Te koop

Wednesday, March 29, 2023

Booties voor Heva

Een schoonzus en zwager van onze jongste zoon hebben een eerste kindje gekregen; een meisje met de mooie naam Heva.

Een kaartje sturen is altijd leuk en ik doe er ook vaak iets kleins bij. Dat werd natuurlijk weer iets voor de voetjes...


Deze booties zijn uit één stuk gebreid; er zit nergens een naadje en je hoeft alleen maar de begin- en einddraad af te hechten.
Ik vond het best een leuke uitdaging om ze te maken, vooral ook omdat er een speciale opzetmethode werd gebruikt. Het gaat om Judy's Magic Cast On en ik heb heel wat keren moeten kijken en oefenen om het onder de knie te krijgen. Maar dat komt ook omdat ik moeite heb met richting, wie weet gaat het jullie een stuk sneller af...



De foto tutorial van Knitty.com heeft me eigenlijk nog het meest geholpen. 
Ik houd van stap - voor - stap en iets lezen, dus misschien past dit ook meer bij mij.

Uiteindelijk heb je twee naaldjes met steken die aan elkaar vast zitten en daar ga je dan mee in het rond breien.
Veel mensen doen het liever met een rondbreinaald, maar ik ben fan van de bamboepennetjes.



En dan nu het gebruikte patroon van de booties ...  Ik kwam het tegen via Pinterest en het is nog gratis te downloaden ook, zowel in het Engels als in het Nederlands!


Er worden 4 varianten beschreven in het patroon, die allemaal op dezelfde manier beginnen. 
Ik was er helemaal wèg van! Je kunt het patroon hier op Ravelry vinden.


Deze groene booties gaan met een leuk kaartje naar Heva. En inmiddels heb ik ook een stel gebreid waarbij de flappen naar achter wijzen:


Dat leek me opeens logischer! De 10 steken die je extra moet opzetten heb ik nu vanaf middenvoor gedaan. 
Bij de vorige slofjes heb ik trouwens een mooie manier van afkanten geleerd; de tip stond in het patroon hoor... Het betreft de stretchy bind off methode waarbij je een extra omslag maakt en deze tegelijk met de steek overhaalt bij het afkanten. Je krijgt dat een mooi soepel randje, dat elastisch is.
Bij de groene en witte booties heb ik deze manier van afkanten ook weer gebruikt!


En dit is alweer het begin van een variant, ik wil nu het schoentje met T-bandje maken.

17 comments:

  1. Ontzettend leuk! Ik wou dat ik dat kon.

    ReplyDelete
  2. Oeh, dat klinkt fantastisch, dat ga ik ook eens proberen! Ik houd van weinig afhechten en geen losse onderdelen. Erg leuk, een prachtig cadeautje.

    ReplyDelete
  3. Ik krijg weer zin in breien, weet alleen niet voor wie ik ze zou moeten maken. Misschien woont er nog een poppenmeisje in de buurt. Of goede doel. Ze zijn super schattig. Heel erg mooi. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  4. Leuke booties heb je weer gemaakt.

    ReplyDelete
  5. Wat zijn dat leuke en lieve slofjes geworden. Je zou ze toch zo allemaal gaan breien alleen al om te doen en voor de heb. Dank je wel voor de tip naar het filmpje waar de speciale afhecht techniek staat.
    Lijkt mij ook een goed idee om de sokken van mijn man mee af te hechten. Het is voor mij altijd een gedoe om niet te los of te strak af te hechten.
    Groeten.
    Marga

    ReplyDelete
  6. Wat een leuk en veelzijdig patroontje en wat zijn je slofjes leuk geworden.
    Een geweldig kraam cadeautje. Mooi meegenomen dat je ook nog nieuwe technieken leert. Je snap het wel, ik ben benieuwd naar de volgende babyslofjes. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    ReplyDelete
  7. Wat een enige slofjes. Leuke kleur en mooie knopen. Ik snap wel dat je hier nog meer van wilt maken.

    ReplyDelete
  8. Heva gaat die slofjes vast met veel plezier dragen, ook al heeft ze er nog geen weet van.
    Prachtig geworden.

    ReplyDelete
  9. Wat een leukerdjes!
    Fijn ook dat je weer wat nieuwe technieken uit kon proberen.
    Judy's Magic Cast On gebruik ik altijdbij mijn sokken, voor het afkanten gebruik ik een andere stretchy bind off, maar deze van jou klinkt ook goed, misschien moet ik die ook eens proberen 😉

    ReplyDelete
  10. Wat een prachtige slofjes zijn dit, zien er degelijk uit en
    grappig de methode die je hebt gebruikt. Dat vind ik altijd
    zo leuk van jou dat je allerlei technieken gaat uit proberen
    en vooral die technieken die er voor mij zeer ingewikkeld
    uitzien.

    ReplyDelete
  11. Zo leuk, vooral met die knoopjes opzij, die maken het helemaal af. Wat verwen jij iedereen om je heen toch.

    ReplyDelete
  12. Oh, wat een mooie slofjes! En wat een mooie naam heeft het kindje gekregen.
    De andere slofjes op het patroon zijn ook al zo leuk, jij gaat ze vast (minstens) allemaal maken.

    ReplyDelete
  13. Heb ik dit blogje toch bijna gemist. Een mooi naam voor de baby en gave slofjes. Ik denk dat er nog wat zullen volgen ha ha jou kennende

    ReplyDelete
  14. Je hebt de smaak echt te pakken, wat een leuke slofjes.

    ReplyDelete
  15. Dat zijn weer leuke slofjes geworden. Deze manier van opzetten heb ik ook bij mijn laatste paar sokken gebruikt, het duurde bij mij ook even voordat ik het doorhad.

    ReplyDelete
  16. Wat een leukertjes!! Ook wel de moeite waard om die manier van opzetten te bekijken. Zo leer je steeds weer wat bij.

    ReplyDelete