Te koop

Monday, October 24, 2022

Guus praat ... en Moos niet (veel)

Onze kleinzoon Guus is inmiddels 4,5 en met regelmaat haal ik hem uit school op en blijft hij bij ons tot het einde van de middag of nèt na het avondeten.

Dat zijn gouden uurtjes als je hem zo alleen hebt en ik probeer hem dan niet teveel te 'sturen', maar te kijken hoe het loopt.
Vorige week haalde ik hem op uit school en zag hij een grijze auto wegrijden.
- 'Dat is Vigo, daar in die auto...'
- 'Ooo, en zit Vigo in jouw groep?'
- 'Ja, Vigo is mijn maatje en ook mijn vriendje. En hij woont vlak bij mijn huis. Ik zal het wel aanwijzen, oma. Eerst moet je naar mijn huis rijden en als je dan bij mijn huis bent zeg ik wel waar je heen moet'.
Dus deden we dat maar. Ik stopte voor zijn huis en kreeg opdracht om iets verder te rijden en toen linksaf te slaan. We kwamen in een heel smal straatje, tussen twee rijen huizen in. Op het eind moest ik stoppen en jawel hoor ... daar stond de grijze auto geparkeerd achter het huis.

Daarna reden we naar ons huis en Guus had nog wel een goede tip.
- 'Als je het vergeet waar Vigo woont, kijk je gewoon op de navigatie oma..., dat doet mijn papa ook!'
- 'Maar dan kan ik het toch ook aan jou vragen, Guus?'
- 'Ja, dat kan wel... maar dat is wel een beetje lastig vertellen. Dan moeten we er weer langsrijden...'
- 'Ik onthoud het wel Guus, oma is een slim meisje'.
- 'Maar soms kun je iets tòch vergeten...; ik vergeet ook wel eens iets en ik ben een slimme jongen...'



De keer erop dat ik Guus van school haalde, had ik een smal paadje gevonden tussen de huizen door om bij de auto te komen. 
- 'Ik weet iets leuks, Guus... We gaan hier tussen de huizen door!'
Guus keek alsof hij het maar niks vond, maar liep wel achter mij aan.
Toen we aan het eind waren en hij de auto op de parkeerplaats zag staan, riep hij:
- 'Dat noem je een sluiproute!'



De laatste keer moest hij, voordat hij in stapte, eerst serieus stenen zoeken die onder een schutting lagen bij de parkeerplaats. Hij had een heel rijtje uitgezocht en ik mocht er twee voor opa en twee voor mij uitzoeken. De rest nam hij ook mee; die waren voor papa en mama en Moos.
Later kwam hij erachter dat hij er eentje te weinig had! Daar baalde hij flink van, zo te zien.
Ik zei dat hij er wel eentje van mij mocht.
- 'Nee, dat hoeft niet hoor oma...' zei hij.
Gelukkig kon hij bij ons in het grind nog een vierde grote mooie steen vinden en die werd zorgvuldig bij de anderen gelegd.
De stenen voor opa in z'n crocs en die voor oma ook...


Moos (1,5 jaar) zegt nog niet veel woordjes, maar weet toch precies duidelijk te maken wat hij wil en wat hij niet wil. Het is een heel ander kind dan Guus. Blauwe ogen, lekker mollig, bijna altijd vrolijk.
Hij is een echt buitenkind, terwijl Guus het liefst binnen bezig is met lego of auto's, een spelletje of winkeltje speelt.  Maar ze zijn beiden vasthoudend en weten wat ze willen hoor...



Deze foto kregen we van onze schoondochter via Whatsapp, met als bijschrift 'de jongens moeten in bad...'



En Moos kan altijd eten en lust bijna alles, i.t.t. Guus ... 

De laatste tijd gaat Guus ook 'moeilijke woorden' gebruiken, die hij ergens heeft opgevangen.
Ik moet ze echt op gaan schrijven, anders vergeet ik ze.
Zo zei hij vorige week dat hij 'in principe nog wel meer druiven lustte..'
Heerlijk toch!


