Te koop

Sunday, August 6, 2023

Art Journal retreat by Laly Mille


Vandaag laat ik iets zien dat ik gemaakt heb n.a.v. een paar video's rond het thema Art Journal Dreams van Laly Mille. Deelname was gratis, maar je moest je wel registreren en de filmpjes bleven maar een paar dagen beschikbaar.



Ik had nog een 'oud' boekje liggen waar ik in wilde gaan werken. De pagina's zijn vrij dun, dus heb ik eerst een laagje gesso (soort 'grondverf') aangebracht. 
De voorstelling is in tweeën gedeeld en de collage van papiersnippers is de eerste laag van de heuvels op de voorgrond.


Daarna maakte ik de lucht m.b.v. lichte tinten gescheurd papier. Ik plak daarbij alles vast met gel medium (soort lijm en afwerklaag ineen) en ik doe dat met een deegschraper (geleerd bij Laura Horn).



De heuvels zijn bewerkt met crayons en acrylverf en tipjes blauwe inkt (afdrukjes met mijn pink gemaakt). 
Iedere keer breng je weer op bepaalde plekken een laag aan; dat is ook het geheim van het maken van een art journal in mixed media techniek.



Er werden stengeltjes getekend en ingekleurd, de lucht kreeg verschillende laagjes blauw aan de boven- en zijkant. Het was de bedoeling dat je 'een droom' uitbeeldde... En dat je een soort van gordijn om je pagina heen kreeg.
De ladder die je op de vorige foto ziet, is daar onderdeel van en de opdracht was om een 'vleugelachtig' plaatje te zoeken. Dat werd bij veel mensen een vlinder, zo ook bij mij.


Tenslotte werd er nog tekst toegevoegd, die natuurlijk raakvlakken moest hebben met het thema.

Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij heel goed was om hieraan deel te nemen; ik kwam echt weer een beetje op gang. Dat werken in verschillende lagen was een beetje kwijt geraakt.
Maar ik heb ook weer ervaren hoe irritant filmpjes kunnen zijn. Ik houd gewoon van to-the-point, en hier werd heel veel gepraat, misschien wel om je in de juiste dromerig sfeer te krijgen. 
Ik word altijd een beetje kregel als ze het hebben over 'dear creative' en 'imagine you that..'
En verder zat er een heleboel reclamepraat bij over haar eigen online cursussen en daar zat ik niet op te wachten. Maar ja, het was gratis hè...

Er was nog een tweede 'opdracht', waarvan ik wel de filmpjes heb gezien, maar ik kwam er niet aan toe om iets te maken. Toen ik daar weer tijd voor had, waren de video's niet meer beschikbaar.
Maar goed, wie weet...


13 comments:

  1. Ha ha die ervaring heb ik ook. Handig een filmpje maar geen geneuzel erom heen.
    Je hebt er weer wat moois van gemaakt.

    ReplyDelete
  2. Haha, heel herkenbaar.
    Ik zet meestal het geluid uit als ik een filmje kijk, zeker als het een filmje is waarbij mensen in kunnen loggen..... dan word ik altijd helemaal geïrriteerd als ze 100x zeggen "hallo......(naam) , fijn dat je er bent"
    Pff, denk ik dan, laat zien wat ik moet doen en hou je mond verder, haha.
    Dit is wel een hele mooie pagina, waar je lekker hebt zitten "trutten" met je spullen en de vele technieken.
    En, het zit nu in je hoofd, dus kan je het altijd weer gebruiken.
    Leuk om mee bezig te zijn en de wereld om je heen even te vergeten.

    ReplyDelete
  3. Superleuk! En je bent in ieder geval weer op gang gekomen.

    ReplyDelete
  4. Wat een prachtige collage is het geworden. Mooi hoe je het in lagen hebt opgebouwd. Fijn dat je weer op gang bent gekomen ondanks het geneuzel;). Dat zie je wel erg vaak in die handige filmpjes, terwijl je alleen even de techniek wilt bekijken.

