Te koop

Monday, April 17, 2023

Plannen voor April e.v.

De maand April is al over de helft, maar ik ga toch even vertellen over mijn plannetjes. De invulling en uitvoering van de plannen komt wel in een ander blogbericht.


Eerst maar even een rondje tuin... Hier zie je een klein stukje van de achtertuin en we hebben al weer een paar keertjes buiten koffie kunnen drinken. 




De Flessenborstelstruik staat prachtig in bloei en krijgt ook alweer nieuwe blaadjes.
Ik dacht altijd dat het een Lampenpoetserstruik was, maar ik denk dat ik me daarin toch heb vergist. Waarschijnlijk zijn ze wel familie van elkaar...
Als iemand er meer over weet....






In de voortuin zijn de mollen flink bezig geweest, en DH heeft al verschillende dingen geprobeerd om ze te verdrijven of te doden. Het lijkt voor nu geholpen te hebben, maar we zijn voorzichtig positief.
Daardoor was het wel een rommeltje in de borders; grond omhoog en elders weer grote gaten en verzakkingen. En het onkruid is deze winter gewoon door gegroeid. Maar op dit moment is het weer netjes en probeer ik de borders zo vol mogelijk te krijgen want dat betekent minder onkruid...


Dit plantje helpt mij daar goed bij; het vermeerdert zich gemakkelijk en ik vind de paarse bloemetjes prachtig. Het is Kattekruid en ja..., de poezen zijn er dol op!

Omdat we verschillende tuintjes/ borders hebben, ga ik een tuinschrift aanleggen waarin ik wil noteren wat er waar staat en welke verzorging de plant nodig heeft. Ik merk dat ik daar zelf slordig in ben en dat het veel beter kan. Dus hopelijk helpt mij dit.


Langs de zijgevel en deels langs de voorgevel groeit en bloeit de Klimhortensia. Ik vind het een prachtige plant, maar soms gaat hij ook voor het raam groeien en dan moet het mes er toch in.


Sinds een paar jaar heb ik bovenstaande plant in de voortuin, ik geloof dat ik destijds 3 van die plantjes heb gekocht. En ik weet toch niet goed meer wat het is...
Het is winterhard en een prachtige bodembedekker. Kan het misschien Kruipphlox zijn?


Een tijdje terug heb ik 2x een tray violen gehaald en daar ben ik heel blij mee. Allemaal in deze kleuren, want ik wil het niet te bont in de tuin hebben.


Al eerder schreef ik dat ik misschien weer met een moestuintje wilde beginnen. Ik kreeg van verschillende mensen de tip om het eens in bakken te proberen... Natuurlijk vertelde ik het aan Corrie en ze had meteen een leuk idee!
Links zie je 4 fruitkistjes in de schuur van Corrie, met allerhande spulletjes. Ze heeft het uitgeruimd en ik mocht de kistjes hebben; hoe leuk is dit!
's Avonds waren ze al los gemaakt en het is de bedoeling dat er plastic aan de binnenkant komt met gaatjes in de bodem.
Ik heb speciale Moestuingrond besteld en wat zaden en ik ga op deze manier aan de slag!


Ook daar heb ik mijn tuinschriftje natuurlijk bij nodig! En verder ga ik de Makkelijke Moestuin app gebruiken, want ik heb geen zin meer in toestanden.
Maar ik betreur wel één ding; had ik vroeger maar beter opgelet en geluisterd naar mijn vader...
We hadden een hele grote moestuin het was zijn lust en zijn leven om daarin bezig te zijn.
En ik...? Ik vond er niks aan en zelfs stom... 

24 comments:

  1. Wat een goed idee om een tuinschrift aan te leggen! Al is het maar voor een paar jaar, je krijgt er overzicht van. En je kunt bijhouden, welke planten je nog zou willen hebben.
    Had je vader maar een schriftelijke met aantekening nagelaten, dan had je daar ook al veel uit kunnen halen. Helaas, we leren met de jaren dat onze ouders heel veel wisten….

    ReplyDelete
  2. Wat een leuk idee, in die kistjes te gaan moestuinieren! Mooie tuin, fijn dat jullie al een paar keer buiten konden zitten. Want dat is 't allerbelangrijkste van een tuin: ervan genieten!

