Te koop

Wednesday, July 19, 2023

Nog een keer kledingbank

Ruim een half jaar geleden vertelde ik HIER over mijn vrijwilligersbaantje bij de Kleding en zo.
Inmiddels werk ik er al een jaar en nog steeds met veel plezier. Al is het soms wel intensief (staan, sjouwen, tillen, schoonmaken) en moet ik 's middags flink bijkomen.



We werken met een team van vrijwilligers, en iedereen heeft zo zijn eigen dagdelen waarop hij aanwezig is. Ondanks dat het vrijwilligerswerk is, is het niet vrijblijvend; er wordt op je gerekend en je geeft ook netjes door wanneer je niet kunt. De regels en verplichtingen die je aangaat staan netjes verwoord in het contract dat je ondertekend.


Mensen die gebruik maken van de Voedselbank en huishoudens met een bijstandsuitkering (tonen van verklaring van de gemeente) kunnen gratis winkelen bij de kledingbank. Maar dat gaat wel op basis van een pasje waarop bijgehouden wordt wat er per half jaar wordt meegenomen. Er mogen naast een jas en een paar schoenen nog 15 andere kledingstukken gekozen worden.
Verder kan iedereen kleding kopen voor kleine prijsjes! Even wat voorbeelden; een jurk of broek of T-shirt kost € 2,50, een jas € 5,00 ...
De opbrengst van de vrije verkoop is 100% voor de voedselbank. 
Er zijn best veel mensen die regelmatig komen shoppen en ik snap dat helemaal; er hangen prachtige dingen in de rekken. 



Tja, dat uitpakken en sorteren... dat is het werk dat ik voornamelijk doe op de donderdagmorgen.
Meestal staat er een voorraad te wachten in de rolcontainers en het is elke keer weer een verrassing als je een vuilniszak leeg kiept... 
Er zijn van die zakken waarbij alles keurig is opgevouwen en gestreken en dan weet je eigenlijk al dat er nette kleding in zit.
Maar er zijn ook heel veel zakken waar de kleding willekeurig in is gepropt, en dan is het zaak om het goed te bekijken. Jammer dat alles dan zo gekreukt is. Soms krijg je het idee of de kleding zo uitgetrokken is en in de zak gemikt is.




En soms maak je en zak open en wordt je meteen omringd door een lucht die je doet walgen..
De kleding is dan meestal niet veel soeps en tegenwoordig gaat zo'n zak meteen naar de recycling.
Dat is trouwens nieuw; op het terrein hebben we een grote Sympany container die elke week geleegd wordt. Uitgezonderd sterk vervuilde kleding (verf of olie) en dekbedden&kussens, mag alles daarin.
En dat is echt fijn, op die manier hoef je maar heel weinig echt weg te gooien.



Tijdens het uitpakken kom je wat tegen hoor... Bij elke jas controleren we de zakken en we vinden daar nogal wat muntgeld, vieze zakdoeken, soms condooms of snoep. In damestasjes idem dito.
Soms vinden we ongewassen kleding en vieze onderbroeken...
We gaan geen handschoenen dragen, maar je handen wassen tussendoor is wel eens nodig.
Tussen de kleding vinden we ook wel eens sieraden; meestal is het niet veel bijzonders, maar we hebben ook wel eens een kistje met waardevolle dingen gevonden. 
Ik kom zelf niet zoveel in de winkel, maar de deur van de sorteerruimte naar de winkel staat altijd open en tijdens de koffie horen we de verhalen...



Zo zijn er enkele mensen die hun karretje helemaal vol gooien met kleding die ze uitkiezen en tenslotte maar 1 kledingstuk mee naar huis nemen. Die worden daar wel op aangesproken, want het is echt veel werk om alles weer terug te hangen op hangertjes en in het goede vak te hangen.

Je hebt ook rommelmakers; ze bekijken een kledingstuk en gooien het daarna op de grond. Als de winkel om half 12 sluit, vinden we nogal wat onder de rekken...

Af en toe zijn er mensen die echt stinken (alcohol of zweet, soms zware rokers) en het is best moeilijk om dan net te doen alsof je niets ruikt...

En dan tref je weer een huilende mevrouw, die zò dankbaar is voor de overgordijnen die ze mee mag nemen. Ze was er al heel lang voor aan het sparen...



Je maakt wat mee soms, maar het blijft mooi werk en ik doe het met veel plezier!