    ReplyDelete
  5. Ondanks de irritatie heb je toch heel leuke pagina's gemaakt. Heel dromerig, er zit zelfs een fata morgana in, wauw! Ik vind ze goed gelukt en nog mooier:het heeft je weer op gang geholpen.
    Ook ik kijk liever geen filmpjes, heb daar geen geduld voor. De lives die ik laatst gezien heb waren wel heel leerzaam en heel gericht op de spullen die ik wilde gebruiken maar wat onbekend terrein was. Ik ben op best wel wat You Tube kanalen geabonneerd, maar kom er maar heeeeel zelden, alleen als ik gericht iets zoek dat ik elders niet kan vinden.

    ReplyDelete
  6. Wat prachtig weer. In geniet echt van al die mooie journals. Dit is ook echt weer helemaal geslaagd. Fijn om zo bezig te zijn met een hobby.

    ReplyDelete
  7. Het is uiteindelijk een prachtig geheel, dus ik vind het zeer geslaagd. Misschien weet je nog genoeg van die tweede opdracht om daar iets heel eigens van te maken!

    ReplyDelete
  8. Knap gedaan, het ziet er heel mooi uit. Ja, ook ik vind dat er in filmpjes waar ik uitleg over iets zal krijgen veel te veel gekletst wordt.

    ReplyDelete
  9. Vind het er schitterend uit zien Elizabeth! Zo mooi zacht geworden al die laagjes over elkaar heen. Natuurlijk vraagt de vlinder de aandacht, maar dat is ie ook waard.
    Als ik wel eens een filmpje bekijk waar dingen worden uitgelegd, dan spoel ik vaak een stukje door, want ik heb daar ook geen geduld voor.

    ReplyDelete
  10. Een heerlijke uitdaging om er mee aan de slag te gaan, maar die filmpjes,
    Grrr om gek van te worden. ook heel vaak zijn er dames die keurig gelakte
    nagels hebben en maar met die handen heen en weer gaan over iets wat ze
    gemaakt hebben, pfff. Inmiddels is het halve filmpje dan al voorbij vreselijk.
    Maar jij hebt nu wel weer mooi een aantal technieken geleerd en die vergeet
    je niet meer. Het eindresultaat vind ik ook erg geslaagd geworden. mooi ook
    om te zien hoe je twerk bent gegaan. Zelf vind ik de derde foto van bovenaf
    heel erg mooi, misschien niet voltooid in de zin waar je mee bezig was maar
    zelf vind ik dat een SUPER collage, grappig hé, zo zie je maar iedereen heeft
    toch weer zijn of haar eigen manier van werken en dat is ook juist heel erg
    leuk om te zien. Zo'n gesso laagje op dun papier werkt dus wel heel goed
    begrijp ik. Want je hebt best veel laagjes gebruikt en het ziet er mooi glad
    uit het geheel, goed om te weten.

    ReplyDelete
  11. Heel herkenbaar dat geleuter bij de filmpjes en geklooi met de camera. In- en uitzoomen en daar waar het om gaat buiten beeld. Maar goed, deze filmpjes hebben jou weer de weg gewezen naar een prachtige collage. Mooi om jou proces te zien. En fijn dat je ‘vergeten’ technieken weer opgepakt hebt. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  12. Jij hebt het toch maar weer mooi voor elkaar, ondanks die irritante filmpjes. Heb ik ook een hekel aan.

    ReplyDelete
  13. Ik vond het een leuke kennismaking met deze mevrouw. Je hebt er een heel mooi werkstuk van gemaakt. Fijn om jouw proces zo te kunnen volgen. Ik vond haar filmpjes met materialenuitleg wel interessant. Toch een paar dingen van opgestoken..
    Met al die filmpjes krijg je snel door, wie het goed doet!

    ReplyDelete