Te koop

Friday, October 13, 2023

Perentaarten van Lot

Omdat Lot zelf geen blog heeft, maar wel graag meedoet met Recept van de Maand, stuurt ze mij via de mail haar recept en dat wordt dan op mijn blog hier gedeeld...


"We wonen vlakbij een perenboomgaard en sinds een paar jaar mogen we daar de “restjes” komen rapen en plukken.  Er vallen altijd peren spontaan van de bomen en bij het plukwerk wordt er ook regelmatig een peer gemist.

We komen dus om in de peren deze tijd van het jaar, en wat doe je dan.

In ieder geval perentaart maken.  De eerste week een makkelijke Tarte Tatin gemaakt met bladerdeeg:  peren in stukjes in koekenpan die in de oven kan, met boter en suiker stoven, plakjes bladerdeeg in vorm snijden en erop en 30 min in de oven op 180gr.  Die was heel mooi geworden maar vergeten foto te maken.

 

Week twee cake beslag gemaakt en in springvorm eerst het beslag en daarop de ook weer gestoofde peren, 45 min in de oven op 180gr, ook vergeten foto te maken.


 



Week drie zelf zanddeeg gemaakt zoals de originele Tarte Tatin. 


Ik had een grote bol deeg (300 gr bloem, 100 suiker, 150 boter en een ei)  dat vond ik teveel voor een taart, dus de helft in de vriezer gedaan maar achteraf was het iets te weinig om een echt mooie taart te maken, je moet eigenlijk het uitgerolde deeg meer aan de zijkanten drukken tot bijna onderin de pan.  


De taart was heerlijk maar de foto wat minder fraai.




En ik heb ook veel peren die aan gevreten waren maar niet goed rijp in stukjes in de vriezer gedaan, dan kan ik later weer perentaart maken."

11 comments:

  1. Dank voor het zo mooie maken van mijn recept, echt bijpassende foto van een boomgaard.

    ReplyDelete
  2. Ik ben heel blij met je perentaartenrecepten! Want wat hebben wij elk jaar een boel peren, maar dit zijn wel stoofperen.. en of je die nu weer voor dit soort taarten kunt gebruiken...?

    ReplyDelete
  3. Lijkt me heerlijk deze taart met peren. Ik heb peren alleen nog maar in clafoutis gebruikt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Is ook lekker, iets minder zoet en wat steviger beslag. Heb ik ook wel eens gemaakt maar met kersen vind ik die toch lekkerder

      Delete
  4. Ook wij hebben veel peren i het najaar dus ik ben blij me je recepten.

    ReplyDelete
  5. Heerlijk lijkt me dit. Ik maak bijna geen zoete taarten. Moet ik toch eens gaan doen. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  6. Ik ben dol op peren en onze bon Haag er die je veel.
    Dank je wel Lot, voor dit lekkere recept

    ReplyDelete
  7. O, heerlijk, perentaart! Die omgekeerde versie, die lijkt me heel erg lekker :-)

    ReplyDelete