd....

    ReplyDelete
  4. Heerlijk, het water loopt me in de mond!

    ReplyDelete
  5. Ik moest ook gelijk aan vroeger denken. Ik vond er niets aan kuit of hom. Mijn vader wel. Dus kwamen bij mij ook de herinneringen. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  6. O, dat was heerlijk. Wij aten het regelmatig en ik vind het leuk om er weer over te lezen. Ja, een schol met kuit, mmmmmm

    ReplyDelete
  7. Ja hoor, ik ken het wel uit mijn jeugd. Heerlijk!

    ReplyDelete
  8. Oh, heerlijk zijn vaak die herinneringen wat eten betreft uit je jeugd.
    Puur,eerlijk en vooral heerlijk……hom en kuit,wat heb ik het thuis als kind vaak gegeten,kuit had mijn voorkeur.
    Het is een seizoens product,maar tegenwoordig moeilijk te vinden bij de visboer.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete