Te koop

Monday, April 3, 2023

Twee weken mooi weer!

Ja, dat zei de schapenboer die vorige week de eerste schapen met hun lammetjes kwam brengen...
En over het algemeen hebben boeren een goede kijk op het weer!


Donderdagmiddag zijn ze gebracht; 4 schapen en 4 lammetjes. Het was toen gelukkig mooi weer en zoals altijd blijven ze in het begin dicht bij het hek staan en zijn ze ook wat schuw.
We hebben er 's avonds een hele tijd bij staan kijken. Zo kunnen we aan elkaar wennen!


Er is één lammetje bij dat wel durft en als eerste steeds komt snuffelen...


Omdat we vorig jaar deze oude paardenbox hebben gekregen (klik), kunnen de schapen nu ook droog binnen staan. Maar wat dacht je? Alleen de lammetjes wippen naar binnen hoor, die volwassen schapen vinden het op de één of andere manier niks!
We hebben nu de voerbak erin gezet... wie weet helpt dat...
Deze week komen er nog meer schapen en lammetjes en we kijken er al naar uit!



Vrijdag en zaterdag was het heel triest weer; ontzettend veel regen en zo somber. De schapen hebben toen bijna de hele dag onder de aanhangwagen gelegen, die pal achter de paardenbox staat.
Gisteren veranderde het weer plotseling halverwege de dag. Opeens brak de zon door om 1 uur!
Terwijl we vrijdag- en zaterdagmiddag nog lekker bij de houtkachel binnen zaten, zaten we zondagmiddag buiten zonder jas in de zon. Dat kan hier goed bij een noorden of oostenwind, omdat we dan precies uit de wind zitten.


En vandaag is er werk aan de winkel! Wat dacht je van de ramen zemen? Ze zien er niet uit na al die regen... 
En vanaf nù ga ik ook elke dag een uurtje de tuin in; dat is echt nodig want er groeit alweer zoveel onkruid. Wel jammer dat je daar de meeste tijd mee kwijt bent, i.p.v. het leuke werk met jonge plantjes.
Gisteren sprak ik een enthousiaste vrouw in de kerk over haar moestuin en ik geloof dat ze me er weer warm voor gemaakt heeft... Maar dan wel anders dan een paar jaar geleden.
Toen was de sla niet te eten, zo hard en smaakte de selderij zò bitter en de kroten waren wrang van smaak. Misschien heeft het met de grond te maken; het is oude klei en het stukje lag ook laag waardoor er in de onderlaag vaak water stond.


Nou... fijne maandag allemaal! Ik ga naar buiten...


20 comments:

  1. Met mooi weer is 't juist fijn om in de tuin aan de slag te gaan! En dan wordt dat "uurtje" vast wel langer :-)
    Wat leuk: schapen en lammetjes als buren!

    ReplyDelete
  2. Wat leuk dat er weer schapen zijn. En dat er nog meer komen. Blijkbaar houden ze er niet van om binnen te zijn. Maar zo kunnen ze als het warm wordt, ook nog een beetje de schaduw opzoeken.
    Ik hoop ze snel te komen bewonderen.
    En inderdaad, nu ramen zemen. Ik ga straks ook aan de slag.

    ReplyDelete
  3. Toevallig hadden mijn man en ik het er gisteren over, wij zijn geen tuin liefhebbers, of tenminste geen tuin WERK Liefhebbers, wij houden beide niet echt van tuinieren!!
    Een onderhouds vriendelijke tuin bestaat niet een weer zullen er toch aan moeten, met sjonge wat een werk toch altijd.
    Wij zijn meer van het zitten en genieten in de de tuin🤣.
    Goed idee om ermee dag even een uurtje te werken, ga ik hier ook voorstellen, we zijn met z'n 4tjes, dus dan is het ook zo nóg eens kaart......hoop ik.

    ReplyDelete
  4. Wat fijn dat met de schapen en lammetjes ook het mooie weer in aantocht is.
    Vandaag is het geweldig en net als jij heb ik ook maar iets aangepakt.
    Alle gordijnen van kamer en slaapkamer zijn gewassen en hangen buiten heerlijk te drogen. Ook zo'n klus die je aan moet pakken als de zin en het weer goed is. Hoef ik mij daar de rest van het jaar niet meer druk over te maken. Ik hoop dat je weer zin krijgt in de groente tuin en dat het gaat lukken om er smakelijk van te eten. De aanhouder wint zullen we maar zeggen.
    Succes.
    Gr. Marga

    ReplyDelete
  5. Wat heerlijk voor jullie dat het buiten(zit😉)seizoen weer is begonnen!
    Het moet heerlijk zijn om naar de lammetjes te kijken, vooral als ze zo lekker gek kunnen springen.
    Ja, onkruid wieden hoort er helaas ook weer bij.... Hier ook, maar het is een koud klusje want de zon komt bijna nog niet in de tuin.
    Ik hoop voor je dat de moestuin dit jaar smakelijkere groenten levert, misschien even aan een expert vragen waarom het voorheen niet lukte?
    Hoe dan ook, geniet lekker van het buitenleven, we kunnen weer!