    ReplyDelete
  3. Wat herkenbaar, schriftje aanleggen. Bij de nieuwe tuin ben ik dit ook gaan doen. Maar na het 1e jaar werden er dingen verzet of vervangen en dat niet direct genoteerd. Het meeste weet ik wel, maar soms kom je iets tegen. En dan zaailingen die spontaan opkomen: is het een plant of onkruid. Leuk dat je met een groente (krat) tuin begint. Hopelijk heb je er een goede oogst van. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  4. Ik heb jaren geleden bakken gemaakt om mijn moestuin in te maken. Eerst ging het goed, daarna kwamen er pissebedden die alles opvraten. Nu wil ik het weer een beetje proberen. Gelukkig heb ik niet alle bakken meer nodig, want er zijn een paar bakken aan het verrotten zag ik, ik had namelijk oude schuttingplanken gebruikt en het gewicht van de aarde wordt het oude hout nu teveel.
    Je zit vol plannen, veel plezier met de uitwerking.
    Ik herken wel wat je zegt over vroeger geen interesse in de tuin te hebben gehad, zonde van de gemiste kansen hè.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, ik weet nog dat je blogde over je moestuin. Ik vond het toen al erg leuk om te volgen...

      Delete
  5. Leuk, die kratten! Ik volg met belangstelling wat je gaat doen.

    ReplyDelete
  6. Leuk om weer plannen te maken voor de tuin. Het tuinseizoen gaat toch echt weer beginnen.
    Wat het voor plantje is dat daar groeit... Ik heb geen idee.
    ,

    ReplyDelete
  7. Leuk om weer tuinplannen te maken. Ben benieuwd hoe het gaat met je nieuwe moestuin in kratten.

    ReplyDelete
  8. In die vroegere moestuin van je vader wordt weer druk getuinierd. Schoondochter heeft er zelfs een kasje staan en ook een heel mooi appelboompje. Sinds 2001 hou ik een tuinschrift bij, ik kijk en schrijf er vaak in. Veel over mijn border maar ook over de moestuin. Echt een aanrader.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wat vind ik dat fijn om te horen!
      Ja, zo'n tuinschriftje is niet alleen handig maar ook leuk...

      Delete
  9. Wat een leuke tuin heb je. Veel werk, maar dan kun je er tevreden naar kijken en hopelijk ook van genieten. Zo’n schrift lijkt me heel handig. En die bakken: een superidee.

    ReplyDelete
  10. Heerlijk dat alles weer gaat groeien en bloeien.
    Een tuindagboek heb ik al jaren, zo leuk om in oudere jaargangen te lezen wat voor weer het was en wat ik heb gedaan in de tuin.
    Het lampenpoetsgras en het flessenpoetsglas is dezelfde struik.
    Als je op het flessenpoetsglas klikt kan je bovenin in de beschrijving lezen dat het hetzelfde is.
    Een moestuintje is niet altijd makkelijk.
    Zelf had ik het meeste succes met Courgette ( 1 plant in zo'n kistje!) ,
    Sperzieboontjes en bietjes.
    Sla zit altijd onder de luizen en koolsoorten vol met rupsen.
    Spitskool lukte nog wel, hoewel de duiven daar gek op zijn.
    Tja, het is allemaal niet echt makkelijk, maar zo leuk om te doen.
    Mis het nog steeds.
    Succes, ik ga het volgen.

    ReplyDelete
  11. Het is echt voorjaar in jou tuin en in jou hoofd. Geweldig hoor tuinieren en weten wat je moet doen of kunt doen heeft gewoon tijd ( jaren nodig) om erachter te komen hoe het groeit en bloeit. Wij hebben er ruimte niet meer voor en onze lichaam werkt ook niet zo meer mee maar echt als je geduld hebt zul je zien dat het echt leuk is om groente uit eigen tuin te eten. Verse peultjes of capucijners die zijn echt uit eigen tuin heerlijk zo koop je ze in de winkel niet meer. Ik weet niet of je het lekker vind maar een struik rabarber doet het met een beetje koemest ook altijd goed. En wat dacht je van een bessen struik. Wel een net erover voor de vogels. Ik wens je in elk geval heel veel plezier ook al zal alles de eerste keer niet lukken het heeft tijd nodig.
    De bloeiende planten in de tuin gaat ook wel goed zo te zien wij zijn nu heel blij met bodem bedekkers daar hoef je niet zoveel meer aan te doen.
    Succes.
    Groeten
    Marga

    ReplyDelete
  12. Ik hou van dit soort berichtjes, zo leuk om een kijkje in de tuin van een blog vriendin te hebben.
    Ik vind het idee van de moestuin in de kratjes héél erg leuk.
    Inderdaad jammer dat je vroeger niet beter hebt opgelet, aan de andere kant, toen was je met hele andere dingen bezig, ook wel weer logisch.
    Het zit vast en beetje in je genen, hihi, komt goed.

