Te koop

Friday, September 13, 2024

Koffiedik (T&T 3)

Je staat er versteld van hoeveel koffiedik je in een week kunt verzamelen. Ik drink helemaal niet overmatig koffie, maar mijn bakje is toch steeds goed vol...
Je kunt de prut met filterzakje en al meteen bij het GFT afval doen, maar wist je dat je er nog heel veel andere dingen mee kunt doen?



Het begon met Lodewijk... Ja, dat is de kater van de buurburen en de opvolger van Hein. Lodewijk kan niet behoorlijk poepen en weet ook niet hoe hij een kuiltje moet graven. Het zal wel een gevalletje 'te vroeg weggehaald bij de moederpoes' zijn, vermoed ik...
Maar hij komt dus wel bij ons op het gazon poepen, zijn we achter! Steeds ongeveer op dezelfde plek.
Toen zijn we daar koffieprut gaan neergooien (ik had ergens gelezen dat katten daar een hekel aan hebben) en het leek te werken. Maar hij koos natuurlijk een ander stukje gazon uit en wij volgden hem met strooien. Intussen hebben we hem ook een aantal keren weg gejaagd en is Spooky ook niet van hem gecharmeerd, dus het gaat beter.



Maar koffiedik is òok meteen een meststof voor je planten. Ik meng het met wat grond rond de planten. En als je je Hortensia's blauw wilt houden, dan moet je dat zeker doen. Koffiedik heeft een zure pH en is rijk aan kalium en stikstof en diverse mineralen.

Ik blijf nog even bij de tuin... De koffieprut helpt ook tegen mieren, slakken en muggen. ze hebben een hekel aan de geur en de cafeïne is giftig voor ze.



Je kunt koffiedik mengen met de aarde in je tuin, waardoor de grond wat beter vocht vasthoudt. Maar ga uit van zo'n 10%, anders wordt de aarde ondoordringbaar voor water.
Koffiedik helpt ook tegen onkruid!

Naast deze tuintips zijn er nog veel meer hergebruik tips voor koffiedik, maar die heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd...


Scrub
Koffiedik schuurt een beetje en is daarom ook geschikt bij het wassen van je handen. 
Het verwijdert ook dode huidcellen en met wat etherische olie erbij kun je je eigen huidscrubje maken. Wel goed afspoelen natuurlijk...
Je kunt het ook mixen met kokosolie of olijfolie, las ik ergens.






Geurvreter
Koffiedik is een natuurlijke geurvreter en daarom kun je het gebruiken in de schoenenkast, in het doucheputje, de koelkast, je sporttas ... 
Maar ook als je handen ruiken na het snijden van een ui of knoflook is het ideaal om ze even in te wrijven met koffiedik. De geuren hydrateren op deze manier en weg is de vieze lucht!

Vlekken en krassen verwijderen
Zelf zou ik hier voorzichtig mee zijn, vooral bij poreuze materialen. Maar je kunt bv wel een vieze pan met koffiedik schoonmaken want vet- en voedselresten kan het wel aan. Zo hoef je geen chemische middelen te gebruiken.

Bij vriezend weer
Stel dat het weer gaat vriezen deze winter, dan kun je naast zout ook koffiedik gebruiken tegen bevriezing op je oprit. Het geeft extra wrijving.



Kleurstof
Ja, dit heb ik dus wel eens gedaan... Verven met koffiedik, maar ook met sterke opgedroogde koffie.
Je kunt ook stoffen of papier weken in koffiedik met wat water om warme bruintinten te krijgen.


Er zijn vast nog meer nuttige toepassingen voor koffiedik! Schroom niet om ze te noemen ...



En dan ben ik benieuwd welke tips en tricks er te lezen zijn bij:

Dini - Els - Marjan - Anja - Marlien - Mirjam - Akkelien - Janny - Annemarie

24 comments:

  1. Leuke tips, ik kende er een paar, maar een heel stel nieuwe.

    ReplyDelete
  2. Wat een goede tips! Ik ben de enige hier die koffie drinkt, en kreeg een paar jaar geleden een Dolce Gusto cadeau, die me heel goed bevalt, maar geen koffiedik oplevert. Ik ga dat nu bijna jammer vinden 😄. Ik zie alweer op meerdere blogs tips & trucs verschijnen, heb mijn berichtje ook al weer geplaatst. Dit blijkt een heel goed initiatief van je te zijn Elizabeth!

