Te koop

Monday, September 16, 2024

Je huis op orde ...

Kijken jullie weleens naar het programma Je Huis op Orde?
Ik heb nu bijna alle afleveringen van seizoen 3 gezien en moet eerlijk bekennen dat sommige dingen mij wel bekend voor komen. 
Nee, het is gelukkig niet zo'n vreselijke bende als in de huizen in het programma. 
Maar er is wel eens een kast die er op die manier uit begint te zien. Ik heb daar zelfs weleens over geblogd, zie HIER.
En ook in het altijd maar bewaren van dingen, herken ik me...


Ik heb geen 30 flessen zonnebrandcrème of schoonmaakmiddelen.
Maar ik bewaar wel brievenbusdoosjes om iets op te sturen, en ook die stevige enveloppen.
En mensen weten dat ze restanten rollen behang bij mij kwijt kunnen, om over garen maar niet te spreken.

En ja..., die kringloopwinkel hè...; daar kom je toch altijd wel een leuke beker tegen of tijdschriften!
Wat een mooie plaatjes vind je in al die magazines en ik eerlijk is eerlijk; ik heb STAPELS 'Landleven'. 'Sestra', 'Eva', 'Kampioen', 'Libelle', 'Seasons', 'Groei en bloei', 'Flow', 'Daphne's Diary', ... en dan heb ik nog niet alle verschillende tijdschriften genoemd.


De meeste mensen denken dat ik behoorlijk georganiseerd ben, en dat klopt ook wel deels.
Ik pak ook met regelmaat dingen aan en vind het heerlijk om te reorganiseren. Maar wegdoen kan ik heel moeilijk! En als je op die manier heel lang doorgaat, groeit je huis toch een beetje dicht.
Bij ons is dat vooral op zolder het geval.
Het past gewoon niet meer in de kasten en daarom staat het er maar bovenop of in stapeltjes op de grond...



Dus... ik nam een besluit zo aan het einde van de zomer. Toen het mooie weer voorbij was, iedereen weer naar school en het werk was, de tuin wat minder aandacht vroeg, ik vaker binnen zat en geen zin had om te handwerken (ook dat nog...)

ONTSPULLEN

Eigenlijk heb ik een hekel aan dit woord, omdat het tegenwoordig een modewoord is. 
Maar het dekt wel de lading. 
Ik ben begonnen met een paar kleine lades van het bureau beneden en in de keuken heb ik een deel van de bekers en glazen uit de kast gehaald en klaar gezet voor de kringloop.



Het 'plastic' kastje (keukenkastje met alle plastic bakjes) wordt iedere keer een rommel en het is lastig om iets achterin eruit te vissen.
Ik had in het programma gezien dat ze al die doosjes in een lade hadden gerangschikt en dat heb ik meteen toegepast!

In deze lade had ik de ovenschalen staan, de handmixer en de staafmixer, de deegrol lag er en de pureestamper en nog wat van die dingetjes.
Die heb ik nu dus in het kastje gelegd, want die gebruik ik niet elke dag.

En wat een plezier hebben we meteen van deze aanpassing, het smaakt gewoon naar meer...

27 comments:

  1. Of ik dat herken? Nou reken maar, hahaha. De (knutsel)zolderkamer is tot rampgebied verklaard. Maar daar ben ik intussen begonnen. Eerst alles een beetje op de goede plek leggen en dan volgt het weggooien nog. En dan hoop ik dat ik zó in de 'flow' zit dat de rest van het huis vanzelf (...) volgt.

    ReplyDelete
  2. Goed dat je iets hebt opgeruimd! En natuurlijk is het niet de bedoeling dat je huis dicht groeit. Maar bewaren is echt niet altijd verkeerd, zeker als je niet al te veel nieuw koopt.

