Te koop

Saturday, October 22, 2022

Peren

De fruitbomen gaan het met het jaar beter doen bij ons. Van de zomer hadden we veel pruimen, en de afgelopen weken hebben we opeens grote peren!


Misschien denk je nu wel dat je appels op de foto ziet, maar niets is minder waar. We keken er zelf ook raar van op dat ze zo rond waren. 
Ik heb een beetje zitten googelen, en kwam uit op een oud perenras. Kan het misschien de Saint Remy zijn? Heeft iemand er verstand van?
We hadden in elk geval wel het idee dat het stoofperen waren!


De beste manier om daar achter te komen is uitproberen. Dus ik heb ze in ons kleine slow cookertje gedaan, met wat suiker, een kaneelstokje, een paar kruidnagels en een laurierblaadje. 
Ze waren heerlijk!

Nou ja, wat heet heerlijk... Ik bedoel eigenlijk dat ze smaakten zoals stoofperen horen te smaken. 
Want wij zijn helemaal geen fan van stoofperen!
In de omgeving waar wij nu wonen, geldt stoofperen als een lekkernij die vaak op zondag wordt gegeten met kruimige aardappels en draadjesvlees.
Ik was dat van huis uit helemaal niet gewend. Wij hadden stoofperen als bijgerecht, zoals je ook appelmoes of rabarber kunt kiezen. Maar stoofperen als groente, nou... dan vond ik maar heel gek!
Ik heb vroeger zoveel stoofperen en zelfgemaakte appelmoes op, dat ik er nu niets meer aan vind.


We hebben de peren voor aan de weg gezet, nog net op het randje van de brug. 
Een bordje erbij met 'Stoofperen ~ gratis' en ze gingen als een tierelier. We konden steeds bijvullen en waren blij dat de peren een goede bestemming kregen.


21 comments:

  1. Als toetje: heerlijk. Maar niet als groente!
    Een goed idee om ze zo aan de weg te zetten, daar zou ik zéker wat van meenemen als ik voorbij kwamen. Wij kregen last een flinke tas appels van zoon en schoondochter. Appeltaart, appel rumble en heerlijke appelmoes, wat een heerlijkheid.

    ReplyDelete
  2. Als bijgerecht inderdaad. Ben geen grote fan, maar af en toe is prima. Fijn dat ze een goede bestemming hebben gekregen.

    ReplyDelete
  3. Leuk dat je het fruit zo een goede bestemming geeft!

    ReplyDelete
  4. Haha, dus jullie zijn druk met de bomen en daarna ga je alkes weergeven omdat je er zelf niet dol op bent😊.
    Zal je net zien dat juist die boom het goed doet en veel vruchten geeft.
    Als ik bij jullie in de buurt zou wonen wist ik het wel, mmmmmm, ik ben dol op stoofperen

    ReplyDelete
  5. Wij aten vroeger ook altijd stoofperen als groente bij de aardappelen en ondertussen luisterde mijn vader dan met één oor naar G.B.J. Hilterman op zijn transistorradio. Stoofperen zijn voor mij een dierbare jeugdherinnering die vaak naar boven komt borrelen als ik ze ruik. Jammer dat je zelf niet gek bent op de stoofperen, maar gelukkig wonen er genoeg mensen om jullie heen die ze graag meenemen.
    Oh ja, jullie peren lijken inderdaad op appeltjes, helaas heb ik geen idee welk ras het is. ..

    ReplyDelete
  6. Waarom verkoop je ze niet (voor een klein bedrag) en geeft dat aan een goed doel (zoals met die verkoping met Corrie uit je vorige blogbericht)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dat had ook gekund, maar soms moet je ook aan de naaste dichtbij denken. Sommige mensen kwamen nog speciaal aanbellen en vragen of het echt wel mocht of kwamen bedanken!

      Delete
  7. Heerlijk stoofperen met aardappelen en draadjesvlees.
    De fruit bomen doen het goed.
    Och zo maak je er nog mensen blij mee.