    ReplyDelete
  3. Wat een leuk blogje. Ik heb helemaal nooit koffieprut, maar toch vind ik zulke dingen altijd erg leuk om te lezen!

    ReplyDelete
  4. Daar zitten goede tips bij, Elizabeth! Ik ben het helemaal vergeten, dus ik heb deze keer geen tips.

    ReplyDelete
  5. De tip om mieren te verwijderen moet ik hier maar eens proberen. Hoewel er dit jaar minder lijken te zijn

    ReplyDelete
  6. Ik ga het voor onkruid verspreiding inzetten, we hebben een stukje kinderkopjes voor de tuin en daar blijft heel veel zaad inzitten, ga het maar op een rijtje doen en dan kijken of het echt verschil maakt.
    en van 2 andere blogs heb ik geweldige tips waar ik meteen wat aan heb

    ReplyDelete
  7. Hoera, dit laat ik mijn man lezen.
    hij is de grote afvalscheider hier, maar de prut laat hij drogen en dan gaat het de gft kliko in, dus....

    ReplyDelete
  8. Mijn man gebruikt het ook altijd als meststof, handig dat het ook tegen katten werkt, dat wist ik niet.

    ReplyDelete
  9. Wat een handige tips met een ding, de koffiedik.

    ReplyDelete
  10. Wat kun je veel met koffie doen? Ik wist al wel dat gemalen koffie of koffiebonen vieze geuren kunnen weghalen, maar koffiedik als mieren verjagen dat wist ik nog niet. Handig. die ga ik zeker onthouden. Groet, Annemarie

    ReplyDelete
  11. Het begin, Lodewijk bedoel ik, het is een schoonheid van een kat maar bij het lezen
    begrijp ik dat het een grote viezerik is, haha. Waar koffiedik al niet goed voor is, helaas hielp het bij ons buurkat niet maar lees dat Lodewijk inmiddels zijn leven aan het beteren is. Maar lees ook veel meer handigheden die met koffiedik soelaas bieden, en waar ik nog geen weet van had, bedankt voor al deze tips Elizabeth!!!

    ReplyDelete
  12. Bedankt voor de tips! Van de poezen dat wist ik, heb ik ook vaak gestrooid, onder de heggen, dan kwamen ze inderdaad de tuin niet meer binnen....de rest is nieuw....handig!

    ReplyDelete
  13. Ik geef zo nu en dan mijn planten een scheutje koffie. Misschien dat ze het nog beter doen met koffiedik. Handig spulletjes.

    ReplyDelete
  14. Ik drink zelf geen koffie meer thuis, dus is er maar zelden koffiedik helaas, want svan sommige tips weet ik dat ze werken (het handen wassen bv).

    ReplyDelete
  15. Ik kende het iig als geurvreter. Leuke tips!

    ReplyDelete
  16. Wat kan je veel doen met koffiedik! Helaas lust ik geen koffie :-)
    Maar anderen hebben er vast veel baat bij, goede tip.

    ReplyDelete
  17. Ik wist er wel een paar maar van dit zijn er genoeg om er nog wat van uit te gaan proberen.

    ReplyDelete
  18. Dat van de kaarten wist ik, maar de rest...... leuk om te lezen.
    Ik deed niet mee deze keer, het was nogal onrustig op mijn werk en ik had geen tijd èn niet echt een bruikbare tip.

    ReplyDelete
  19. Dat is weer een hele reeks aan tips waar ik er verschillende van ken die hier niet werken in elk geval niet tegen slakken,mieren en onkruid.
    Mijn man heeft al meerdere tips gebruikt die zouden helpen tegen slakken,het enige wat het aantal verminderd is elke avond naaktslakken rapen,hij hoeft ze niet te zoeken,in paar minuten pakt hij er vele tientallen die tussen de oude klinkers door uit de grond komen.
    Ook las ik bijna lyrische verhalen over slakken lokken met paneermeel,geen slak die er hier op af komt.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
  20. Daar waren weer goede tips bij, sommige kende ik en sommige nog niet, maar die gaan we uitproberen natuurlijk.

    ReplyDelete
  21. Mijn moeder gebruikte de koffieprut ook voor het verjagen van de katten, samen met saté prikkers. Ik ga toch kijken of ik een paar tips kan gebruiken,. Groet, Dientje

    ReplyDelete