Te koop

Monday, September 25, 2023

Paddenstoelen en bladeren

Toen ik een tijdje terug die bloemen had gemaakt, vond ik het jammer dat ik klaar was. Nou ja, ik had er nog wel 50 kunnen maken, maar dat leek me onnodig.


Maar paddenstoelen en bladeren zijn ook altijd een mooi om te verwerken in art journals of op kaarten...


Dus ik tekende er een stelletje (na); eerst met potlood en daarna nam ik de lijnen over met een Micron pen en gumde ik de potloodlijntjes weg.

Daarna werd alles geschilderd en ik ben daarbij een beetje in herfsttinten gebleven.




Deze paddenstoelen heb ik met gouache gedaan, en ik ben daar wel fan van. Als je het waterig houdt, lijkt het wat op aquarel, gebruik je minder water dan dekt de verf redelijk. Het leuke is dat als je er een tweede laag op brengt deze mengt met de eerste laag. En dat heb je met acrylverf weer niet.
Als je op de foto klikt, dan zie je dat de zwarte lijnen van de micron pen wel wat vager worden, maar niet onzichtbaar. Bij gebruik van acrylverf zou dat wel gebeuren.

Alhoewel ik heel veel soorten penselen heb, gebruik ik de laatste tijd vooral deze puntige twee die op de foto staan. Het zijn maar goedkope exemplaren van A.C.tion, maar ze bevallen mij prima.


Bij de bladeren heb ik aquarel en gouache door elkaar gebruikt en dat gaf ook weer leuke effecten.


Inmiddels zijn alle bladeren en paddenstoelen uitgeknipt met nog nèt een randje wit eraan. 
En dan kun je er nog accentjes op aan brengen; het zwarte lijntje aanzetten, kleine details zoals streepjes of cirkeltjes toevoegen in zwart of juist wit, stipjes maken, een takje tekenen...
De paddenstoelen liggen nu even op een restje gelli plate papier, maar binnenkort zullen ze wel gebruikt worden.

17 comments:

  1. Wat een leuk resultaat, daar maak je vast weer mooie collages mee.

    ReplyDelete
  2. Wat gaaf! Ik ben fan van je paddestoelen en blaadjes, ze zien er heel gaaf uit, leuk met de fantasie streepjes en cirkeltjes, mooi met de herfstkleuren.

    ReplyDelete
  3. Goedemorgen Elizabeth, heb vorige week wel vijf keer gereageerd, maar het lukte steeds niet. Doe het altijd op mijn i-pad dus ik denk dat daar iets mee is. Nu via de computer gaat het wel. Prachtig zijn je paddenstoelen. Heerlijk ben je weer bezig geweest, zó creatief.

    ReplyDelete
  4. Wat een leuk herfstig onderwerp!

    ReplyDelete
  5. Wat ben jij toch altijd leuk bezig. Nu weer van die mooie paddenstoelen en bladeren, alles in herfstinten.

    ReplyDelete
  6. Mooie 🍄🍄🍄 en een leuk idee!

    ReplyDelete
  7. Wat fijn als je zo uit de hand van die mooie paddenstoelen en bladeren kan tekenen! Ik moet meestal wel een voorbeeld hebben. En zo met die accenten zien ze er heel leuk uit.

    ReplyDelete
  8. Ziet er heel leuk uit Elizabeth. Echt zo lekker herfstig.
    Hoop ze ook nog eens in het echt te zien, maar daar moet ik denk ik het bos voor in, want hier in het park zijn ze niet.

    ReplyDelete
  9. O wat is het toch fijn als je kan tekenen. Ik vind het zo leuk wat je steeds maakt. Het is “ natekenen” maar ik doe het je echt niet na.

    ReplyDelete
  10. Ben op een landgoed met prachtige oude bomen,maar er is nog geen blad verkleurd en geen paddenstoel te zien…..maar bij jou op de blog zijn ze het stralende middelpunt, heel mooi.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
  11. Prachtig gedaan. Ook al heb je ze op de laatste foto zo maar neergelegd, het ziet eruit als een 3d collage. Heel mooi. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  12. Wat een heerlijke herfstpost Elizabeth, Vind je bladeren en de paddenstoelen
    heel mooi geworden. Wel heel bewerkelijk maar met een prachtig resultaat.
    Daar ga je vast weer heel veel leuke dingen mee doen. Als je zo alle lijnen
    bekijkt heb je wel een vaste hand hoor, ook al is het natekenen niet
    iedereen krijt het zo strak op papier. De kleuren die je gebruikt hebt
    vind ik ook heel geslaagd!!!

    ReplyDelete
  13. Dit zijn leuke variaties op deze techniek, past helemaal bij dit seizoen!

    ReplyDelete
  14. Nou ja, via het blog van Celine kwam ik zomaar weer op jouw nieuwe blog. Ik miste je al een poos en had het idee dat je gestopt was met bloggen omdat er geen inspiratie meer was. Maar wat fijn om je hier weer terug te vinden, met alle mooie dingen die je maakt. Ik heb dus nog wat in te halen en ga daar eens fijn van genieten. Je paddenstoelen zijn erg leuk! Groet, Annemarie

    ReplyDelete