Te koop

Thursday, August 10, 2023

Nieuw klein boekje

Iedereen hartelijk dank voor reacties op het vorige bericht over 'recepten'. Wat leuk dat er zoveel enthousiasme is. 
Ik heb geprobeerd om te reageren op ieders reactie, misschien ga ik dat wel vaker doen...
Eind augustus/begin september komt het bericht over 'recepten delen' nog een keertje terug, en dan zal ik meteen nog wat dingen op een rijtje zetten over de organisatie.
Zo, dat was even off-topic... 
En nu ter zake!
--------

Toen ik opeens weer zo lekker bezig was met papier en verf, maakte ik een klein boekje van aquarelpapier. 



Uit een scheurblok vouwde ik een paar vellen van 18 bij 24 cm dubbel en ik prikte in de vouw gaatjes en naaide ze aan elkaar. Ik moet nog wel nadenken over een kaft of buitenkant, maar dat komt goed...





Ik schreef al eerder dat ik gewoon een filmpje volgde dat me aanstond en de eerste was een Video tutorial van Susanne Rose. Zelfs de kleuren nam ik van haar over. 


Ik vond het heerlijk om maar een beetje te volgen. Natuurlijk had ik andere stempeltjes van takjes en blaadjes. 

En naar een stempel van een paddenstoel was wel even zoeken; gelukkig had ik nog zo'n grote ouderwetse schoolstempel!

Zoals je ziet, heb ik helemaal geen tussendoor foto's. Totaal vergeten op dat moment, zo was ik in de flow...

Even in het kort (voor de geïnteresseerden):
1. Pagina met gesso bewerken
2. Vingerverfvegen in hardroze-oker-oranje (acrylverf)
3. Markmaking met platte kwast en restjes verf en gesso + gele verfspetters
4. Paddenstoelstempel inkleuren en laten drogen
5. Takjes en blaadjes stempelen op de pagina + vage tekstdelen m.b.v. een stempel
6. Paddenstoel opplakken en bewerken met witte posca pen en zwarte fineliner
7. Tekst toevoegen.





Meteen de volgende dag maakte ik weer een pagina in mijn nieuwe boekje!
Ik had nòg een filmpje gezien van Susanne Rose, klik....
Maar nu gaf ik er meer mijn eigen draai aan.


Dat kwam ook omdat ik een prachtig stuk gelli plate papier in de map vond met blauw en geel, waarop ik de rest heb aangepast. 
Geen proces foto's, maar wel even in het kort de stapjes/lagen:
1. Opplakken restant papier tot over het midden van de pagina
2. Gele verf aanbrengen (vinger) op delen rechts naast het papier
3. Op een los vel 'rijstpapier' (dat vroeger tussen de pagina's van een fotoalbum zat) gestempeld met mijn tekststempel en daar vormen uitgeknipt en opgeplakt
4. Een oud stukje boekpapier (plus gesso) opgeplakt
5. Uit restje van hetzelfde gelli plate papier nog 2 vormen uitgeknipt, zie rechts onder op de pagina en opgeplakt
6. Markmaking met witte posca pen en grafietpotlood (streepjes en stippen)

Zoekplaatje; zie jij het dier?

Het boekje telt natuurlijk nog meer bladzijden, maar het zou teveel in één keer worden om het hier allemaal in deze blogpost te laten zien...

13 comments:

  1. Ik zie een duifje onder discover.
    en ik vind het altijd leuk als bloggers op reacties weer reageren. Kan en hoeft natuurlijk niet altijd want soms leent een reactie niet daartoe

    ReplyDelete
  2. Ik zal het zelf niet gaan maken maar vind het beeldschoon wat jij doet.

    ReplyDelete
  3. Echt iets voor jou.
    Heerlijk, dat "geklieder" met verf, je hoofd leeg maken en zien wat er gebeurt.

    ReplyDelete
  4. Allebei zijn ze heel mooi geworden. Ze lekker herfstachtig die eerste.
    Misschien een tip: als je geen stempel van iets hebt, kan je ook even op Google zoeken naar kleurplaten, daar haal ik ook veel vandaan als ik iets nodig heb.
    Die zijn meestal niet te ingewikkeld en dan gewoon afdrukken vanaf de computer.
    Je gaat meer reacties zetten onder de berichten van je lezers, maar die reacties komen niet bij de mensen binnen, dus moeten ze de volgende dag terug naar je blog om het e.v.t. alsnog te lezen. Ik doe dat nooit, lees alleen de nieuwe berichten die elke dag wel geblogd worden.
    Misschien dat anderen het anders doen, maar anders wordt het lezen van die blogs wel heel veel werk.

    ReplyDelete
  5. Mooie boekjes. De blauw-gele spreekt me het meest aan. Ik vind het erg leuk dat je beschrijft wat je deed. Altijd leuk om ook eens te proberen.

    ReplyDelete
  6. Prachtig joh! Zo leuk zo'n zelfgemaakt boekje.

    ReplyDelete
  7. Oh die oude schoolstempel wat kan ik me die nog goed herinneren. En nu nog even een blogje terug lezen want ik heb iets gemist lees ik in deze post

    ReplyDelete
  8. Wat zijn het mooie pagina’s geworden. Heerlijk om weer zo enthousiast bezig te zijn. Ik zie een kuikentje. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  9. Wat gaat dit een prachtig en creatief boekje worden Elizabeth. Deze twee
    bladzijden vind ik al ZEER geslaagd. Prachtig de kleur combinaties.
    En ik las bij Lot dat ze een duifje zag onder Discover, nu heb ik een rijke
    fantasie maar kon het niet ontdekken? Maar wel het kuikentje dat Dini zag.
    Ben heel benieuwd naar de volgende bladzijden en ook hoe je van plan
    bent een kaft te maken. We krijgen het ongetwijfeld hier te zien, heel
    erg leuk om te volgen.

    ReplyDelete
  10. Leuk dat je een boekje maakt. En fijn dat je de linken deelt, ik heb ze bewaard om later te bekijken.

    ReplyDelete