    ReplyDelete
  3. Natuurlijk herken ik dat ook!
    Vooral om die gebruikte doosjes en enveloppen... daar puilt mijn zolder van uit.
    Zo makkelijk als je iets moet versturen. Heb eens alles weggegooid, maar het vult zich weer vanzelf. :-)
    Zo heb ik ook een hele grote stapel met bubbel plastic, dat neemt veel ruimte in.
    Dat programma heb ik een paar keer gezien. Die mensen zijn wel heel erg met hun troep. Ik sta ook soms in de opruimmodus.
    Zo heb ik verleden week mijn gangkast opgeruimd. Twee vuilniszakken vol weg.
    Echt genieten nu als hij open gaat.
    Maar goed dat ik niet naast je woon, anders had ik komen kijken of er iets voor mij bij was hahaha!

    ReplyDelete
  4. Heel herkenbaar! Ik 'ontspul' al een tijdje, iedere keer een beetje. Maar ik bewaar ook doosjes en enveloppen, voor als ik iets moet versturen. Vooral die hobbyspullen opruimen is moeilijk, vind ik. Want alles is bruikbaar. :)

    ReplyDelete
  5. Ik wil juist mijn teveel aan hobbyspullen verhuizen naar de zolder want wegdoen???? Auwwww, dat kan ik niet. Verder rommel ik het hele jaar door, in de schuur, de kelderkast, de kledingkasten, Noem maar op. Het gaat wel allemaal netjes naar een kringloop of het leger des Heils. Maar ontspullen? een onbegonnen zaak voor mij. Alle lectuur heb ik al afgegeven, Tig jaar Flows, ik koop ze ook niet meer. Ik wil nu 1 kast 4x4 ikea expedit naar zolder en daar de spullen in die ik eigenlijk niet meer gebruik. Dan kan ik er misschien langzaam ooit echt afstand van doen. Ik ben van het motto, het is betaald, het eet geen brood, je weet maar nooit, het ligt niet in de weg, maarrrrrr, het zit wel in mijn hoofd al heb ik altijd spijt als ik iets weggedaan heb. Dus voor mij is de zolder voor nu nog de beste optie.

    ReplyDelete
  6. Dat soort programma’s kijk in niet,heb geen inspiratie nodig om op te ruimen,zie zelf heel goed wanneer dat weer eens heel hard nodig is.Wat het gebruik van huishoudelijke keukenspullen betreft zoals serviesgoed,bestek,glaswerk etc.kan je mij wel duurzaam noemen,kan me niet herinneren wanneer ik iets nieuw kocht.
    Van tijd tot tijd worden de plastic bewaar bakken vervangen omdat ze er dan niet fris meer uitzien of de deksels krom trekken.Magazines over brocante,tuinen,landleven,reizen,koken heb ik ook staaaaaaaapels om van tijd tot tijd in te bladeren en soms gebruik ik ‘n mooie rozen bladzijden om enveloppen te vouwen.Schreef er wel eens over in reactie dat ik wel eens gerechtjes maak uit oude Tips van wel 30 jaar oud en veel van mijn inrichting bestaat uit oud en antiek,kreeg toen als reactie:snap niet dat jij met de oude troep kan leven…..tja ik ben er nog steeds😂
    En dan daarbij heb ik op dit moment wel andere dingen aan mijn hoofd om me druk te maken,daar is ‘n rommelige lade niks bij.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. Heel herkenbaar. Weggooien, moelijk. Ik woon ook veel te groot. Ruimte genoeg 😱En als je het dan weggegooid hebt, heb je het eigenlijk net nodig. Maar goed zo is het soms. Heb ook al wel veel plezier van het bewaren. Dingen komen weer goed van pas.

