Te koop

Saturday, April 1, 2023

Summer mist crochet throw

De titel van dit blogbericht zegt je waarschijnlijk niets, maar het is de naam van het dekentje dat ik vorig jaar in juni begon, en waar ik op mijn oude blog hier over schreef.
Ik kon toen op een gegeven moment niet verder omdat ik te weinig lila garen had.
Maar dat is inmiddels opgelost, want nadat Corrie een dekentje had afgehaakt mocht ik verder met haar lila bol...



Het dekentje is gehaakt met Royal van Zeeman en Saskia van Wibra op haaknaalden 5 en 5,5
De afmetingen zijn 0.90 bij 1.25 cm.
Ik gebruikte het gratis patroon van Yarnspirations dat je hier kunt downloaden.
Voor jullie gemak en ook als naslagwerk voor mezelf geef ik kort de Nederlandse vertaling van de herhalende toeren. Voor de rest moet je even het originele patroon raadplegen.


Haak 110 lossen met kleur A
1.  Haak een v. in de 2e losse vanaf je naald en in elke losse tot het einde, hecht kleur B aan.
2.  Haak met kleur B 1 losse, 1 v in 1e st, (hstk in volg. st , 1 stk in volg. st , 3 dstk in volg. st , 1 stk in volg. st, hstk in volg. st , 1 v in volg. st) herhaal tot einde en keer
3.  Haak 1 losse, 1 v in 1e st, sla volg. st over, v. in volg. 2 st, (3 v. in volg. st, v. in volg. 2 st, 3 v. samenhaken, v. in volg. 2 st) herhaal tot laatste 5 st, 3 v. in volg. st, v. in volg. 2 st, 1 st overslaan, v in laatste st en hecht kleur C aan en keer.
4. Herhaal met kleur C toer 3.
5. Haak 3 l (telt niet als st), sla 1e st over, 1 dstk in volg. st, (1 stk in volg.st, 1 hstk in volg.st, 1 v in volg.st, 1 hstk in volg.st, 1 stk in volg.st, 3 dstk samenhaken) herhaal tot laatste 7 st, 1 stk, 1 hstk, 1 v., 1 hstk, 1 stk, 2 dstk samenhaken en hecht kleur D aan, keer. (Totaal 109 st)
6. Haak met kleur D 1 l, v in elke st tot einde toer (geen steken in top van de 3 beginlossen vorige toer) en keer.
7. Haak 1 l, 1 v in elke st tot einde toer en hecht kleur A aan, keer.
Herhaal hierna steeds toer 2 t/m 7.


Hierboven ligt het dekentje dubbelgevouwen in de hal; het is niet gemakkelijk om er een goede foto van te maken en daarbij laten de kleuren zich ook nog eens niet goed weergeven.
Het is een kleurencombinatie die ik niet zo snel bij elkaar zou kiezen, maar omdat ik graag het zalmkleurige/flamingo garen een keertje wilde gebruiken (zie de link bovenaan) kwam ik op deze mix.
En het is een pittig dekentje geworden en echt naar mijn zin. Ik verwacht dat ik het patroontje nog wel eens ga gebruiken!
Dit dekentje is bestemd voor Troostdekentje.



13 comments:

  1. Wat mooi.
    Ik word erg vrolijk van deze kleuren combinatie.
    Wat een leuk patroon ook zeg.
    Je hebt het héél mooi gemaakt/gehaakt.
    Fijn dat je het in het Nederlands hebt opgetypt, dat is makkelijker, want in het Engels snap ik er sowieso weinig van.
    Ik haak op dit moment bijna niet meer, ik ben erg druk met kaartjes maken, maar het zit nog wel ergens diep in mijn systeem, ik blijf het leuk vinden, dat haken.

    ReplyDelete
  2. Een leuk dekentje geworden! De naam van het patroon "summer mist" is zo niet echt van toepassing en dat geeft natuurlijk niks. Ik heb het voorbeeld ook even bekeken en dat vind ik op een heel andere manier óók mooi.

    ReplyDelete
  3. Ja een heel lief dekentje is het geworden. En wat Mirjam zegt, de naam is op dit dekentje niet heel erg van toepassing. Niks mistig.

    ReplyDelete
  4. Wat fijn dat Corrie nog wat garen in de juiste kleur overhad! Het lijkt me een leuk patroon om te haken. De kleuren vind ik mooi bij elkaar passen.
    He hebt weer een prachtig en letterlijk en figuurlijk warm Troostdekentje gemaakt!

    ReplyDelete
  5. Erg mooi en wat tof dat Corrie garen over had.....probleem opgelost. Heel mooi rustig patroontje

    ReplyDelete
  6. Weer een werkstuk af :) fijn dat je het garen wat Corry overhad mocht gebruiken. Ik zou de kleuren zelf ook niet kiezen, maar het resultaat is echt mooi! Zo zie je maar weer, daar is vast iemand heel blij mee. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    ReplyDelete
  7. Ik vind het prachtige kleuren. Een leuke, aparte combinatie voor een mooie deken.

    ReplyDelete
  8. Wat lief dat je de rest van de lila bol kreeg, zo kon je het gelukkig toch afmaken. Een mooi troostdekentje.

    ReplyDelete
  9. Wat een geluk dat Corrie nog wat lila garen over had en jij mooi
    verder kon met dit prachtige dekentje. Het is een verrassend resultaat,
    omdat ik ook normaal genomen deze kleuren nooit bij elkaar zou kiezen, en ziehier, het staat echt heel fraai bij elkaar. Het is een schitterend dekentje geworden eentje die ongetwijfeld veel troost zal gaan geven, prachtig!!!

    ReplyDelete
  10. Een heel mooi dekentje, die zal zeker troost geven.
    Wat goed dat Corrie nog lila garen had!
    Ik vind de kleurencombinatie mooi, vooral omdat je er donker paars bij hebt gedaan.

    ReplyDelete
  11. Mooi, die kleuren! En het haakwerk ook natuurlijk!

    ReplyDelete
  12. Wat is het een mooi, warm dekentje geworden. Soms moet je kleuren gewoon samen gebruiken, ook al lijkt het in 1e instantie niet te passen. Deze combi heeft goed uitgepakt. Iemand ontvangt een mooi dekentje. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  13. Het is een heel mooi dekentje geworden. Het zouden ook mijn kleuren niet zijn maar je moet het soms doen met de bollen die je hebt. Het is een prachtige combinatie geowrden

    ReplyDelete