18 comments:

  1. Ja wat een goed doel is dat. En idd je zal van alles tegenkomen. Dat mensen in winkels er een zootje van maken snap ik al helemaal niet. Ik werkte ooit in een textielwinkels. Zo erg wat je 's morgens recht had gelegd kon je aan het eind van de dag nog een keer doen. Vroeg me wel eens af hoe het bij die mensen thuis eruit zou zien.
    Wel heel leuk om je hier voor in te zetten.

    ReplyDelete
  2. Dat is goed werk! Hier is een kleine kledingkringloop in de stad, waar mensen iets mogen uitzoeken die daarvoor in aanmerking komen. Ik kom er graag en breng er ook regelmatig dingen naar toe. Ik weet niet hoe het zit met de grotere kringloopwinkels die hier ook zijn.

    ReplyDelete
  3. Mooi om weer eens een verslagje te lezen over dit mooie werk, er zal zeker veel te beleven zijn. Heb je een leuk team waar je in werkt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, een heel leuk team! Er draaien verschillende team op verschillende dagdelen, maar ik heb het heel erg getroffen!

      Delete
  4. Mooi verhaal van jouw zeer zinvolle vrijwilligerswerk.

    ReplyDelete
  5. Zeker zinvol werk. En niet vrijblijvend, er wordt op je gerekend zoals je afgesproken hebt. En een leuk team geeft jou ook weer energie.
    Gr. Angela

    ReplyDelete
  6. Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Had nooit gedacht dat sommige mensen hun vuile kleding in een zak proppen en dat dat dan zo bij jullie komt, lijkt me niet fijn om dat uit te pakken.
    Ik vouw de schone spullen altijd netjes op en die kunnen zo de winkel in. Gelukkig komt het meeste goed terecht bij mensen die nieuwe kleding niet kunnen betalen en er blij mee zijn.

    ReplyDelete
  7. Mooi werk. Ik vouw alles niet even netjes op, foei. Ik heb ook regelmatig gehoord dat er opzettelijk viezigheid in de vezamelcontainers wordt gegooid. Walchelijk. Een mooi initiatief vind ik ook dat er van oude kleding nieuw wordt gemaakt. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  8. Lijkt me prachtig werk, echt goed van je dat je dit doet. Ik heb hier weer een stapeltje klaar liggen voor de Dorcas in Bergambacht. Schoon en keurig opgevouwen.

    ReplyDelete
  9. Mooi werk! Maar ik zou handschoenen aandoen!

    ReplyDelete
  10. Ik ben blij dat je ons bent komen versterken. Een leuke collega erbij.
    En we houden het op de kledingbank zakelijk😅. En het is ook voor mij nog steeds een leuke job. Ga er altijd graag naartoe.
    Er zat zelfs een keer een kunstgebit tussen de kleding. 😅😅

    ReplyDelete
  11. Zéker prachtig werk wat jullie doen, maar als ik hoor dat mensen vuile spullen in zo’n zak doen (ongelooflijk) zou ik ook handschoenen aan doen !

    ReplyDelete
  12. Ik heb de eerste keer denk ik gemist, nu even gelezen. Leuk dat je ons een kijkje achter de schermen geeft. Er komt meer bij kijken als je zo denkt. Dankbaar vrijwilligers werk :) Groetjes juffrouw ooievaar

    ReplyDelete
  13. Zo'n mevrouw die dankbaar is voor de gordijnen, daar doe je het voor! Ik verbaas me over mensen die respectloos omgaan met de kleding die jullie aanbieden, het op de grond gooien/laten vallen en dergelijke, sorry, maar daar zou ik heel kriegel door worden. Waarom kunnen die mensen niet dankbaar zijn, dat ze geholpen worden, dat ze gratis kleding mogen uitkiezen, dat jullie dit werk doen?
    Heel mooi werk wat jullie doen, maar zelf zou ik er toch handschoenen bij aantrekken, bbrr, je weet toch van tevoren niet waar je in grijpt.

    ReplyDelete
  14. Wat een goed verslag over mooi werk dat je doet. Maar zoals anderen schreven: waarom dragen jullie geen handschoenen ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. We kunnen en mogen natuurlijk handschoenen dragen, maar het werkt minder prettig. Je 'graait' eigenlijk nooit regelrecht in viezigheid, want je ziet wat je doet... Tussendoor handen wassen na een vieze zak, doen we wel. En uiteraard ALTIJD voordat we koffie gaan drinken...

      Delete