Te koop

Saturday, September 16, 2023

Toch nog oogst...

Eind juni schreef ik in een blogbericht dat we dit jaar zeer weinig pruimen hebben gehad en dat ik dacht dat dit door de droogte kwam. 
Bij nader inzien hebben we de pruimenbomen waarschijnlijk tè intensief gesnoeid dit jaar, waardoor ze weinig vrucht hebben gegeven.


Hoe anders is het met de peren!
Vorig jaar hadden we er ook al zoveel en toen heb ik een keertje stoofpeertjes klaar gemaakt, maar wij zijn er geen grote liefhebbers van.
Ik kan ze altijd aan de weg zetten en dan raak ik ze gemakkelijk kwijt, maar dit jaar wilde ik proberen om er perenmoes van te maken.
De peren zijn best heel hard, dus het schillen en doorsnijden kost wel even moeite.


De stukjes fruit besprenkel ik met citroensap.
Er gaat standaard een kaneelstokje bij en een klein laagje water.
Het bevalt me goed om de peren in de slow cooker te laten garen. 
Af en toe ga ik kijken en roer ik even.
Als ze rood gaan kleuren zijn ze goed.
Soms doe ik er ook één of twee appels bij.
Je kunt ook nog een vanillestokje toevoegen.
Intussen kook ik de glazen potjes uit en laat ik alles uitlekken op een schone theedoek.


De inhoud van de slow cooker giet ik daarna over in een pan voor op het gas. Ik voeg een beetje geleisuiker toe en wat kristalsuiker, soms nog wat kaneelpoeder.
Intussen proef ik een paar keer om te kijken wat er nog extra bij kan.

Iedere keer valt de smaak weer anders uit, en soms weet ik niet hoe dat komt.

Daarna gaat de staafmixer erin en wordt het een gladde moes.

En dan komt het leukste van alles; 
de potjes worden één voor één gevuld, het dekseltje gaat erop en ze gaan op de kop afkoelen, zodat ze vacuüm zuigen.



En voorlopig kan ik elke dag wel een pan perenmoes klaar maken; er is nog genoeg!


14 comments:

  1. Wat zal het lekker geroken hebben bij je. En dan straks de hele winter genieten van dit lekkers. Spruitjes met een beetje van deze moes? Of bij stamppot?

    ReplyDelete
  2. Och lekker veel perenmoes daar kan je wel lang van genieten

    ReplyDelete
  3. Jij zit niet met de gebakken peren…..maar met een lekkere voorraad moes wat in najaar en winter bij veel gerechten past.Door tijdens het kook proces wat kardemompeulen of steranijs toe te voegen geeft het een frisse bloemige smaak met een warm karakter,flinke scheut gembersiroop ook lekkere combi bij peer.
    Groet, Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Hopelijk vind je de perenmoes lekker, want je hebt voorraad genoeg.
    Ben benieuwd of het lekker smaakt, want ik hou ook niet van gestoofde peertjes.
    Ik maakte vroeger wel pruimenmoes van de pruimen, want ik had altijd zoveel, dat kon je niet allemaal opeten.
    Jammer dat je de pruimen te veel gesnoeid heb.
    Eigenlijk hoef (mag) er zo weinig mogelijk aan gesnoeid worden.
    Alleen de takken die elkaar schuren en de lange rechte takken zonder vruchthout.
    Als je de takken met vruchthout afknipt, dan krijg je weinig peren en wel veel lange rechte takken waar je niks meer aan hebt.
    Ook moeten pruimen in de zomer gesnoeid worden, niet in de winter, dan kunnen ze de loodglansziekte krijgen.
    Sorry voor deze les in boomverzorging, ik kan het niet laten :-) :-) :-)

    ReplyDelete
  5. Oh... wij hebben ook heel veel stoofperen. Maar perenmoes... ik heb het gewoon nog nooit bedacht. Dus nu maar eens potjes sparen voor een volgende keer

    ReplyDelete
  6. Dat lijkt me heerlijk! Wij hebben ook veel peren, nemen er wat mee naar huis maar verder ga ik er niets mee doen, er staan hier genoeg gevulde potten.

    ReplyDelete
  7. Heerlijk stoofperen. Toen partner nog in de Betuwe woonde kon hij daar bij speciaal neergezette bomen langs de weg plukken en rapen. Maar hier hebben we dat niet meer.
    Hij had daar ook een grote houtkachel en we hebben eens een rest vocht van de gestoofde peren paar dagen laten inkoken, was een heerlijk stroop geworden zoals appelstroop.
    Nu zijn we afhankelijk van giften want kopen vind ik dan weer te duur.

    ReplyDelete
  8. Dit is in ieder geval een goede oogst. Stoofpeertjes maak ik eigenlijk nooit, terwijl ik ze lekker vind, teveel werk waarschijnlijk. Perenbloesem, waarom ook niet. Jouw maakproces laat me wel watertanden. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  9. Ik voel bijna de kramp in je vingers Elizabeth omdat het een behoorlijke
    hoeveelheid was die je moest schillen en klein maken. Maar uiteindelijk
    krijg je er wel een heerlijke voorraad perenmoes voor terug. het ziet er
    ook zeer aantrekkelijk uit. En ik denk dat de pruimenboom jullie
    volgend jaar vast veel meer vruchten zullen geven. Heerlijk zo'n oogst.
    Denk ook dat je blij wordt als je al die potten in de voorraad ziet staan.

    ReplyDelete
  10. Zo, en dan elke dag een potje bij de maaltijd? Of geef je er ook van weg? Weer een recept op vrijdag ;-)

    ReplyDelete
  11. Wij hebben ook zoveel peren aan onze boom.
    Het is maar een kleine boom, maar er zitten peren aan joh, niet normaal.
    Ze zijn niet heel erg smaakvol vind ik, ik hou van een beetje zoete, sappige peren.
    Ik heb al gezocht op internet wat ik er mee kan maken, deze moes is een heel goed idee. Helemaal omdat je het in de slowcooker hebt gemaakt, ben ik fan van, dat ga ik volgende week ook maar eens doen.

    ReplyDelete
  12. Net wat je zegt, de potjes gaan vullen is het leukst, vond ik ook altijd en dan een etiketje erop en vaak deed ik nog een vrolijk lapje over de deksel, gewoon omdat het zo gezellig staat.

    ReplyDelete
  13. Leuk oogsten :-) Straks heb je lekker een voorraadje en dan proef je in de winter nog lekker iets van de zomer. Nog veel plezier met inmaken. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    ReplyDelete