Te koop

Friday, November 17, 2023

Een beetje tekenen

Al een tijdje volg ik Jittie op Instagram met veel belangstelling en in de periode dat ze van die prachtige geveltjes en huisjes tekende, dacht ik steeds vaker 'hoe krijgt ze het toch voor elkaar?'

Vroeger tekende ik graag, wel vaak vanaf voorbeelden of foto's, soms ook op locatie als we b.v. op vakantie waren. Ik tekende ook tuintjes om m'n ideeën vorm te geven. Maar ik heb altijd moeite gehad met de verhoudingen en ik ben erachter gekomen dat ik teveel vanuit detail wil tekenen.

Ik kreeg van Jittie een goede tip om de gratis proefles van Carla Kamphuis eens te doen.
Nou, dat deed ik... Ik tekende een raamportretje en het smaakte meteen naar meer!


Ik vond nog meer filmpjes van Carla en bovenstaande tekening maakte ik n.a.v. onderstaand filmpje.


Het was fijn dat ik al wat penseeltjes had en aquarelverf, maar ik heb toch nog wat extra spulletjes bij haar besteld...


Een fineliner, een dun vulpotlood, een kwaliteitsgum, een aquarel tekenblokje, èn het boekje 'in holland staat een huis'.
Ik had er helemaal zin in, maar toen werd ik ziek en kwam er even niets meer van. Met hoofdpijn en zere ogen kun je niet tekenen. 


Intussen heb ik weer wat geprobeerd, maar het kost me nog wel veel inspanning.
Het belangrijkste wat ik nu opgepikt heb van Carla is het tekenen van een rechthoek of cirkel als grondvorm voordat je echt begint. Daarmee markeer je de plaats op het tekenvel, maar kun je ook heel gemakkelijk een verdeling maken en dat helpt super bij het bepalen van de verhoudingen.

Ik denk dat ik er weer een (oude) nieuwe hobby bij heb...


23 comments:

  1. Dat ga je vast lukken.
    De wentelteefjes vind ik zo al mooi.
    Succes.

    ReplyDelete
  2. Ah wat leuk zeg dat gaat je zeker lukken maar eerst goed beter worden. En ik ga het ook eens bekijken😅

    ReplyDelete
  3. Ik heb totaal geen tekentalent, maar heb eigenlijk ook wel hobby's genoeg, haha.
    Leuk hoor, om deze oude/nieuwe hobby weer op te pakken.

    ReplyDelete
  4. Leuk om deze hobby weer op te pakken, ik vind het moeilijk om te tekenen, een bloemetje lukt nog wel maar veel verder kom ik niet. Gelukkig heb ik genoeg andere hobby’s 🤣

    ReplyDelete
  5. Leren tekenen staat ook nog steeds op mijn to-do-lijstje. Ik zal de linkjes later wat beter bekijken. O ja, de link naar de wentelteefjes werkte bij mij niet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik heb het inmiddels aangepast. Bedankt voor de tip!

      Delete
  6. Ik vind het heel leuk dat Jittie je heeft besmet 🤭. Grappig om te lezen dat je wat nieuwe spulletjes hebt gekocht, dat heb ik al eerder gehoord 🤣. Ik snap je helemaal hoor; geniet ervan en heel veel plezier met deze nieuwe hobby!

    ReplyDelete
  7. Wauw, Elizabeth,wat een mooie tekening heb je gemaakt van die wentelteefjes. Ik heb er echt bewondering voor. Leuk dat je je allerlei materialen kocht, dat kan zo fijn zijn.

    ReplyDelete
  8. Gewoon doen, dan komt de vaardigheid vanzelf. Hartstikke leuk!

    ReplyDelete
  9. Ik kan niet eens een poppetje tekenen maar jij hebt duidelijk tekentalent. Gewoon doorgaan en genieten van wat je kan.

    ReplyDelete
  10. Wat een mooie Manier van tekenen en inderdaad voor de verhoudingen heel
    handig om wat grondvormen te tekenen. Als je daar handigheid in krijgt kun
    je die fase overslaan. De benodigdheden voor de wentelteefjes heb je prachtig
    voor elkaar gekregen. ook de kar met planten ziet er erg mooi uit. Leuk je
    aangeschafte spulletjes, en dat boekje "In Holland staat een huis" daar zal
    je veel plezier van hebben denk ik. Lijkt me geweldig om zo'n oud grachtenpand
    te tekenen bijvoorbeeld. Eerst maar lekker bijkomen van de nasleep. Wij hadden
    het eind Juli en nog af en toe voelen wij ons een aantal dagen beslist niet vit,
    echt waardeloos. Heel veel teken plezier Elizabeth, geniet er volop van!!!

    ReplyDelete
  11. Het ziet er al heel mooi uit, lekker doorgaan en oefenen. Dan krijg je er steeds meer plezier in. Wat heerlijk om zo weer tips en uitleg te krijgen. Ik zie wel een receptenboekje van een keuze van de Recepten van de Maand voor me….

    ReplyDelete
  12. Heerlijk dat je steeds iets nieuws ontdekt op het internet.
    Je zou je maar vervelen :-)
    Dus weer een nieuwe hobby er bij, hopelijk heb je daar genoeg tijd voor maar vooral genoeg energie.
    Gelukkig is het ontspannend om te doen en kan je daar ook lekker rust in vinden.
    Veel plezier.

    ReplyDelete
  13. Zó leuk dat jij steeds weer nieuwe uitdagingen aangaat en ja al lukt het niet meteen dat is niet erg. Het ermee bezig zijn geeft ook al plezier. Lekker blijven oefenen, oefening baart kunst. Trouwens, wat je laat zien, ziet er al goed uit hoor !

    ReplyDelete
  14. Lijkt me heerlijk om zó goed te kunnen tekenen.De tekeningen bij recepten zijn heel leuk om naar te kijken…..en daar blijft het dan ook bij,hoef niet alles te doen of te kennen,ik beleef plezier aan het er naar kijken hoe een ander dat doet.
    Mijn buurvrouw Coos Storm kan ook zo beeldig tekenen en haar ontwerpen kom ik vaak tegen in winkels in de kaarten rekken.Vele jaren geleden bestond onze straat 50 jaar en dat werd uitgebreid gevierd.Alle bewoners maakte een lievelingsrecept waar heel de straat van kon genieten,en er werd een kookboek van gemaakt waar buurvrouw schattige toepasselijke tekeningen bij maakten.
    Groetjes van Ger

    ReplyDelete
  15. Heerlijke hobby: tekenen! En ik zie al veel moois bij je! Veel tekenplezier en laat maar lekker zien hier. Ik kom er tegenwoordig niet meer aan toe, maar ik vond het ook altijd leuk om te doen.

    ReplyDelete
  16. De tekening van de wentelteefjes is goed gelukt. Veel plezier met tekenen en je verder ontwikkelen daarin!

    ReplyDelete
  17. Wat leuk dat je weer aan het tekenen bent. Ik heb een paar van haar filmpjes gezien. Daar kan ik ook van genieten zonder zelf te tekenen. Hopelijk ben je snel voldoende opgeknapt om lekker te tekenen. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  18. Wat leuk dat je het tekenen weer hebt opgepakt, ik hoop dat je je snel weer beter voelt en meer energie hebt. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    ReplyDelete
  19. Ik vind je blog leuk. Je bent erg getalenteerd!

    ReplyDelete