    ReplyDelete
  8. Ik vind het een heel leuk programma en verbaas me er iedere keer over dat mensen zoveel spullen hebben. Toen wij drie jaar geleden verhuisden, zijn er veel spullen naar de kringloop gegaan en veel is er weggegeven. Nu heb ik één kast, wel eentje van vier meter, en daar heb ik al mijn hobbyspullen in. Dozen met lapjes. Dozen met papier en verf. Niks los, want daar word ik kriegel van. Geen tijdschriften, een paar boeken en dat is het. Als ik achter de naaimachine zit, is het in no time een vreselijke bende op tafel, maar iedere avond ruim ik alles op. Zelfs de naaimachine gaat van tafel. Maar dat er mensen zijn zoals jij vind ik leuk, lekker veel verschillende spullen hebben en alles kunnen gebruiken, fijn toch. Anders werd het niks met de kringloop en marktplaats, moet je maar denken.

    ReplyDelete
  9. Het programma ken ik niet maar snap het meteen: mijn man en ik zijn allebei van het bewaren. Hij de boeken en ik het hobbyspul. ( ik lees uit de bieb, anders wordt dat echt te gek) op mijn hobbyzolder dreigde het ook uit de hand te lopen. Toen de kinderen de deur uit waren heb ik twee van die Ikea vakkenkasten gekocht met twee afsluitbare bakken in elk vak. Nu zijn daar mijn stoffen, frutsels, papier en verfspul keurig opgeruimd. Doorzichtige bakken, dus ik kan het gemakkelijk terugvinden en opruimen. ( moet ik dat zo nu en dan wel doen natuurlijk;) En wat er verder in de berghokken onder het schuine dak staat wil ik niet eens weten....

    ReplyDelete
  10. Het programma ken ik niet, maar het hebben van veel spullen wel. Ik kan redelijk gemakkelijk dingen wegdoen, maar mijn man niet. Toen we 2 jaar geleden last hadden van een rat op zolder, hebben we alles nagekeken en veel weggedaan. Maar er mag nog meer weg. Mijn hobbykamer is op het moment een pakhuis. Nog even moed verzamelen om alles uit te zoeken en op de goede plek te leggen. Komt goed, haha. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  11. Ik ken het programma niet, maar bedankt voor de tip, want ik ga eens opzoeken of ik het terug kan kijken. Ik houd niet van rommel, dus over het algemeen heeft alles hier in huis wel z'n vaste plek. Maar van zo'n programma kun je soms toch iets leren, kijk maar naar jouw "plastic" kastje, het blijkt praktischer te kunnen, en daar houd ik van.

    ReplyDelete
  12. Het programma ken ik niet, maar ontspullen doe ik regelmatig want anders heb je op een gegeven moment zoveel en wat doe je ermee gebruik je het wel! Efficiënter indelen, net als wat jij gedaan hebt, schilt ook veel. Ik vind het altijd wel leuk om te doen :)
    Groetjes Anita

    ReplyDelete
  13. Ik ben er zelf wel goed in om niet teveel te bewaren en dingen weg te doen die echt niet bewaard hoeven worden. Elk half jaar in ieder geval goed kleding bekijken (ik heb erg veel) als de zomer-winterwissel is. Deze keer veel stukken lappen weggedaan, begon met een dekbedhoes die na 3x repareren echt op was in vuilniszak gedaan, toen zag ik dat 2 hoeslakens ook wel erg versleten was en zo ging het verder, ook wat kleding die zijn beste tijd wel had gehad.
    Helaas is partner heel erg in bestellen en het dan ergens opbergen en dan niet meer weten wat waar ligt. Hij zoekt nu al paar dagen naar lampjes voor de schemerlamp, had hij 4 setjes van besteld in voorraad.

    ReplyDelete
  14. Ik ben er tegenwoordig goed in om heel regelmatig te ruimen, of georganiseerd bewaren. Succes met het opruimen!

    ReplyDelete
  15. Wat mij helpt met "ontrommelen" is om elke dag één ding in handen te hebben en te overwegen waar het naar toe moet. Spullen hulp,cweggeven, kliko....
    Het lijkt niets voor te stellen, maar in een maand ben je toch van heel wat dingen af!

