Te koop

Wednesday, February 22, 2023

Vogels kijken

De laatste jaren vind ik het steeds leuker om naar vogels te kijken en DH ook, al heeft hij eigenlijk er al veel langer interesse voor.
Als we het dan over de vogeltjes hebben die zitten te bekvechten om een stukje brood of rond het voederbakje, moeten onze jongens een beetje lachen. Ze denken vast 'pa en ma worden een dagje ouder... ze zitten achter de geraniums vogeltjes te spotten...'



Vroeger had ik er niet echt interesse voor, dat zeg ik eerlijk. En ik weet er ook niet eens zoveel van af, maar dat kan veranderen natuurlijk. 
Een paar tijdschriften en wat boekjes kunnen daar bij helpen.

Maar na het Daphne boekje, vond ik het leuk om ook een vogelboekje te maken.
Je ziet de voorkant van dit boekje links op de foto hierboven.
Ik heb het omslag van een vogeltijdschrift gebruikt voor de buitenzijde.


In dit boekje houd ik het formaat van de pagina's gelijk en het is mijn insteek om ze rustig te houden.
Dat lukt me niet altijd, zoals je hieronder kunt zien...



De foto van de bruine kiekendief was rond en ik wilde er iets leuks mee doen. De vogel is er dus uit gescheurd, maar nu vragen de vormen meer aandacht en komt de vogel niet meer zo tot zijn recht...
Leerpuntje dus!



Ik probeer zoveel mogelijk restanten/scraps te gebruiken. Ze hebben vaak al een bepaalde vorm en dat geeft sturing aan de lay-out van de pagina.

De papiertjes komen werkelijk overal vandaan.
Uit oude boeken, folders, gelli prints, schriften, inpakpapiertjes, verfresten papier, enveloppen.

Het plaatje van deze spreeuw komt overigens uit een agenda van Marjolein Bastin.

Er liggen nog meer vogels te wachten... van tijd tot tijd werk ik in dit vogelboekje.
Het is heel rustgevend om te doen.

18 comments:

  1. En zo heb je er weer een hobby bij🤭.
    Wel leuk om samen met je man te kijken en het erover hebben, zo wordt het iets van jullie samen.
    Hihi, ook hier hooe ik het de kinderen steeds vaker zeggen "jullie worden oud".

    ReplyDelete
  2. Net als echte vogelsvan elkaar verschillen, zo verschillen de bladzijden in je nieuwe boekje ook.
    Leuk dat je wéér een boekje hebt gemaakt (het klinkt bekend 😊).
    Het middelste boekje en de rechtse op de bovenste foto hebben wij ook. Vroeger keken we anders naar vogels, nu pakken we het boekje er vaker. Misschien tóch een seniorentrekje? 🤣🤣

    ReplyDelete
  3. Je eigen vogelboek, leuk! Ja, onmiskenbaar een echte Marjolein Bastin, die spreeuw :-)

    ReplyDelete
  4. Wat een gaaf idee en het wordt zo mooi! Daar zal je nog vaak met plezier aan werken en later doorheen bladeren.

    ReplyDelete
  5. Een leuk idee, je eigen vogelboekje! Mijn Amsterdamse leerlingen weten er vaak echt niks van, ze maken nog net onderscheid tussen "sijsjes" en "drijfsijsjes". Daarmee vergeleken voel ik me echt een plattelander, maar wel in de goede zin van het woord.

    ReplyDelete
  6. Wij hebben ook een vogelbekdier staan en zoeken tegenwoordig op wat er zoal voorbij komt. Intussen weet ik de meeste uit mijn hoofd. Maar nu en dan zijn er bijzondere vogels zoals staartmensen of kramsvogels!
    Je boekje is echt een juweeltje, heerlijk rustgevend om er mee bezig te zijn!

    ReplyDelete
  7. Het is altijd leuk om te kijken welke vogels een bezoek komen brengen als je voer buiten zet.
    Ik word altijd stil als de groene specht op bezoek komt en gaat zoeken in ons gazon naar beestjes. Leuk om boekjes te maken van al die vogels uit jou boekwerken en tijdschriften.
    Groeten
    Marga

    ReplyDelete
  8. Leuk, vogels kijken! Ik kijk wat er op mijn balkon komt, vooral meesjes. Maar jij maakt er meteen een creatief project van!

    ReplyDelete
  9. Na al die leuke vogelboekjes die er al zijn, heb jij weer een nieuwe gemaakt.
    Erg leuk geworden.
    Wil altijd zo graag een vogel zien als ik hem of haar hoor fluiten.
    Maar hoe goed ik ook kijk, ik hoor ze wel maar zie ze niet.
    Ook onthoud ik niet welke vogel welk geluid maakt.
    Nou ja, de merel herken ik wel :-)

    ReplyDelete
  10. Wat mooi gedaan, echt weer wat voor jou. Ja, wij kijken ook steeds meer naar vogels. Bij het Franse huis zien we soms hele grote, zo mooi.

    ReplyDelete
  11. Wat een leuk idee Elizabeth om een vogelboek te gaan maken,
    de kaft op de manier gemaakt zijn mooi en sterk genoeg om flink
    te vullen. Ga je er ook nog tekst aan toevoegen, wetenswaardigheden over de vogels? Vogels bekijken en bestuderen is heerlijk om mee
    bezig te zijn. Ook heel leuk dat je na verloop van tijd bij ieder
    geluid weet welke vogel dat is. Dit heeft echt niks met ouder worden
    te maken hoor, hi hi, zelf doe ik dat al vanaf mijn 6e jaar tot op
    de dag van vandaag, en het blijft een heerlijke bezigheid.

    ReplyDelete
  12. Wat ontzettend leuk. Je bent zo creatief, dit wordt vast weer een heel leuk boekje. En er zijn natuurlijk heel veel onderwerpen om een boekje over te maken.

    ReplyDelete
  13. Heel leuk dat je zo'n fotoboekje maakt.

    ReplyDelete
  14. Een eigen Elizabeth vogelgids, hoe leuk is dat. De bladzijde met de kiekendief is mooi, maar zoals je al schrijft de vogel komt niet tot zijn recht. Maar het is natuurlijk wel leuk spelen met de dingen die je hebt. Toevallig vanmorgen nog staan zoeken naar de specht met zijn geklop. Helaas de goede boom niet gevonden. Fijne dag. Dientje

    ReplyDelete
  15. Ik heb het altijd fascinerend gevonden . Maar tijd ontbrak druk gezin ouders die zorg nodig hadden. En nu pas meer tijd om vogels te gaan bekijken. Als je erop let zie je steeds meer verschillende. En ja dat hou ik netjes bij hoeveel soorten in 1 jaar. En elk jaar een vogelfotoboek met de mooiste foto s inspiratie genoeg voor jouw vogelboekje.
    Gister nog een koppeltje nijlganzen gezien :))))

    ReplyDelete
  16. Fijn toch, weer een nieuwe hobby en het blijft bij jou niet alleen bij kijken.
    Schitterend Elizabeth !

    ReplyDelete
  17. Leuk om zo je nieuwe vogelhobby te combineren met scrappen!

    ReplyDelete
  18. Wat een leuke verzameling heb je zo gemaakt, in zo'n mooi boekje.
    Groetjes Sandra

    ReplyDelete