    ReplyDelete
  13. Wat hebben jullie toch een heerlijke tuin Elizabeth, heerlijk om
    even met je mee te lopen. Wat een prachtige Flessenborstelstruik
    hebben jullie en letterlijk volop met bloemen. En het is haast wel
    zeker familie van de lampenpoetser dezelfde bloeiwijze alleen
    wat puntiger. Jammer dat deze struik alleen in het voorjaar bloeit.
    Dat bed met witte bloemen is inderdaad een kruipende phlox soort, maar weet niet welke, er bestaan wel 70 soorten van. Goed plan om een plantenschrift bij te gaan houden, en dan vooral ook extra de
    Latijnse benamingen erbij te vermelden is erg handig. En leuk ook
    je moestuin plannetjes, ben heel benieuwd hoe dat allemaal gaat
    verlopen. Prachtige kleuren hebben de violen allemaal, een kleur
    die je niet zo vaak tegenkomt, en ze vallen vooral in de de smaak
    bij kleine schildpadden, ENIG!!!

    ReplyDelete
  14. Heel goed om een tuinschriftje aan te leggen. Ik zet bij alles wat ik zaai bordjes. Want zet 10 potjes op een rij en ik weet het al niet meer.
    In de voortuin groeit en bloeit al van alles en ik heb er overig zaad en bijenmengsel tussendoor gezaaid. En dan zie ik wel wat het word.
    De kistje is een onthoudertje want die kun je zoweer een andere plek geven. Nou succes met de sla,andijvie,komkommer,radijs,kool,kruiden.

    ReplyDelete
  15. Je heb grote plannen maar je heb ook een heerlijk plekje met een mooie tuin.
    Leuk idee met de houten kistjes voor je moestuintje.Goed dat je dat in een schriftje gaat bijhouden.
    Vaak weet je niet meer wat het ook was sommige kruiden lijken ook op elkaar.
    Veel succes met alles en met een beetje meer zon gaat het vast lukken.

    ReplyDelete
  16. Gezellig, een rondje tuin :) daar geniet ik altijd van! Leuk dat je nu gaat moestuinieren in kistjes, dat kan goed hoor. Ik heb ook een tuinschrift, dat is super handig, alles onthouden lukt niet, plus je kunt terugkijken op vorige jaren, wat heb je toen gedaan. Veel tuin- en moestuinplezier. Ik ben ook al heerlijk bezig :-) Groetjes Juffrouw Ooievaar

    ReplyDelete
  17. Dat is handig een tuinschrift, goed idee van je.
    Wat heb je toch een heerlijke tuin.
    Leuk denk ik, tuinieren in de kratten, staat nog gezellig ook.
    Succes !

    ReplyDelete
  18. Een gezellige tuin. Succes met het kweken van de groente

    ReplyDelete
  19. Leuke plannen! Als je dichterbij woonde zou ik je een paar tomatenplantjes geven, want ik heb er wel zo'n 20.

    ReplyDelete
  20. Inderdaad kruipflox ja, had ik ook vroeger, mooi, zolang je er niet vanaf wilt, dan is het net onkruid ;-) Je hebt al een mooie tuin, en ach al doende leert men. Er is altijd wel iets dat goed gaat... Veel plezier met moestuinieren. (Ik ben zelf erg fan van een kruidentuintje, veel kruiden vragen weinig werk en je kunt grote delen van het jaar vers plukken, perfekt!)

    ReplyDelete
  21. Wat heb je een heerlijke tuin. Ik droom ook vaak van een moestuin maar dat is nog nooit goed van de grond gekomen. Ik ben benieuwd naar jouw belevenissen.

    ReplyDelete