    ReplyDelete
  16. Dat is nou precies waar wij niet aan toekomen, zeker het afgelopen anderhalf jaar. maar de voornemens zijn er altijd en als ik eens een hele dag niets heb, kan het zo gebeuren dat ik een hoekje of kastplank aanpak!

    ReplyDelete
  17. Grappig dat we op dezelfde dag hetzelfde onderwerp bloggen

    ReplyDelete
  18. Ik zeg niets 😇
    In bewaren ben ik ook ijzersterk, komt bij mij voort uit het zuinig zijn; bang om iets na het wegdoen toch weer opnieuw te moeten kopen terwijl je het al hebt gehad. Maar laatst heb ik ook heel veel plastic bakjes weggedaan en nog wat andere spullen uit de keuken, dat is alvast een begin, toch?

    ReplyDelete
  19. Ik kan goed ruimen en nu in een appartement moet je dat ook doen want je hebt geen zolders of kelders net als in Frankrijk waar je alles maar kwijt kan. En toevalling heb ik net als jij mijn 'plastic' la opgeruimd. Grote dozen die ik maar zelden gebruik zijn naar de bovenste plank in de berging verhuisd en opeens is die la veel makkelijker in gebruik.

    ReplyDelete
  20. Heel herkenbaar, doosjes, enveloppen, plastic bakjes, ze kunnen altijd van pas komen, maar ja, hoeveel heb je echt nodig? Ook hobbyspullen, mijn ervaring is dat ik net iets kan gebruiken als ik het na jaren weggedaan heb.

    ReplyDelete
  21. Je hebt er een pracht van een verhaal van gemaakt. Volgens mij krijg je er nog lol van ook om op te ruimen. Goed van je om toch spullen weg te gaan doen. Ik weet dat je er moeite mee hebt.
    Het geeft ook rust in het hoofd als het minder vol staat.

    ReplyDelete
  22. Grappig om te lezen dat het voor iedereen en ook voor mij heel herkenbaar is.
    Heb al vaak in mijn leven van alles weg gedaan waar ik later behoorlijk spijt van heb gehad, dus denk ik nu goed over de dingen na. Maar toevallig zijn wij nu ook pas begonnen met de zolder verdieping. Heel veel spullen zijn inmiddels al naar de kringloop gebracht. We brengen ook regelmatig kleding bij iemand hier in het dorp.
    Ze hebben een Pipowagen geschilderd en helemaal opgeknapt en daar kan iedereen alles gratis komen halen. Ook als je iets kwijt wil kun je het daar in die Pipo wagen brengen. Er komen veel vluchtelingen die met bijna niets hier naartoe zijn gekomen, en die vertellen het dan weer door. Mooi om te zien dat er heel veel gebruik van gemaakt wordt. En net wat je schrijft, de zomer komt ten einde en de periode die nu voor ons ligt is uitstekend om alles te gaan uitzoeken spullen weg te doen waar een ander dn weer plezier van zal hebben. Het grappige ervaar ik, als je eenmaal ermee begint dan krijg je er bijna nog plezier in, vooral omdat voor jezelf alles zo heerlijk overzichtelijk tevoorschijn komt. ;-)

    ReplyDelete
  23. Héél herkenbaar!
    Je hele bericht (ook hier altijd ruzie met die bakjes, ook veel bladen/tijdschriften, ook hier zin om op te ruimen zo na de zomervakantie.
    Ik ben begonnen in de keuken, alles schoon en veel weg gedaan.
    Daarna de kamer, klussen opschrijven waarbij ik hulp nodig heb en plannen wanneer het kan.
    Heerlijk, het geeft zoveel rust en ruimte om mij heen èn in mijn hoofd.
    We zijn nu bezig in de schuur, het schiet al lekker op.
    Succes met je klus, uiteindelijk geeft het een heel tevreden gevoel vind je niet?!

    ReplyDelete
  24. O ja die bakjes en de helft er van gebruik ik niet eens meer, dus.... "weg spullen!"

    ReplyDelete