Te koop

Tuesday, September 26, 2023

Nel en de poppen

Nel is een soort van moeder-overste van ons team bij de Kledingbank.
Ik vind haar een prachtmens! Ze is 74 geloof ik, en niets is haar teveel. 
Ze is gezegend met een grote portie energie en wilskracht, maar heeft ook oog voor de problemen om haar heen en m.n. de mens in armoede en nood draagt ze een warm hart toe.
Ze is christen en dat wil ze ook graag van harte uitdragen in haar beslissingen en daden. Ik vind dat zo mooi!



Nel gaat bijna ieder jaar naar Roemenië, om daar spullen te brengen voor een crêche en kleuterschool.
We krijgen op de kledingbank zoveel binnen, dat het er gemakkelijk e.e.a. aan linnengoed en klein kinderspul apart kan worden gelegd.
En ze neemt ook altijd poppen mee voor de kinderen! Nu had ze er een aantal die nog moesten worden aangekleed. Corrie kreeg een deel en de 2 popjes hiernaast mochten na een wasbeurt van Nel met mij mee. Het zijn kleine popjes, nauwelijks 30 en 25 cm lang.

Ik had niets meer voorradig wat ze pasten, dus ik moest aan de bak... Wat ik natuurlijk helemaal niet erg vind...
Ze hadden werkelijk niets aan en dat was natuurlijk zielig. Dus als eerste breide ik een onderbroekje voor de meisjes.
De eerste paar nachten hielden ze het niet droog, maar ja dat kan ik begrijpen na alle spanning en die wasbeurt van Nel...





Eerst maar eens een setje haken, dat is altijd gemakkelijker passen en aanpassen bij een klein popje.
Ik begon met een jurkje (deed inspiratie op uit Poppenmode en paste dat behoorlijk aan).
Haaknaald 3 en bijpassende katoen in een paar vrolijke kleurtjes.



Bovenstukje jurk:
Haak 38 lossen en 1 keerlosse en haak met vasten 1,5 cm heen en weer. De sluiting komt middenachter en de steken worden nu verdeeld. Voor de rugpandjes elk 7 steken, de armsgaten elk 5 steken en het voorpand 14 steken.
Je haakt eerst een rugdeel 3 cm verder vanaf de verdeling en dan ga je alleen nog met de buitenste 3  steken (schouder)1 cm haken. Het andere rugdeel doe je precies hetzelfde.
Met de 14 steken van het voorpand haak je 2,5 cm vanaf de verdeling en ga daarna met de 4 buitenste steken verder, daarbij aan de halskant nogmaals 1 steek laten staan. Na 4 cm vanaf de verdeling is het voorpand klaar.
Nu haak je het rokdeel in stokjes eraan en daarvoor meerder je elke 2e steek door daar 2 stokjes in te haken. 


En dan haak je net zolang verder (in verschillende tinten) totdat je het jurkje lang genoeg vindt.
Rondom zijn er vasten en kreeftsteken gehaakt met wit voor de afwerking. Aan de achterkant zijn 4 kleine lusjes gemaakt waar de knoopjes door kunnen.
De schoentjes had ik al eens eerder gehaakt en het originele Engelstalige patroon kun je HIER vinden (even naar beneden scrollen in de beschrijving)



't Kleinste popje wilde er natuurlijk ook leuk uitzien, dus gelijktijdig werd er ook voor haar iets bedacht en opgezet.
Ik breide een broekje met een kort rokje eraan met bovenstuk. 
Inspiratie vond ik weer in genoemd poppentijdschrift, maar alles moest wel qua maat aangepast worden.




Het broekplassen was inmiddels over en de dames hadden het met de dag beter naar hun zin.
Het poppenbedje van mijn 85-jarige buurvrouw kwam goed van pas en ik denk dat ik het nog een keertje verf en dan kan het misschien een volgend jaar mee met Nel naar Roemenië.