17 comments:

  1. Oh heerlijk die kinderpraatjes dat is echt genieten . Deze week is het hier herfstvakantie dus ik verwacht nog wel logeer kinderen

    ReplyDelete
  2. Wat een leuk bericht!!
    Onze oudste, nu 23, was als kind heel slim en praatte ook veel.
    Het was voor iedereen de eerste, voor ons, voor de opa's en oma's en voor de tantes. Het kind werd soms overspoelt met informatie en vragen....... en zijn kleine koppie liep soms over van alles.
    Leuk om te lezen dat jij een paar uurtjes met Guus "gewoon laat gebeuren".
    En om de foto onder het bed, met die ondeugende gezichtje, moet ik heel hard lachen🤣

    ReplyDelete
  3. Wat een heerlijk blogbericht! Echt genieten van die mannetjes hè? Het is een prachtig stel.
    Ik was het weekend bij bonuskleindochter Ellemijn, die kan ook wat van verhalen vertellen en is ook zo bijdehand. Ze zag ergens een "e" staan, die is van Ejjemijn! (Ja de uitspraak is nog niet perfect, maar dat komt denk ik omdat ze tweetalig wordt opgevoed), ze wordt deze week 3. Vrijdag was ik bij Nevv, die is heel snel met zijn lichamelijke ontwikkeling.

    ReplyDelete
  4. Ik lees een verhaaltje geschreven door een hele lieve Oma die heel erg geniet van haar kleinkinderen. Zo leuk.
    Groeten Marga.

    ReplyDelete
  5. Echte prietpraat die ervoor zorgt dat wij grote mensen met een grote glimlach rondlopen. Onbetaalbaar dus!
    Wat gezellig om Guusuurtjes te hebben en te genieten van wat er op jullie pad komt. Die stenen in de Crocs bijvoorbeeld, zó leuk. Heb je enig idee waarom de stenen juist daar mochten liggen?
    De foto's zijn heerlijk, vooral de piano spreekt mij aan. Ik vind het altijd weer fijn om te zien dat een kind opgroeit met een muziekinstrument in de buurt. Soms wanneer ik buiten trekharmonica speel, gebeurt het wel eens dat een kindje daar bang van is. Voor mij is het dan de sport (als er tijd en ruimte voor is) om het kindje zover te krijgen dat het op een knopje van de trekharmonica duwt, vaak komt er daarna nog een vingertje bij en nog een en nog....☺️. Het is zó fijn als zo'n kindje daarna met een blij gezichtje weg huppelt!
    Jullie jongens groeien gelukkig op met muziek, ze boffen!

    ReplyDelete
  6. Heerlijk die kindertaal en wijze woorden. Wat zijn het leuke jongens, zo te lezen. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  7. Heel leuk om te lezen en te bekijken! Veel plezier nog met elkaar!

    ReplyDelete
  8. Heerlijk, wat een bijdehandje is Guus.
    Het verbaasd me altijd weer hoe het toch kan dat twee kinderen van hetzelfde geslacht, van dezelfde ouders, zo verschillend kunnen zijn.
    Niet alleen het uiterlijk, maar ook het karakter.
    Je denkt al snel (deed ik tenminste) dat als je het eerste kind enige jaren hebt opgevoed, dat je precies weet hoe het met de tweede moet... maar nee, een nieuwe gebruiksaanwijzing :-)

    ReplyDelete
  9. Twee schatten, die jongens. De taalontwikkeling vind ik altijd zo leuk. Hier begint het vijfde kleinkind te praten en het blijft genieten. En af en toe met één kind samen zijn, is ook heel fijn.

    ReplyDelete
  10. Wat een heerlijk blog zeg! Wat een lekker koppies hebben ze,

    ReplyDelete
  11. Ohhh wat een heerlijke conversaties heb je met Guus, zit
    echt te genieten tijdens het lezen en zie het zo voor me gebeuren.
    Ze zijn toch om op te vreten die kleine eigenwijsjes, ze hebben ook
    van die leuke spontane koppies. Jou verrassing paadje dat Guus een sluiproute noemt, dan kom je toch niet meer bij van het lachen,
    heerlijk gewoon.

    ReplyDelete
  12. Wat een rijkdom! Heerlijk om zo onderdeel te mogen uitmaken van het dagelijkse leven van je kleinzoons, om ze van dichtbij te zien ontwikkelen. Hoe wijs is zo'n mannetje van nog geen 5 dan al he! Geniet er maar lekker van, en fijn dat wij zo af en toe mogen meegenieten!

    ReplyDelete
  13. Dat is zeker gezellig kleinkind uit school halen en lekker er op uit.
    Hij weet het goed uit te leggen.
    knap hoor.

    ReplyDelete
  14. Ik kan me heel goed voorstellen dat je hiervan geniet. Leuk om die uitspraken te lezen.

    ReplyDelete
  15. Hier schrijft een oma die duidelijk geniet van de kleinkinderen. Heerlijk zulke momenten. En zo leuk dat die twee boefjes zo wel verschillend zijn.

    ReplyDelete
  16. Wat een schatten van kleinkinderen !

    ReplyDelete