Te koop

Friday, October 28, 2022

Boekvouwen

Toen ik een week of wat geleden met mijn schoonzusje afsprak, zei ze 'neem een oud boek mee, dan gaan we nog wat knutselen'...
Daar ben ik natuurlijk altijd wel voor te porren!

Toen we een beetje bij gekletst waren, gingen we aan de slag. 
Ze had zelf al een aantal leuke vouwsels gemaakt en liet me zien hoe je zoiets doet.
Ik ging voor het 'lantaarntje' en pakte mijn dikke boek. 


Afwisselend werd de ene bladzijde in de lengte dubbel gevouwen, en daarna nog een keertje.



De volgende bladzijde ging in een punt naar het midden, zowel vanaf de onderkant als de bovenkant.



Hoe meer pagina's er gevouwen zijn, hoe beter de vorm natuurlijk uitkomt. Maar het wordt ook steeds lastiger om netjes te vouwen vanuit de rug.


Het boek stond op een gegeven moment rechtop in de vensterbank en als ik zin had, vouwde ik weer wat bladzijden. Uiteindelijk heb ik de harde kaft eraf gesneden (en natuurlijk bewaard...), en werden alle pagina's gevouwen. 
Toen het lantaarntje af was, heb ik nog wat gevarieerd met kantjes en bandjes, maar ik weet niet of ik het daarmee leuker vind...
Ik houd me aanbevolen voor tips!



Intussen had ik de smaak goed te pakken en vond ik op internet nog een leuk modelletje.
Ideaal om mee te beginnen, mocht je er ook zin in krijgen!
Dit keer gebruikte ik een klein pocketboekje.


Je begint met de bladzijde schuin naar het midden te vouwen.
Dan vouw je het overgebleven stuk recht naar het midden.
En tenslotte vouw je het linkerhoekje om naar het midden.


En dan krijg je dit.. Het is toch net een egeltje, of niet?


Hij is wel een beetje verkouden, zei mijn schoonzusje...


En dit is voorlopig de laatste... Een boek met een slappe kaft, waarbij alle pagina's in een punt naar het midden werden gevouwen, zowel aan de onderkant als de bovenkant van de bladzijde. 
Het kaft is er af gehaald en de eerste pagina zit tegen de laatste aan. 
Ik heb een stukje touw door de rug gehaald en onderaan m.b.v. een houten kraal een stopper gemaakt aan de kegel. Nu hangt hij aan de schemerlamp

14 comments:

  1. Wat leuk om zo samen bezig te zijn! En ik snap helemaal dat je na de eerste creatie verder wilde en er nog een paar wilde maken. Je lantaarn vind ik extra mooi door de zwarte accenten uit het boek. Zowel het kantje als het bandje vind ik er leuk op staan, zonder is misschien wat kaal.
    Het egeltje herken ik uit het verleden; die werden toen gebruikt om (kerst)kaarten in te zetten.
    Heb je ook de boeken gezien met gevouwen letters en zo? Die zien er zo mooi en lekker ingewikkeld uit..
    In 2014 (oei, wat een tijd terug...) heb ik zelf op deze manier een kerstboom en een kerstengel gemaakt. Ieder jaar komen ze weer tevoorschijn en geniet ik er nog van.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dat wist ik toch echt niet meer Marjan, dat jij 8 jaar geleden ook met boekvouwen bezig bent geweest! Ik heb het natuurlijk meteen opgezocht en ik zag dat ik nog een reactie had gegeven ook. Oh, ik word echt oud...
      Ja, de vouwsels met letters heb ik ook gezien;; er gaat een wereld open. Maar het valt nog niet mee om heel precies te werken met een dik boek.

      Delete
    2. We kunnen niet álles onthouden hé 😂

      Delete
  2. Wat een leuk idee! Vooral die eerste vind ik prachtig!
    Daar hoeft eigenlijk geen kantje of strikje om, gewoon zo laten.
    Zou leuk zijn als het ook licht kon geven, maar dat zou gevaarlijk zijn met al dat papier.
    Grappig om zo samen bezig te zijn geweest.

    ReplyDelete
  3. Erg mooi zo worden oude boeken ook weer gebruik ik vind de kegel erg leuk je zou er een led waxsine lichtje in kunnen doen.

    ReplyDelete
  4. Wat een mooie werken. Ik vind de laatste heel erg mooi. Leuk dat je ons laat zien hoe het moet. Ik ga dit zeker bewaren want ik zou het graag ook eens proberen.
    Fijn weekend.

    ReplyDelete
  5. Toevallig heb ik deze week met een kennis gekeken naar deze techniek. Zij was bezig met engeltjes vouwen en had daar een vraag over. Leuk om dit bij jou terug te zien. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  6. Heel gezellig om samen zo creatief bezig te zijn, en wat leuk
    dat jullie gingen boekvouwen. Alle drie vind ik ze geslaagd,
    vooral de onderste is heel mooi geworden. Eigenlijk vind ik
    ze naturel het mooiste, maar dat is natuurlijk persoonlijk,
    Het kantje om het lantaarntje staat wel heel leuk. Die onderste
    heb ik zelf ook eens gemaakt en heb aan een kant een knoop bevestigd. Weet niet meer onder welk label ik dat geplaatst heb,
    dat is bij mij ietwat chaotisch samengesteld.-) Inderdaad
    het egeltje heeft een snotneusje. Het smaakt vast naar meer,
    krijg er zelf ook weer zin in nu ik het hier bekijk.

    ReplyDelete
  7. Ik val natuurlijk op de egel dit hebben wij vroeger ook gedaan maar.... . Toen was er nog geen kringloop en mijn boeken eraan wagen....zoveel had ik er niet en was er aardig zuinig op. Dus dat boek heb ik gescoord tussen oud papier wat een jeer aan de weg stond. Weet nog goed hoe ik ermee weg sloop.
    Oud papier werd toen nietapart opgehaald. Alles door elkaar wat je maar kwijt wilde stond toen aan de weg. Tja.... zo had ik mijn boek en later mn egel maar waar ie gebleven is .....geen idee.

    ReplyDelete
  8. Ze zijn echt leuk. Vooral die eerste maar dat komt ook door die mooie bladzijden. Het geeft een mooi effect. Ik vind het zonder lint zeker zo mooi.

    ReplyDelete
  9. Ik vind ze allemaal schitteren, goed idee van je schoonzus om hier samen mee bezig te zijn.

    ReplyDelete
  10. Wat leuk is dit nou weer.
    Ineens herinner ik mij dat ik ooit ook eens zoiets gemaakt heb, het was toen een Kerstboom. Ik heb het destijds ook nog met goud glitter spray bewerkt.
    Maar, ik heb het weg gedaan, want je kan niet alles bewaren.
    Leuk om te doen en volgens mij heel rustgevend.

    ReplyDelete