En toen sloeg het weer om en kregen de dames het koud! Tja, toen maar snel voor allebei nog een vestje gemaakt en intussen hadden ze ook wat privéspulletjes die ze eind deze week graag meenemen naar Roemenië. Dus de één kreeg een mandje en de ander een rugzak.



Onlangs gingen ze nog even op de foto met de poppen die Corrie had aangekleed en konden ze alvast even aan elkaar wennen voordat ze zaterdag op reis gaan!


16 comments:

  1. Ontzetten leuk maar wat is het toch mooi dat jullie dit soort werk doen voor je medemens. Chapeau!

    ReplyDelete
  2. Wat leuk om ze zo om te toveren.
    Zo gezellig samen en dan zo mee gaan op reis wat zal daar weer een kindje heel blij mee zijn.
    Mooi berichtje dat ik lees even op de vroege morgen

    ReplyDelete
  3. Oh, wat heb je dat mooi gedaan! De dames zien er tiptop uit (ook die van Corrie)!
    Ik moest wel gniffelen over het broekplassen, ik weet uit ervaring dat poppen dat soms doen na een wasbeurt.

    ReplyDelete
  4. Ze zien er geweldig uit. Daar gaat een kind heel blij van worden!

    ReplyDelete
  5. Wat een mooi initiatief! En jouw jurkjes zijn erg leuk geworden! Daar gaan een paar kinderen erg blij van worden.

    ReplyDelete
  6. Wat zien de dametjes er prachtig uit, hele vrolijke setjes. Mooi werk leveren jullie met z'n allen!

    ReplyDelete
  7. Wat leuk, weer een poppenblogje!
    Schattige kleine popjes die je beeldig hebt aangekleed.
    Wat zullen daar kindjes blij mee zijn.
    Kon je die gezichtjes maar zien hè als ze zo'n popje in hun handen krijgen.
    Maar in je fantasie zie je het vast voor je.

    ReplyDelete
  8. Ik vind dat zo knap van jullie, die kleine poppenkleertjes! Daar zullen een paar kinderen van gaan genieten.

    ReplyDelete
  9. Wat een schattig stel, wie wil ze niet hebben. Je hebt weer prachtige setjes gemaakt. Dat prutsen en aanpassen is helemaal jouw ding. Deze lieve dames zijn helemaal klaar voor de reis en zullen vast een goed huis krijgen. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  10. Wat een mooi doel waar jullie voor bezig zijn. Er worden daar weer een paar kinderen heel blij met deze mooie poppen.

    ReplyDelete
  11. Wat leuk zeg! Dit roept zóveel herinneringen op! Hoeveel vrouwen ik wel niet ben tegengekomen die zich met ziel en zaligheid inzetten voor anderen. Mijn tantes niet in de laatste plaats. Een van mijn tantes heeft talloze poppenkleren gebreid. Ik heb ze nog in huis. Jullie hebben eer van je werk! En grappig, die natte onderbroeken :-)

    ReplyDelete
  12. Geweldig Elizabeth, wat heb je weer prachtige kledingstukken gemaakt voor
    deze twee kleine popjes. Ook de pop die Corrie heeft aangekleed is prachtig.
    Een prachtig doel, in gedachten zie ik al die lieve gezichtjes voor me als ze
    een popje krijgen. Een dikke pluim voor jullie!!!

    ReplyDelete
  13. Wat leuk en geweldig. Top dat er zo goed voor deze dametjes gezorgd werd.

    ReplyDelete
  14. Elizabeth en Corrie wat hebben jullie leuke kleertjes gemaakt.Fijn dat het al gauw op transport gaat.Een prachtig doel.

    ReplyDelete
  15. Wat een pracht verhaal heb je er bij geschreven. En wat geeft het veel voldoening om voor de medemens bezig te zijn. Jouw kleine popjes hebben prachtige kleertjes gekregen.

    ReplyDelete