Te koop

Tuesday, November 21, 2023

Pannenlappen

Wie wat bewaart... Ik heb dus een mapje met allerlei ideeën waarin ik ga kijken als ik niet weet wat ik zal gaan maken. 
En op het moment dat ik iets kleins wilde haken, kwam ik dus dit tegen. 
Zeg maar 'tante Draad' en pannenlappen met geborduurde bloemen erop. Je kunt de site op Nederlands zetten...
Ook al ken je geen Deens; aan de hand van de foto's kan het bijna niet mis gaan. Er worden enkel lossen en stokjes gebruikt bij het haken van deze pannenlappen in filethaaktechniek. 


Je haakt twee dezelfde lapjes en daarna heb ik eerst de bloemen geborduurd voordat ik de rand heb gehaakt. 
Sommige mensen doen het andersom, maar ik vind dat niet zo handig. 
Ik gebruikte dikkere katoen en werkte met haaknaald nr. 4


In het gratis patroon dat je kunt downloaden laten ze niet zien hoe je de bloemen borduurt.                  Ik heb geen dubbele draad gebruikt, want je krijgt daar al heel snel een onregelmatig resultaat van.
De bloemen worden vanuit het midden gemaakt en gaan door de twee lapjes heen; je krijgt dus twee mooie kanten van de pannenlap. Het aan- en afhechten is wel een dingetje; dat moet je echt proberen heel secuur en onzichtbaar te doen.


En toen wilde ik er nog een passend randje omheen haken. Omdat ik nog maar heel weinig dik garen in de lichte kleur had, heb ik een bolletje dunne katoen gebruikt en de rand met haaknaald 3,5 gedaan. 
In elk vakje zijn een vaste, 2 halve stokjes en weer een vaste gehaakt. Je krijgt dan lichte schulpjes.
Voor het ophanglusje zijn 25 lossen met daarop vasten gehaakt.

Toen ik bijna klaar was met mijn tweede pannenlap deed ik een 'schokkende' ontdekking. Zie jij het ook?

21 comments:

  1. Ja hoor ik zie het ook maar vind het wel leuk.Ze zijn erg mooi.Als je het niet had gezegd zou ik denken dat het zo hoord.

    ReplyDelete
  2. Ik zie het wel, maar ze zijn allebei leuk, dus wat maakt het uit.

    ReplyDelete
  3. Juist leuk, er zit een verschilletje in.

    ReplyDelete
  4. Haha, een linker en een rechter :-) Een paar en toch verschillen ze van elkaar, helemaal prima!

    ReplyDelete
  5. Wat haken betreft kan je mij van alles wijsmaken want ik kan het niet.Zie wel het verschil in deze set.Mijn schoonmoeder zaliger kon heel goed haken maar had niet het geduld om het mij langzaam voor te doen toen ik het graag wilde leren.Misschien maar goed ook…..ik hang nog al snel met mijn pannenlappen in het 🔥 en dat zou toch jammer zijn van zo’n mooie lappen.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. Het berichtje hierboven vind ik wel herkenbaar.
    Bij mij vliegen pannenlappen ook snel in de brand, omdat ik nog op gas kook.
    Maar deze zijn beeldig geworden, bijna zonde om te gebruiken.
    Ik zag al voordat je het schreef de verschillen tussen die twee, heel opvallend dat middenstuk, maar ik dacht dat je het misschien expres gedaan had.
    Op de laatste foto lijkt ook de afmeting niet helemaal hetzelfde, maar dat is misschien gezichtsbedrog.
    Verschil moet er wezen toch? :-)

    ReplyDelete
  7. Ik zie het verschil maar vind ze beide geweldig leuk.
    Groeten. Marga

    ReplyDelete
  8. Leuk toch, een paar, maar toch niet hetzelfde.

    ReplyDelete
  9. Eigenlijk wel leuk die verschillen. Ik haak altijd deltavorm pannenlappen voor mensen die verhuizen of nieuwe keuken krijgen. Drie want dan kan ik er 3 maken en de andere kleuren als randje eromheen maken.

    ReplyDelete
  10. Twee verschillende is toch veel aparter, het oogt veel creatiever !

    ReplyDelete
  11. Die schokkende ontdekking is (voor mij) juist helemaal niet schokkend; ik vind het juist leuk dat ze net een klein beetje verschillen. En weet je dat het bij echt 'hand'werk ook gewenst is? Zo kan je zien dat het niet in een fabriek gemaakt is (en het dus waardevoller is).
    Ik heb dit patroon ook ooit opgeslagen en was het eigenlijk al vergeten.... nu moet ik sterk zijn en ze niet ook gaan maken; ik heb nog genoeg handwerkjes in de planning staan.
    Maar ik vind de jouwe zo mooi... wie weet.....

    ReplyDelete
  12. Wat een mop. Mijn man moest heel lang kijken voor hij het zag. Ik vind ze enig en ik denk dat je ze gewoon samen gaat gebruiken.

    ReplyDelete
  13. Een mooie set, ze passen goed bij elkaar 😉 erg mooi met de geborduurde bloemetjes. Mooie kleuren heb je gekozen.

    ReplyDelete
  14. Prachtig. Welke was de 1e? De ene is vast met vertaling en de ander zonder, 🤣. Wat ga je nu doen, zo laten of uithalen of een 2e set haken? 😍. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  15. Ha, ha, ik moest even goed kijken voordat ik het zag, ze passen prima bij elkaar :)
    Kan gebeuren, nu lijkt de een, een variant op de ander. Of je maakt er nog twee bij, maar je schreef dat je niet zoveel wit meer had. Ik zou het zo laten. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    ReplyDelete
  16. Ik zag het ook niet direct. Mijn oma haakte ook zulke pannenlappen heel bekend patroontje voor mij

    ReplyDelete
  17. Ik zag het al voordat je het schreef, Maar ik dacht, wat leuk, nu heb je 2 dezelfde, verschillende pannenlappen.
    Of je haakt nog zo'n zelfde set, ook weer hetzelfde verschillend, haha, dan kan je ze bij erkaar doen.
    Nee hoor, serieus, ik vind het juist leuk dat ze bij elkaar horen maar toch anders zijn.

    ReplyDelete
  18. Beslist niet schokkend hoor Elizabeth, vind het juist heel erg speels overkomen.
    Ze zijn heel mooi geworden, de witte bloemen maakt het heel sprankelend,
    en het oogt fris!!! Een feestje o zulke pannenlappen te gebruiken!!!

    ReplyDelete
  19. Het is dat je het zegt, anders was het me niet opgevallen. Ze zijn leuk!

    ReplyDelete
  20. Eerlijk gezegd dacht ik dat je het expres had gedaan. Ik vind het beslist wel leuk dat ze van elkaar verschillen. Een mooi werkje om eens uit te proberen, het komt in mijn wachtrij te staan.

    ReplyDelete
  21. Ach, dat is niet zo schokkend, ze passen goed bij elkaar!

    ReplyDelete