    ReplyDelete
  8. Heerlijk, stoofperen en dan zulke grote. Ik ben er gek op, jammer dat ik niet in de buurt woon.

    ReplyDelete
  9. Wat fijn dat ze zo'n goede bestemming kregen.
    Iedereen morgen smullen van de stoofpeertjes. (zelf lust ik ze niet hahaha)

    ReplyDelete
  10. Stoofperen ook niet zo mojn ding maar wat een leuk ideeom ze aan de weg te zetten dat geeft toch ook een goed gevoel.

    ReplyDelete
  11. Heerlijk stoofperen, als toetje dan !
    Ik heb ze ook al een paar keer gegeten.
    Heb het uitgeprobeerd, even aan de kook brengen en daarna inpakken in een dekbed, dit omdat ik misschien wel een hooimadam wil maken.
    Ging voortreffelijk. Als ik bij je in de buurt woonde, zou ik vast even langs komen !

    ReplyDelete
  12. Wat een geweldige oogst hebben jullie zeg, de peren zien er ook
    heel gezond uit. De vorm doet me trouwend enken aan "Doyenné du Comice peren, die zien er ook zo bonkig uit. Maar dat zijn wel handperen. Mooi dat er zoveel animo voor is/was, die mensen zitten allemaal heerlijk te genieten van jullie peertjes en dat is ook een heel fijn gevoel.

    ReplyDelete
  13. Nou ik was ook geen fan van stoofperen. Maar nu hebben we een volkstuin en daarin een perenboom die heel veel stoofpeertjes blijkt te leveren. Mijn man maakte ze deze week en kookte ze met een flinke scheut port. Was zomaar in zijn hoofd opgekomen. Ik vond het heerlijk!!!!

    ReplyDelete
  14. Ik dacht inderdaad bij het zien van de foto dat dat appels moesten zijn. Af en toe stoofpeertjes vind ik als bijgerecht wel lekker. Wat lief dat jullie ze gratis weggeven, fijn dat het gewaardeerd wordt door de passanten.

    ReplyDelete
  15. Heerlijk stoofpeertjes, wij eten ze ook als bijgerecht. Fijn dat de mensen ze meenemen. Hier zie je soms ook bordjes gratis meenemen. Dat vind ik leuker, dan een boomgaard waar al het fruit ligt te rotten op de grond.
    Groetjes Anita

    ReplyDelete
  16. Lekker! Maar ik eet ze ook niet meer :-) Ze zijn vast ook geschikt om jam mee te maken. Perenjam, dat eet ik nog wel, soms.

    ReplyDelete
  17. Heerlijk, stoofperen. Voor ons altijd een lekker bijgerecht. Ik snap wel dat er veel mensen op die gratis peren afkomen.heerlijk!

    ReplyDelete
  18. Wat een joekels van peren. Ik denk ook dat het één goed jaar is geweest voor ze. Welk ras zou ik niet weten.
    Wij eten ze hier als groente. Tenminste iets wat iedereen lust.

    ReplyDelete
  19. Zo af en toe een stoofpeertje is lekker. Wij aten ze ook als bijgerecht of over de pudding. Ik las op een andere blog dat er appels langs de kant van de weg stonden en dat iemand behoorlijk wat meenam voor een afdeling met dementerende mensen om appelmoes te maken. Misschien ook een idee voor de peertjes? Groet, Dientje

    ReplyDelete
  20. Heerlijk stoofpeertjes! Mooie peren trouwens, maar ik kan het niet goed genoeg om van een foto te zien wat het voor een peer is. We hadden verschillende soorten vroeger, en idd stoofpeertjes als bijgerecht, en heel af en toe als perenrats, als soort van stamppot... hier in Zweden zie je ze niet, soms neemt familie een kistje mee als ze in de goede tijd van het jaar komen en ruimte in de auto over hebben... delicatesse dus voor ons!

    ReplyDelete