    ReplyDelete
  6. Wat heerlijk zo'n stel schapen naast de deur. Dat is toch heerlijke lente. Vandaag hier ook volop zon en al is het windje guur uit de zon heb ik net buiten even thee gedronken. Daar knapt een mens van op.
    En een moestuin ach zo leuk maar wij hebben te weinig grond op het kleine stukje van ons heb ik aardbeien straks een paar kropjes sla en ik doe klimbonen. Mini maar genoeg om er enthousiast van te worden. Ik heb een sag moestuinkalender. Ook goed om te weten wat kan op welk moment. Maar kijk op fb moestuingroepen genoeg

    ReplyDelete
  7. Prachtige dieren vind ik schapen en lammetjes natuurlijk, gezellig zo bij jullie. Wat raar dat het met de groente niet zo goed ging, over het algemeen is kleigrond prima grond, tenminste beter dan hier de zandgrond. Succes !

    ReplyDelete
  8. Gezellig dat de schapen en lammetjes er weer zijn. Geeft weer war reuring. Nu maar hopen dat de boer gelijk krijgt met het weer, gisteren en vandaag lekker even buiten gezeten en bij de rondjes door de tuin onkruid trekken. Ramen schoon en je bent klaar voor de Pasen. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  9. Heerlijk weer om in de tuin te werken! Het is fris, maar daar merk je niks van als je aan het werk bent.
    Leuk die schapen met hun lammetjes in de wei. Inderdaad het weekend was niet leuk voor ze, fijn dat ze konden schuilen.
    Een moestuin is zo leuk! Heb ook een volkstuin gehad op oude kleigrond en we hadden heerlijke groenten.
    Onder water... nee daar houden groenten niet van.
    De grond kan daar ook te zuur door worden.
    Dacht dat het inmiddels was opgehoogd, dus gewoon nog eens proberen met kleine hoeveelheden.

    ReplyDelete
  10. Wat leuk, die levende have bij jullie huis, je kan er iedere dag gaan buurten. Misschiek klein beginnen met een moestuin, een paar verhoogde bakken.

    ReplyDelete
  11. Oh wat heerlijk die lammetjes zo bij huis, echt lente! En wat zand door de kleigrond doet wonderen! Kleigrond is wel lekker rijk aan voeding, maar soms wat te dicht.

    ReplyDelete
  12. Zo leuk dat jonge spul. Inderdaad echt lente. Succes met je tuin. Ik kan de strijd maar niet winnen van het onkruid.

    ReplyDelete
  13. Wat leuk om schapen en lammetjes in de buurt te hebben. Ik vind het altijd zulke lieve dieren. Verder weer veel te lezen hier, ik vind het heerlijk. Vandaag eindelijk zon mét een lekkere temperatuur.

    ReplyDelete
  14. Bij het groot klikken van je foto's voelt het alsof ik even bij je op
    bezoek ben en de schapen en en de lammetjes in levende lijve
    kan bewonderen. Wat een heerlijkheid dat ze weer zo dichtbij
    staan, we krijgen binnenkort vast weer allemaal mooie schapen
    namen hier te lezen. Met dit weer is het echt puur genieten om
    buiten te leven, fijne tijd weer die voor ons ligt. gezellig de terra potten met violen. En succes met de moestuin die je waarschijnlijk
    weer aan gaat pakken, GENIET VOLOP!!!

    ReplyDelete
  15. Wat een gezellig verhaal over schaapjes, lammetjes en tuinieren, het past helemaal bij het mooie weer (als je de waterkoude wind buiten beschouwing laat). Ik denk er ook weer over om wat verschillende soorten sla en rucola te zaaien, is toch wel erg lekker uit eigen tuin, hopelijk zijn de pissebedden inmiddels verhuisd.

    ReplyDelete
  16. Gezellig zo die schaapjes zo bij huis. Dat geeft inderdaad een lentegevoel

    ReplyDelete
  17. Gezellig schapen en lammetjes zo dichtbij :-)
    Je kunt ook moestuinieren in bakken, het is echt heel leuk, je eigen groente kweken :) Ben benieuwd wat je gaat doen. Veel succes :) Groetjes juffrouw ooievaar

    ReplyDelete
  18. Gezellig met de schaapjes zo bij huis. Het is vandaag heerlijk weer voor in de tuin. Jammer dat het onkruid ook zo snel groeit. Goed dat je een nieuwe poging doet met de moestuin, het is wel fijn als het ook lekker smaakt. Succes ermee!

    ReplyDelete
  19. Als je jaar in jaar uit een moestuin hebt, dan ontdek je vanzelf wat werkt op jullie grond. Misschien kun je je licht eens opsteken bij mensen die dichtbij wonen en ook hun eigen moestuin hebben. Ook al lukt niet alles, ik vind het zelfs in ons postzegeltuintje leuk. Toch heb ik dit jaar gekozen voor een heleboel (eenjarige) bloemen, die al voorgezaaid zijn op zolder.

    ReplyDelete